تورکمن نیوز: معاون محیط زیست گلستان می‌گوید ۷۰ درصد شهرک‌های صنعتی تصفیه خانه داشته و مشکل خاصی ندارند اما با این وجود در فاز ۳ شهرکت صنعتی آق‌قلا پساب یک تولیدکننده مواد شوینده وارد محیط اطراف می‌شود.

b_300_300_16777215_00_images_News_social_Agh-Ghala_Alodgy-ZistMohiti-Agh-Gh.jpg

تورکمن نیوز به گزارش خبرنگار مهر، شهرک های صنعتی به دلیل نقش اساسی که در ایجاد اشتغال مولد و سالم، کاهش نرخ بیکاری، استفاده بهتر از منابع تولید وتجمیع منابع، توسعه صادرات و برطرف کردن نیازهای معیشتی مردم دارند، از اساسی ترین محورهای توسعه محسوب شده و جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشوردارند. شهرك های صنعتی در استان گلستان به سبب ویژگیهای این استان در خصوص صنایع غذایی، كشاورزی، دامداری، شیلات، دام و طیور و مانند آن فعالیت دارند.

یکی از پیامدهای زیست محیطی شهرک های صنعتی به دلیل استقرار انبوه صنایع، ایجاد آلودگی زیست محیطی از جمله تولید فاضلاب های صنعتی است. در استان گلستان ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که البته به گفته مسئولان امر اغلب آن ها دارای تصفیه خانه استاندارد هستند.

آلودگی فاز۳ شهرک صنعتی آق قلا توسط شرکت تولید مواد شوینده

بر اساس گزارش های رسیده از شهرک صنعتی آق قلا در فاز سه این شهرک، شرکتی در زمینه تولید پودرهای شوینده فعالیت می کند که به گفته کارخانجات همجوار، در هنگام فعالیت با تاثیر شرایط جوی و پراکنده شدن ذرات پودر، موجب آلودگی محیط زیست، مشکلات تنفسی برای ساکنین و کارگران، خشکاندن گیاهان و درختان و حتی دچار بیماری ناشی از انتشار برای ساکنین شده است.

موضوع تا اینجا رسیده است که شرکت های همجوار این کارخانه، طی نامه ای به محیط زیست شهرستان، خواستار رفع این معضل شده اند.

شهرک صنعتی آق قلا

رئیس محیط زیست شهرستان گرگان در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه گفت: در دی ماه سال جاری به دلیل تخلفات زیست محیطی این شرکت، اخطار اول و طی چند روز گذشته هم اخطار دوم به این شرکت داده شده است. ضمن این که کارشناس اداره هم برای بازدید از این شرکت رفته است و با مدیران شرکت هم درباره رفع سریع تر این مشکل گفتگو شده ، ولی تاکنون مشکل حل نشده است.

قنبرعلی تمسکنی افزود: در حال حاضر بازدید کارشناسان اداره محیط زیست از این شرکت ادامه دارد. در صورت حل نشدن مشکل برخورد قضایی با این شرکت در دستور کار اداره است.

معاون پایش و نظارت اداره محیط زیست استان نیز در خصوص وضعیت تصفیه خانه های شهرک های صنعتی و نحوه نظارت این اداره گفت: نظارت بر آلودگی‏‏های تولیدی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی بر عهده اداره کل محیط زیست استان است و در راستای کاهش آلودگی ها، ۱۴ شهرک صنعتی استان متصل به گاز شده اند.

سید مجتبی حسینی بیان کرد: پساب بیشتر واحدهای صنعتی آلاینده هستند و مدیریت آنها بطور قطع از بروز مشکلات زیست محیطی جلوگیری می‌کند، از این رو اداره کل محیط زیست استان، تمام واحدهای صنعتی را ملزم به رعایت دستورالعمل‏هایی کرده تا از شدت آلودگی‎‎ها بکاهد.

۷۰ درصد شهرک های صنعتی تصفیه خانه دارند

وی تصریح کرد: در استان در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد شهرک های صنعتی تصفیه خانه دارند و مشکل خاصی ندارند ولی برخی شهرک ها نیز دارای مشکلات جزئی در بحث تصفیه خانه ها هستند.

وی بیان کرد: در استان در شهرک صنعتی بندر گز و ناحیه صنعتی آق چلی برخی مشکلات آلایندگی وجود دارد که باید تصفیه خانه این شهرک ها تکمیل تر شود تا هیچ گونه مشکل زیست محیطی ایجاد نکند. در خصوص این دوناحیه هم اخطارهای لازم داده شده است و پایش لازم هم به صورت ماهانه برای رفع مشکلات این دو شهرک انجام می شود.

شهرک صنعتی آق قلا

حسینی بیان کرد: ما پایش های ماهانه خود را در بحث تصفیه خانه های همه شهرک ها داریم و اگر پساب های این شهرک ها بیش از حد استاندارد باشد با اخطار و تذکر آن را اعلام می کنیم.

معاون پایش و نظارت اداره محیط زیست استان با بیان این که تعامل خوبی بین اداره کل محیط زیست و شرکت شهرک ها وجود دارد گفت: هر ناحیه و شهرک صنعتی باید تصفیه خانه داشته باشد تا اجازه فعالیت برای آن صادر شود.

به نظر می رسد تاکنون طرح مطالعاتی جامعی برای بررسی آلایندگی شهرک‎ها و نواحی صنعتی استان صورت نگرفته اما مسلم است که بازدارندگی شهرک‎‎های صنعتی در کنترل آلایندگی‎‎ها بیشتر از خارج از شهرک‎‎ها ست.

۱۲ شهرک صنعتی استان دارای تصفیه خانه است

در استان گلستان به گفته مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد و ۱۲ تصفیه خانه فعال در شهرک های استان وجود دارد و یک تصفیه خانه نیز مراحل آزمایشی خود را می گذراند.

رحمن محمد زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: تصفیه خانه شهرک های صنعتی گرگان ۲ نیز در مرحله راه اندازی است تصفیه خانه دو شهرک دیگر نیز در استان در دست مطالعه است .

این مدیر صنعتی استان با بیان این که ۵۷۷ واحد بهره‎بردار در ۲۳ شهرک صنعتی در استان گلستان وجود دارد که ۵۲۰ واحد آن عملا به سیستم تصفیه‎خانه متصل هستند، گفت: در بحث تصفیه خانه استاندارد شهرک ها جزو ۱۰ استان برتر کشور هستیم و یکی از اقدامات اساسی ما نیز این بوده است که طرح پساب مجدد را از تصفیه خانه ها طراحی کرده ایم و از آن برای فضای سبز استفاده می کنیم.

شهرک صنعتی آق قلا

محمد زاده با بیان این که ۷ هزار و ۲۰۰ مترمکعب آب در شهرک‎های صنعتی استان گلستان روزانه مصرف می‎شود که ۶۵ درصد آن به فاضلاب صنعتی تبدیل می‎شود، گفت: تصفیه‌خانه‌های شهرک ها تا ۹۵ درصد فاضلاب‌ها را تصفیه می‌کنند که به رودخانه انتقال پیدا می‌کنند، تا در سال‌های خشکسالی بخشی از مشکلات را حل کنند.

وی استقرار شبکه فاضلاب در ۱۱ شهرک، استفاده مجدد از پساب در ۲ شهرک، استقرار سیستم ایزو ۱۴۰۰۱ در یک شهرک و ارزیابی پروژه زیست محیطی نیز در دو شهرک صنعتی استان را از جمله مهم ترین اقداماتی دانست که توسط شرکت شهرک ها در خصوص بحث تصفیه فاضلاب و تصفیه خانه در استان در حال انجام است.

مطالب مرتبط:

سخنگوی ناجا: مرکز مشاوره‌ی اجتماعی در 600 کلانتری استان گلست

بی نتیجه ماندن جلسه نرخ سود بانکی شورای پول و اعتبار/پیگیری

سفر 800 هزار زائر ایرانی به عراق/ صدور یک‌میلیون و 300 هزار

ائمه جمعه شهرستان‌های گلستان: حضور مردم در مرحله دوم انتخابا

برگزاری نخستین یادواره شهدای مرزنشین گلستان در شهرستان گنبد

همسر دوم ولیعهد انگلیس در مسجد+عکس

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram