ادامه مطلب...مقالات گردشگری-ایتنانیوز-    شرایط و گستردگی جغرافیایی ایران اقتضا می‌کند که مبنای هرگونه برنامه ریزی در توسعه عمرانی و اقتصادی بر پایه مطالعات و ملاحظات جغرافیایی و نظام زیستی و معیشتی حاکم بر آن باشد.

ادامه مطلب...مقالات-تورکمن‌نیوز- من پسرکی ده‌ساله هستم و او پیرمردی هفتادوپنج‌ساله. کودکی گوشه‌گیر هستم و تنها بودن را دوست دارم. یکی از خلوتگاه‌های مورد علاقه‌ام، روی آن درخت عَنّاب تنومند و کهنسال در آن‌سوی حیاط است.

ادامه مطلب...مقالات فرهنگی - ترکمن‌نیوز: ادبیات منصه ظهور بدون واسطه تجربه حیات مادی و معنوی ملت ها است و به همین دلیل، در ادبیات جای جای سرزمین های مسلمانان، نشانه های مشخصی از باورهای دینی و ارزش های اسلامی نمایان است.

ادامه مطلب...آداب و رسوم - ترکمن‌نیوز: با آغاز بهار که فصل رویش سبزه‌ها و شکوفه‌‌هاست و کوه و دشت ردای سبز بر تن می‌کنند، به رسم سنتی دیرین در منطقه مرزی و ترکمن نشین جرگلان در شمال شهرستان بجنورد، ˈچارواˈ آغاز می‌شود.

ادامه مطلب...مقالات - ترکمن‌نیوز: شب از نیمه گذشته است. اما تاریکی هوا نیز مانع کارش نمی‌شود. کیسه اش را روی زمین می گذارد و تا کمر داخل سطل آشغال مکانیزه می رود و با چوب میخ داری که در دست دارد، تک تک پلاستیک های زباله را بیرون می آورد و بعد از باز کردن آنها، با نور موبایلش سهمش از سرنوشت را درون آنها جستجو می کند.

ادامه مطلب...مقالات-تورکمن‌نیوز: محمد توانگری: هشتم مارس روز جهانی زن مصادف با هفدهم اسفند است. روزی که در جامعه ی ترکمن هیچ نشانه یی از آن را نه در رسانه ها و نه در سایت ها و نه در فضای مجازی نمی بینیم. اما به بهانه ی این روز کمپینی راه انداختیم که گویا در ابتدا نیاز به توضیحاتی دارد. که صد البته با توجه به شرایط جامعه ی ما این توضیحات الزامی ست.

مقدمه
ادامه مطلب...مقالات-تورکمن‌نیوز:  موقعیت جغرافیایی و طبیعی یك كشور یا یك منطقه در مسائل اقتصادی، اجتماعی ،فرهنگی و سیاسی آن جامعه تاثیر به سزایی دارد چه بسا متفكرانی همچون ابن خلدون و منتسكیو عوامل محیطی را در سازندگی فرهنگ وتمدن یك جامعه اصالت می دهند، و اصولا رشد و توسعه فرهنگ و تمدن در جوامع یكجا نشین نمود پیدا می كند.

ادامه مطلب...مقالات-تورکمن‌نیوز: روزنامه ایران با انتشار مقاله‌ای از سید حسین موسویان با عنوان پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون امریکا دیدگاه‌های وی را در رابطه با ضرورت اتخاذ رویکرد جدید کشورمان در مواجهه با ایالات متحده بازتاب داد.

ادامه مطلب...داستان کوتاه - تورکمن‌نیوز: چند یادداشت‌ خواندنی از یک انقلابی و رزمنده دفاع مقدس که خاطراتش را به شکل داستان‌های کوتاه برایمان ارسال کرده است.

ادامه مطلب...مقالات تاریخی‌ـ تورکمن‌نیوز: بومی وقت جنگ، دوتارت را کوک کن (1394) نوشته ی نویسنده ی ایرانی ترکمن تبار اهل روستای "رامیان" واقع در "استان گلستان" است.

ادامه مطلب...مقالات - تورکمن‌نیوز: دکتر شریعتی‌ در سا‌ل‌ ۱۳۱۲ در خا‌نواده‌ای‌ مذهبی‌ چشم‌ به‌ جها‌ن‌ گشود پدرش استا‌د محمدتقی‌ شریعتی‌ مردی‌ پا‌ک‌ و پا‌رسا‌ و عا‌لم‌ به‌ علوم نقلی‌ و عقلی‌ و استا‌د دانشگا‌ه‌ مشهد بود علی‌ پس‌ از گذراندن‌ دوران‌ کودکی‌ وارد دبستا‌ن‌ شد و پس‌ از شش‌ سا‌ل‌ وارد دانشسرای‌ مقدما‌تی‌ در مشهد شد.

ادامه مطلب...مدنیت - تورکمن‌نیوز: کتاپ انسانینگ آیریلماز همراسی، یول گؤرکزیجی شام‌ چراغی‌دیر کتاپ آتا-بابالارمیزینگ دوردانه پایخاصینی عصرلاردان-عصرلارا آشیریپ گلجک‌کی نسل‌لره یتیریأن اؤز بولوشلی کؤپری بولوپ خذمت اتیأر.

ادامه مطلب...تورکمن نیوز - مقالات ترکمنی: مجموعه اشعار طنز در پوئم (منظومه شعر) «وعظ آزادی» و «بهشت نامه» که به قلم « دولت محمد آزادی (1695-1760) بین خوانندگان داستان ترکمن از جایگاه ویژه و منحصر به فرد برخوردار می‌باشد.

ادامه مطلب...تورکمن نیوز- عادل خدرخوجه: بررسی‌های اجتماعی مبتنی بر روابط و مناسبات خونی نشان می‌دهد که علیرغم توجه شدید ترکمن‌ها به اصالت خونی، آنها با اعراب مسلمان اختلاط و امتزاج خونی نیز داشته‌اند. وجود طوایف مقدس در بین ترکمن‌ها این موضوع را اثبات می‌کند.

ادامه مطلب...امپراطوری هون

تورکمن نیوز - عادل خدرخوجه: هون‌ها قبایلی بودند که در همسایگی چینی‌ها، مغول‌ها و آریایی‌ها و شرق میانه زیست می کردند . چینی ها مدت ها پیش در حدود قرن نهم و هشتم قبل از میلاد آنها را به نام «هیونگ نو» می نامیدنده اند ؛ این قبایل در مناطق اوردوس و در شمال شانسی و هوپی میزیستند طبق افسانه‌های چینی، دیوار بلند چین برای دورنگه داشتن آن‌ها از چین ساخته شد.

ادامه مطلب...تورکمن نیوز - عادل خدر خوجه: بشر پس از پشت سر نهادن زندگی غارنشینی و انتخاب روش جدید زیستی در دشت، مجبور شد به تدریج مازاد حیوانات شکار شدۀ خود را اهلی نماید. این امر چه برای حیات کوچ رو و چه در زمان یک‌جا نشینی و پرداختن به کشاورزی ضرورت داشت.

ادامه مطلب...محبت به اهل بیت نشانه ایمان است.
تورکمن نیوز- مقالات: در این مقاله مختصر قصد داریم از جایگاه اهل بیت سرور تمامی بشریت و پیامبر آخرالزمان محمد مصطفی صلی الله و علیه و سلم در اشعار مخدومقلی رشته سخن بگشاییم.

ادامه مطلب...تورکمن نیوز - تورکمن مقالالار: دوغانمیز یوسف ایشان نورتقانی، تورکمن صحرانینگ بییک حالیپا باغشی‌سی دوردی طریک اوچین سیلاغ حاط یازیپ‌دیر، شونی آشاقدا اوقیپ بیلرسینگیز.

ادامه مطلب...توركمن نيوز- مقالات: در اواسط دهه‌ی 1960، تکثرگرایی فرهنگی به منزله دیدگاه ضد شبیه‌سازی به رهیافت جدیدی در قلمرو جامعه‌شناسی روابط قومی تبدیل شد. تکثرگرایی فرهنگی خواهان تساوی بین افراد از اقلیت‌های قومی مختلف بوده، حفظ و بقای فرهنگ‌های گروه‌های قومی را ارزش می‌نهد.

ادامه مطلب...تورکمن نیوز - مقالات: از مسابقه دو بین خرگوش و لاکپشت که در کودکیمان کلاس درس ابتدایی خواندیم اسفندیار قرنجیک هنرمند خوب تئاتر گنبدی، چند روایت و تفسیر جالب برامون ارسال کردند که بسیار آموزنده است، در ادامه توجه‌تان را به آن جلب می‌کنم.

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram