RahAhanاخبار گنبدکاووس- تورکمن نیوز: احداث راه آهن گرگان - گنبدکاووس که بخشی از طرح ملی راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد به شمار می رود از آرزوهای چند دهه‌ای مردم شرق گلستان است که هنوز جامه عمل به خود نپوشیده است و مردم منطقه از خود می‌پرسند قفل این طرح بزرگ ملی کی باز می‌شود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، احداث خطوط راه آهن که از زیرساخت‌های مهم ارتباطی و توسعه یک منطقه، استان و نیز کشور به شمار می رود، نقش مهمی درحمل و نقل ایمن مسافر و بار برعهده دارد و حلقه مفقوده توسعه در منطقه شرق گلستان محسوب می شود.
با وجود پیگیری‌های عدیده که سابقه آن به حدود سه دهه قبل بر می گردد، وعده‌ها و کلنگ‌زنی چند باره راه آهن گرگان - بجنورد -مشهد، که راه آهن گرگان - گنبدکاووس نیز بخشی از آن است، اما هنوز از اجرایی شدن این طرح ملی به عنوان مطالبه عمومی مردم شرق استان گلستان، خبری نیست.
با وجود اینکه اجرایی شدن راه آهن گرگان - گنبدکاووس به عنوان بخشی از راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد و مزایای فراوان آن از جمله توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و سفر ایمن مسافر و بار، تاکنون بارها از سوی مقامات اجرایی و حاکمیتی جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفته اما هنوز خبری از اجرایی شدن این طرح ملی نیست.
آخرین تاکیدات مقامات جمهوری اسلامی برای اجرایی شدن طرح راه آهن گرگان - مشهد که مردم این دیار آن را خوب به خاطر دارند، درجریان سفر رئیس دولت یازدهم در آذر 93 به استان گلستان بود که درقالب مصوبات سفر نیز قید شد.
با این حال از آن تاریخ به بعد و با وجود اینکه چند بار مسئولان اجرایی خبر از اجرای 14 تا 20 کیلومتر از این طرح دادند اما هنوز مردم اثری از اجرایی شدن این طرح ملی مشاهده نکرده اند و معلوم نیست تا کی باید منتظر اجرایی شدن راه آهن گرگان - گنبدکاووس بمانند.
علاوه بر مصوبه سفر ریاست جمهوری به گلستان درسال 93 برای اجرای راه آهن گرگان - گنبدکاووس، دو سال قبل از آن، رهبر معظم انقلاب نیز در سفر به استان خراسان شمالی اجرای راه آهن مشهد - بجنورد - گرگان را مورد تاکید جدی قرار دادند.
علاوه بر این دو مقام عالی کشور، وزیر راه و شهرسازی، مسئولان و اعضای هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سه استان گلستان، خراسان شمالی و رضوی و نیز اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس از دیگر مسئولانی بودند که بارها بر اجرایی شدن این طرح ملی تاکید نمودند و حتی خبر از اختصاص ردیف بودجه 215 و ماده 62 (مسائل ارزی) و فاینانس، برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار می دادند اما باز هم خبری از اجرای این طرح نمی شد.
طرح بزرگ راه آهن گرگان ـ بجنورد ـ مشهد به طول 650 کیلومتر علاوه بر اینکه تاثیر بسزایی در بهبود و رونق شرایط اقتصادی و اشتغالزایی منطقه خواهد داشت، می تواند با اتصال به کریدور ریلی شمال - جنوب، موجبات افزایش ایمنی و رفاه مردم در سفرهای برون شهری و نیز جا به ‌جایی سریع و ایمن محصولات کشاورزی گلستان به دیگر نقاط کشور را به همراه داشته باشد.
طرحی که به گفته یکی از شهروندان و فعالان اقتصادی منطقه گنبدکاووس اگر مسئولان بلند پایه استان گلستان و مازندران سابق از جمله استانداران و نمایندگان مجلس طی سه دهه انتظار مردم، هرسال پنج کیلومتر از مسیر این طرح بزرگ را انجام می دادند، اکنون راه آهن از گنبدکاووس به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان و قطب اول تولیدات کشاورزی گلستان، گذشته بود.
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، اجرایی شدن طرح راه آهن گرگان - گنبدکاووس را از مهمترین مطالبات جدی و عمومی مردم شرق گلستان دانست و گفت: با اجرایی شدن این طرح یکی از زیرساخت های مهم توسعه دراین منطقه تحقق می یابد.
قرجه طیار افزود: پیگیری های لازم برای اجرایی شدن این طرح از سوی مجمع نمایندگان استان گلستان در دستور کار قرار دارد و قول های مساعدی نیز دراین خصوص از سوی وزیر راه و شهرسازی و مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی داده شده است.
مدیرکل راه آهن منطقه شمال شرق 2 (استان گلستان) با تاکید بر ضرورت راه اندازی راه آهن گرگان - گنبدکاووس به عنوان بخشی از راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد، گفت: با احداث این خط ریلی، فقط در مسیر جاده گرگان - گنبدکاووس 50 درصد کاهش ترافیک حاصل خواهد شد.
محمدرضا قربانی با بیان اینکه روزانه 42 هزار تردد خودرویی در محور گرگان - گنبدکاووس انجام می شود، افزود: با احداث راه آهن، علاوه بر کاهش 50 درصدی ترافیک بین شهری، مصرف سوخت، آلاینده ها، تصادفات و هزینه های نگهداری جاده ها نیز به شدت کاهش می یابد.
وی اضافه کرد: برای مسیر گرگان - گنبدکاووس قطار سریع السیر با سرعت 160 کیلومتر و با چهار رام رفت و برگشت پیش بینی شده که به یقین جوابگوی نیاز مردم این منطقه است.
قربانی همچنین بابیان اینکه مسیر گرگان - مشهد از پرتردترین مسیرهای شمالی است، گفت: تحقق عملیات اجرایی این طرح ملی نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه و پیگیری جدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات استان گلستان است.
مدیر حوزه زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در استان گلستان گفت: علت تاخیر در اجرایی شدن راه آهن گرگان - گنبدکاووس که حتی مناقصه عملیات اجرایی 24 کیلومتر آن نیز برگزار شده بود، مشکلات حقوقی این پروژه با پیمکانکار قبلی (شرکت مهاب قدس) بود.
علی اصغر رفیعی نژاد افزود: این مشکلات ازسوی واحد حقوقی وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری و برطرف شدن است و امیدواریم در یک تا دو ماه آینده، عملیات اجرایی این پروژه که از مطالبات مردم نیز است، شروع شود.
با این حال به نظر می رسد مردم شرق گلستان همچنان بایستی در انتظار باز شدن قفل راه آهن گرگان - گنبدکاووس که به گفته مسئولان ، عملیات نقشه کشی مسیر و حدود 30 کیلومتر از میخ کوبی آن تمام شده است، باشند.
نیمی از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری گلستان درمنطقه شرق این استان سکونت دارند./ایرنا

با کانال تلگرامی ورزشی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

معرفی نفرات برتر مسابقه عکاسی در بافت تاریخی گرگان

نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس: تحقق سهم 25 درصدی تعاون در ا

گفتگوی شهردار گنبد با رادیو گرگان

احداث موزه بزرگ گنبدکاووس

93 درصد مدارس ابتدایی گنبدکاووس دو نوبته هستند

برگزاری راهپیمایی روز قدس در شهر و سه نقطه بخش مرزی گنبدکاو

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram