Rakavandiاخبار میراث فرهنگی - ترکمن‌نیوز: مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر باستانی گرگان (جرجان) گفت: غرفه پایگاه میراث فرهنگی شهر باستانی گرگان در آغاز راه‌اندازی با  استقبال خوب بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی و خارجی روبرو شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  حمید عمرانی رکاوندی در گفتگو با خبرنگار ترکمن‌نیوز اظهار داشت: پایگاه میراث فرهنگی شهر باستانی گرگان (جرجان) با پایگاه میراث فرهنگی گنبدقابوس از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: بعد از ثبت جهانی گنبدقابوس این دو پایگاه به فعالیت‌های خود باهم ادامه دادند ولی در سال ۱۳۹۵ از یکدیگر تفکیک شده و پایگاه میراث فرهنگی شهر باستانی گرگان (جرجان) در محوطه این شهر باستانی واقع در حاشیه جنوب غربی شهر گنبدکاووس، در جوار امامزاده یحیی‌بن زید مستقر گردید.
رکاوندی در ادامه از برنامه‌های آتی پایگاه میراث فرهنگی شهر باستانی گرگان گفت: تجهیز پایگاه، بازنگری نقشه عرصه و حریم، معرفی و آموزش، پاسخگویی به استعلامات ساخت وساز در حریم، نظارت و کنترل بر ساخت و سازهای شهری و روستایی و طرح های عمرانی و کشاورزی، ساماندهی بانک سفال استان، حفاظت و نگهداری محوطه و کارگاه های کاوش باستانشناسی، ادامه کاوش های باستان شناسی، ایجاد سایت موزه، آزادسازی عرصه و حریم، شناسایی و معرفی ظرفيت های علمی، پژوهشی و گردشگری پایدار شهر باستانی گرگان است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر باستانی گرگان (جرجان) برنامه‌ها و اقدامات ویژه نوروز پایگاه را به شرح ذیل اعلام کرد:
- پاکسازی محوطه از زباله
- سم پاشی جهت از بین بردن علف های هرز در داخل کارگاههای کاوش
- تهیه و چاپ اقلام فرهنگی (بروشور معرفی شهرباستاتی گرگان و دیوار تاریخی گرگان)
- به کارگیری راهنما جهت معرفی محوطه به گردشگران
- ایجاد نمایشگاه عرضه محصولات صنایع دستی و غذاهای محلی
- اختصاص یکی از غرفه های نمایشگاه به معرفی شهر باستانی گرگان/جرجان
حمید عمرانی رکاوندی گفت: شهر باستانی گرگان  با شماره ۷۲۶ در تاریخ ۱۳۴۶/۱/۲۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و برای نخستین بار کاوش های باستانشناسی در دهه ۵۰ و به سرپرستی دکترمحمدیوسف کیانی در سه فصل انجام گرفت.

وی افزود: در طی این کاوش‌ها سیستم کانال کشی آب و فاضلاب شهری، خیابان‌های عریض آجر فرش که تمام شهر را دربر می گرفته است و کوره‌های پخت سفال، آجر و شیشه به دست آمد و در دهه ۸۰ کاوش ها به سرپرستی دکتر  محمدمرتضایی در این شهر ادامه یافت و در سال ۱۳۹۰ کاوشی در این محوطه به منظور تعیین حریم نهایی شهر باستانی انجام گرفت.

انتشار دهنده: یاشار نیازی

مطالب مرتبط:

جان باختن 9 نفر در حوادث جاده‌ای گلستان

شورای اسلامی شهر گنبد سوالات استیضاح شهردار را ابلاغ کرد

کشف 900 لیتر مشروبات الکلی در گرگان

بررسی 4 لایحه در کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر گنبدکاووس

آتش‌سوزی در برج سرمایه گرگان مهار شد

چهار پایگاه امداد و راهنمای مسافران نوروزی در گنبدکاووس برپا

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram