h-Shahrvandi.jpgتورکمن نیوز: بهروزایری - عضو هیئت مدیره انجمن میراث: بعد از شروع زندگی زناشویی معمولا اولین اتفاق شیرین، تولد فرزند است تولدی که والدین با آرزوها و برنامه‌های بسیاری برای آن لحظه شماری می‌کند.

برنامه‌هایی که در صورت طی شدن به روال عادی و طبیعی شیرینی تولد فرزند را دو چندان می‌کند. یکی از این برنامه‌ها انتخاب نام نوزاد توسط والدین است انتخابی که روزها بلکه ماه‌ها قبل از تولد دل‌مشغولی آنها می‌باشد. ولی چه درد آور است وقتی این انتخاب که اولین و ابتدایی ترین حق والدین است، از آنان سلب شود.

واقعا دردناک است وقتی با هزاران امید و آرزو نام فرزندت را تعیین میکنی اما به دلایلی عجیب و غیر قانونی که ذیلا ذکر خواهد شد ثبت احوال از صدور شناسنامه برای آن خود داری کند. با روی کارآمدن مدیرکل فعلی شرایط و قواعد صدور نامهای ترکمنی درثبت احوال گلستان دستخوش بی نظمی های عدیده ای شده است. از بخشنامه ها و آیین نامه های قابل تفسیرگرفته تا برداشت سلیقه ای اینگونه مدیران حکایت از این وضعیت دارد. اما جای خوشبختی است که قانونگذار دراین مورد بطورشفاف عمل کرده است البته اگر آیین نامه و دستورالعمل های این سازمان فراتر از قانون نباشد.

ماده 20 قانون ثبت احوال در رابطه با نامگذاری تصریح دارد : انتخاب نام با آورنده ی آن است و به دنبال آن در چند تبصره چگونگی شرایط انتخاب نام مناسب را به طور روشن و واضح تشریح می کند.

علیرغم صراحت قانون اولین و بزرگترین خطا و لغزش توسط خود ادارات ثبت احوال با زیر پا گذاشتن قانون ثبت احوال شروع می شود. این نهاد با محدود کردن انتخاب اسم افراد به کتابچه ی تالیف سازمان اولین خشت را کج می نهد. کتابی با عنوان فرهنگ نام و نام گزینی از انتشارات امور سجلی و پژوهشی که به هیچ عنوان نمیتواند در این مورد پاسخگوی نیازهای ملتها و اقوام ساکن ایران باشد.

باری نگارنده به عنوان یک عضو تشکل فرهنگی و ادبی به همراه سایر فعالین برابر وظیفه ذاتی خود این مشکلات را بارها در جراید و سایتها و نشست با مسئولین حتی با مدیرکل مطرح نمودیم ولی متاسفانه مدیرکل ثبت احوال گلستان با سیطره ی 12 ساله در راس آن اداره کل گویا نمی خواهد به عقاید و فرهنگ اکثریت مردم حوزه ی تحت مدیریت خویش احترام بگذارد.

پر واضح است مقامات ارشد در سطح کلان و ملی شناخت کافی و آگاهی لازم را از آداب و رسوم تمام مناطق ایران ندارد لذا انتقال دیدگاه و عقاید مردم حوزه ی مدیریتی به مراکز تصمیم گیری در سطوح بالا یکی از پیش پا افتاده ترین وظایف مدیرکل است که ایشان قادر به انجام آن نبوده است تا این همه تنش بین مراجعین و ثبت احوال بوجود نیاید.

وی طی مصاحبه با خبرگزاری ها و در مراسمات نکاتی را ذکر کرده اند که به دور از واقعیات موجود در جامعه می‌باشد از جمله این ادعاها:

- مانع نام گذاری برای هیچ کس و هیچ طایفه و یا قومی نمیشویم مگر اینکه آن نام معنایی نداشته باشد.

- کمیته نام در ثبت احوال گلستان موجود و از استادان ادبیات فارسی و عرب و قومیت ها در این کمیته استفاده می شود.

- چنانچه اسمی دارای معنای نامناسب باشد بر اساس قوانین و همچنین بررسی های انجام شده در کمیته نام امکان استفاده آن وجود ندارد.

- کارشناسانی از قومیت ها حضور دارند و تا کنون بیش از 3000 نام ترکمنی از این کمیته استخراج شده است.

- کتاب نام‌های ترکمنی در ثبت احوال گلستان در حال تدوین است.

باری، ذکر تمام دردها و گلایه‌‌‌‌‌ها از حوصله‌ی این نوشتار خارج است ولی حداقل به عنوان یک شهروند ترکمن گلستانی خود را محق می‌بینم پاسخ سوالات زیر را از مدیر کل ثبت احوال گلستان بخواهم :

1) چرا برای نامهایی مانند آیدان آی- دایان- گل آیم- آرماز- ارکانا- یورت آی- نورتای و... اخیرا هم سارسماز که نامهایی زیبا و دارای معنی مناسب هستند به روال عادی شناسنامه صادر نمیشود؟

2) آقای مدیرکل، با استناد به کدام ماده قانونی مراجعین را مجبور به استفاده از کتابچه ثبت احوال می‌کنید. چون در قانون ثبت احوال چنین الزامی وجود ندارد مگر اینکه قانون محرمانه ای داشته باشید و مردم نامحرم باشند.

3) مصداق و مرجع تشخیص نامناسب یا بی معنا بودن اسامی ترکمنی در ثبت احوال با چه گروه یا اشخاصی است؟ آیا کمیته نام مدنظر جنابعالی همان کمیته ای که متشکل از خود شما و معاونین شما و بعضا روسای ادارات زیرمجموعه که از فرهنگ و ادبیات و زبان ترکمن هیچ آگاهی ندارند، می باشد؟

4) آقای مدیر کل میخواهیم بدانیم تدوین 3000 نام ترکمنی و کتاب نام های ترکمنی مورد ادعای شما در ثبت احوال گلستان آیا محرمانه است اگر نیست چرا اعلام عمومی نمی‌شود

5) در قرن 21که معلومات و اطلاعات مردم عادی نیز بسیار بالاست و قدرت تعقل و تفکر و انتخاب سره از ناسره را دارند و در دورانی که میزان سواد اکثر مراجعین به ثبت احوال از سطح سواد و مدرک تحصیلی جنابعالی کمتر نیست اساسا با چه پشتوانه ی حقوقی و چرا می خواهید قیم مآبانه درمورد انتخاب اسم برای مردم تصمیم گیری کنید!

در خاتمه برای آخرین راه چاره بعنوان یکی ازفرزندان ملت ترکمنصحرا استدعا دارم والدین از انتخاب نام ترکمنی برای فرزندان خود بهیچ روی صرفنظر نکنند و نیز به استاندار ارجمند و بالاترین نماینده دولت خدمتگذار دراستان گلستان پناه میبریم با این امید که تدبیری بیاندیشند تا برای نام‌های ترکمنی نیز مانند سایر هموطنان عزیزمان به روال عادی شناسنامه صادر شود.

منبع: اولکامیز

مطالب مرتبط:

فردا تمام جهان پای تلویزیون منتظر سخنرانی ترامپ در مورد برج

محفل انس با قرآن توسط قاریان بانو در گنبدکاووس برگزار شد

چرا برخی حتی از به کار بردن این لفظ ( حقوق برابر ) می‌ترسند؟

هدف سازمان ملل از طرح نام ایران، فراری دادن جانیان حقوق بشری

آتش‌زدن 23 خودرو در استانبول توسط افراد ناشناس

مصاحبه با نماینده مردم غرب گلستان درخصوص تیراندازی به صیاد گ

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram