IRAN-Turkmenistan 1تورکمن نیوز - ترکمنستان: همان طوریکه همه ما اطلاع داریم، مجتمع عمومی سازمان ملل متحد با  صدور قطعنامه‏ای با اکثر آرا، «اصل بیطرفی دائم ترکمنستان»  را تصویب کرد و به این ترتیب کشور ترکمنستان به عنوان کشور بیطرف در عرصه جهانی اعلام شد.


اصل بیطرفی دائم ترکمنستان، در واقع یکی از مهمترین ویژه‏‌گی‌های منحصر به فرد سیاست خارجی ولت ترکمنستان می‏باشد که این کشور و سیاست خارجی ترکمنستان را متمایز می‌‏کند.
مجامع جهانی و دنیای امروز کشور ترکمنستان را با توجه به همین سیاست منحصر به فرد بطرفی می‏‌شناسند. در سیاست بیطرفی ترکمنستان در واقع سنت و آرمان های مسالمت آمیز و صخاوتمندانه نیاکان ملت ترکمن منعکس شده‏است و به منافع امروزی کشور ترکمنستان و نیز تعاملات و همکاری‏های این کشور با مجامع جهانی کاملا پاسخگو و سازگار می‏باشد.  


به همین دلیل نیز بیطرفی دائم ترکمنستان از یک قوه محرکه قوی برخوردار است.
همان طوریکه اطلاع دارید، به رهبری داحیانه و خردمندانه جناب آقای «قربانقلی بردی‏محمداف» رئیس جمهور محترم ترکمنستان، در مدت زمان کوتاه ، کشور ترکمنستان در عرصه جهانی خود را به عنوان یک کشوری با داشتن سیاست خارجی منحصر به فرد، خود را معارفی و شناسانده است.
برقراری و حفط صلح و ثبات و توسعه پایدار در منطقه و نیز توسعه و گسترش روابط  و همکاری های بین‏المللی متقبال مفید با کلیه کشورهای خارجی، رعایت حقوق و موازین پذیرفته شده حقوق بین‏المللی با توجه به اصل بیطرفی از مهمترین ارکان و اصول سیاست خارجی دولت ترکمنستان تعیین شده‌‏اند.     
ترکمنستان مستقل و همیشه بیطرف در سالهای آخیر با برقراری و ادامه روابط و همکاری های مبتنی بر سود متقابل با کلیه کشورهای خارجی و سازمان‏‌های معتبر جهانی و منطقه‏ای، کلیه تعهدات بین‏المللی خود را در حاشیه اصل بیطرفی خود به صورت موفقیت آمیر به اجرا درآورده‏است و در سطح جهان به عنوان یک کشوری که خواستار توسعه و گسترش هر چه بیشتر روابط دوستانه و  برادرانه با کلیه کشورها و عموم بشر است، خود را شناسانده و از آبرو و حیثیت والای در  مجامع جهانی برخوردار است.

 

IRAN-Turkmenistan 3


ترکمنستان  با توجه به سیاست بیطرفی خود و نیز اقدامات در زمینه گسترش مناسبات حسن نیت با کشورهای دنیا به عنوان یک کشور باز در زمینه روابط حسن همجواری محسوب می‏شود.
برقراری روابط دیپلماتیک با تعداد زیاد کشورهای کره زمین و همکاری‏های با تعداد کثیری سازمان‏های معتبر جهانی و منطقه ای در واقع گواه بر این امر است که دولت ترکمنستان سیاست خارجی فعالی را در عرصه جهانی دنبال و اجرا می‏کند.


 ترکمنستان تا به حال به تعداد زیادی از پیمان‏های جهانی و منطقه‏ای در راستای همکاری در عرصه‏های مختلف در کنار مجامع جهانی رسما ملحق شده است.
به این ترتیب ترکمنستان در تحولات سیاسی و قانونی جهانی به صورت فعالانه مشارکت می کند و پیوستن به پیمان و قطعنامه های جهانی ترکمنستان گواه بر گفته‏های فوق می‏باشد.
اگر به تاریج بنگریم اصل بیطرفی در سالهای 1831 الی 1919 میلادی  به بلژیک و در سال‏های 1867 الی 1944 به لوکسامبورگ اعطا شده‏است.
در حال حاضر کشور ترکمنستان تنها کشوری است که در کنار کشورهای سوئیس و اتریش به عنوان کشورهای بیطرف مطرح هستند که این اصل حقوقی این کشورها از سوی مجامع جهانی رسما مورد تآیید قرار گرفته است.
لازم به ذکر است که  در 12 دسامبر سال 1995 میلادی مجتمع عمومی سازمان ملل متحد قعطنامه به شماره  50/80A را با رای مثبت 185 کشور عضو سازمان ملل متحد، اصل بیطرفی دائم ترکمنستان را به رسمیت شناخت و کشور ترکمسنتان به عنوان کشور بیطرف اعلام شد.
سیاست خارجی ترکمنستان بیطرف در روابط و همکاری با کشورهای خارجی براساس اصول حسن همجواری، سود و احترام متقابل و نیز عدم دخالت به امور داخلی کشورهای خارجی استوار می‏باشد.
ترکمنستان در مراودات و همکاری‏‏های سیاسی، اقتصادی،انسانی،فرهنگی و اجتماعی با کشورهای خارجی منطقه و فرامنطقه، اصول اعتماد متقابل، همکاری‏های برابر و متقابل مفید، برقراری و حفظ صلح و ثبات و توسعه پایدار را به عنوان اولویت کار تعیین کرده‏است.
کشور ترکمنستان بیطرف با احترام به فرهنگ و آداب و رسوم ملت‏های کشورهای خارجی مناسبات خود را برقرار کرده و روابط دوستانه و برادرانه با کلیه کشورهای جهان  براساس اصول احترام و سود متقابل و نیز توسعه مناسبات و مراودت همه جانبه  با مجامع جهانی را در مد نظر خود همواره قرار داده‏است.
ترکمنستان همچنین در عرصه فرهنگی و ارزشهای معنوی ملتها  اقدامات گسترده‏ای را در زمینه تبادل و گفت و گوی تمدنها نیز به مورد اجرا می‏گذارد و در این پروسه فعالانه مشارکت می‏کند.
با توجه به گفته های فوق، ترکمنستان با کشورهای خارجی روابط دوستانه و احترام متقابل و اعتماد‏آمیز را برقرار کرده و با پشتیبانی به همدیگر روابط و همکاری‏های اقتصادی و تجاری فعالی را با کشورهای خارجی به مورد اجرا می‌گذارد.

 

 

IRAN-Turkmenistan 2


در کل می توان گفت که کشور ترکمنستان به عنوان یک کشور دمکراتیک و بیطرف در مدت زمان خیلی کوتاه از نظر تاریخ، به رهبری موفقیت آمیز جناب آقای «قربانقلی بردی‏محمداف« رئیس جمهور محترم ترکمنستان، با پیروی از الزامات اصل بیطرفی خود و با رعایت کلیه تعهدات بین‏المللی خود با حفط تعادل در روابط بین‏المللی،  از عهده آن برآمده‏است که در مجامع جهانی از جایگاه بسیار بالا و مناسبی برخوردار باشد.
ترکمنستان در آینده نیز  به اهتمام دحیانه و خردمندانه رئیس جمهور محترم این کشور، موفقیت و پیشرفت‏های هنگفتی در سیاست خارجی و داخلی ترکمنستان  صورت خواهد گرفت.

«آیدوغدی قاری‏ه‌ف»


منبع: مجله بین‏‌المللی «آتا وطن ترکمنستان»


 
   

مطالب مرتبط:

هفته بیست و هشتم کورس اسبدوانی پاییزه گنبد برگزار شد

نقدی بر ادبیات نوشتاری طعنه‌آمیز و خبرسازی‌های نادرست برخی ش

سرنوشت پراید و پژو ۴۰۵ در سال جدید!

ارائه آموزش‌های ترافیکی به ۷۰ هزار گلستانی/ بیش از ۶۲ درصد ک

احداث بیمارستان 800 تخت‌خوابه در گنبدکاووس

کشف بیش از ۲.۵ تُن تریاک در گلستان/۴۲ قاچاقچی دستگیر شدند

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram