Golestan01تورکمن نیوز - گردشگری: نگارستان ایران در نقشه گردشگری کشور به علت دارا بودن مناظر بدیع و چشم اندازهای طبیعی و بویژه پارک های جنگلی و مناطق حفاظت شده از موقعیت ممتازی برخوردار بوده و همواره مسافران و گردشگران را به سوی خود می‌خواند.

پارک های جنگلی استان که بیشتر در حاشیه و یا نزدیک جاده های اصلی واقع هستند در ایام مختلف سال و بویژه تعطیلات نوروز و روز طبیعت به محلی برای استراحت، آرامش و رفع خستگی مسافران تبدیل شده است.

 

سطح جنگل ها و مناطق جنگلی این استان حدود ‪ ۴۳۰‬هزار هکتار بوده که از گلوگاه در غرب تا گلیداغ در شرق گلستان بطول تقریبی ‪ ۲۶۰‬کیلومتر امتداد دارد.

برخی پارک های مشهور و زیبای جنگلی گلستان شامل پارک ملی گلستان، ناهار خوران، النگدره، امام رضا (ع)، قرق، دلند و کبودوال از قدیمی ترین تفرجگاه های طبیعی این استان به شمار می روند که با دارا بودن امکانات رفاهی مناسب، شرایط خوبی را برای استراحت و تفریح گردشگران فراهم کرده اند.

این پارک ها با مناظر و چشم اندازهای بسیار زیبا، دره و کوه، رودخانه ، چشمه سار، فضاهای روستایی ویژه و منحصر بفرد، گوشه ای از قابلیت های مهم تفریحی، توریستی این استان شمالی را به نمایش گذاشته‌اند.

 

و اما برای تنوع و ایجاد جاذبه بیشتر پارک های جنگلی گلستان در هر فصل سال چهره می آرایند ورنگی دگر می یابند، در بهار سرسبز و با طراوت بوده و عطر گل های وحشی آن سراسر مناطق جنگلی را فرا می گیرد، در تابستان خنک و آرام و با سایه درختان بلند به انسان آرامش روحی می دهند.

جنگل ها و پارک های جنگلی استان در پاییز الوان و رنگارنگ شده و در هر منظری، تابلوی بدیعی را خالق هستی به نمایش می گذارد و در فصل زمستان که بیشتر پوشیده از برف بوده ،مکانی برای طبیعت گردان و کوهنوردان می شود.

 

*** پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان باحدود 92 هزار هکتار مساحت در 30 کیلومتری شرق شهرستان زیبای گالیکش و در منتهی الیه حوزه استحفاظی استان گلستان (به سمت خراسان شمالی) قرار دارد.

پارک ملی گلستان با اقلیم های متفاوت و مناطق زیستی متنوع جنگلی، استپی و چشم اندازهای طبیعی به لحاظ دست نخوردگی جوامع زیستی، گیاهی و جانوری و اکو توریسم های طبیعی آن به عنوان میراث طبیعی و تنوع ژنتیکی علاوه بر بحث گردشگری، از اهمیت زیادی برای محققان و دانش پژوهان برخوردار است.

 

Golestan02

 

پارک ملی گلستان در سال 1977 میلادی به عنوان ذخیره گاه زیست کره انتخاب شد و از قدیمی ترین پارک های ملی جهان به شمار می رود.

جنگل یا پارک ملی گلستان منطقه ای است که یک هشتم گونه های گیاهی، یک سوم گونه های پرندگان و افزون بر نیمی از پستانداران کشور را به تنهایی در خود جای داده است، این بوستان از نظر طبقه بندی اقلیمی، دارای 3 اقلیم متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است و به همین دلیل پوشش گیاهی متنوع از استپی خشک تا جنگل های انبوه دارد.

دراین پارک آبشارهای زیبایی نیز وجود دارد که گردشگران خسته از سفر در کنار آن به استراحتی کوتاه می پردازند.

 

 

*** پارک جنگلی کردکوی

پارک جنگلی کردکوی که به نام امام رضا (ع) است، در فاصله 4 کیلومتری جنوب شهر کردکوی واقع شده و مساحت آن 54 هکتار می باشد.

هوای معتدل و خنک، درختان سر به فلک کشیده، فراز و نشیب های طبیعی جنگل و عبور رودخانه از وسط پارک و نیز سد بنه شله جذابیت های خاصی به این پارک بخشیده است.

این پارک تفریحی درمنطقه جنگلی پلنگ پا و درمیان درختان انبوه پهن برگ خزری قرار دارد و هرساله شمار زیادی از زائران حرم امام رضا (ع) ساعاتی از سفر خود را به استراحت دراین پارک زییا می گذرانند.

پوشش گیاهی پارک جنگلی کردکوی از نوع درختان پهن برگ مثل ممرز و انجیلی همراه با گونه های راش، بلوط، افرا، توسکا و لرگ تشکیل شده است.

در این بوستان سوئیت، آلاچیق، مهمانسرای اقامتی، رستوران، سالن های پذیرایی، توقفگاه (پارکینگ) و ایستگاه های اقامتی موقت برای استفاده گردشگران ایجاد شده است.

 

*** پارک جنگلی ناهارخوران

این پارک از قدیمی ترین تفرجگاه های گلستان است که در فاصله 4 کیلومتری جنوب شهر گرگان (مرکز استان) واقع شده و با داشتن آب و هوای مناسب و دامنه پر شیب جنگلی مورد استفاده خیل عظیم مسافران و مردم این دیار می باشد.

پارک جنگلی ناهارخوران با مساحت 300 هکتار، به دلیل داشتن چشم اندازهای زیبا، آب و هوای مناسب و نزدیکی به شهر گرگان از زمان های دور مورد توجه مسافران و گردشگران قرار داشته و دارد و کمتر مسافری است که به مرکز گلستان بیاید و ساعاتی را در ناهارخوران سپری نکند.

 

*** پارک جنگلی النگدره

پارک جنگلی النگدره که از پوشش درختان جنگلی مناسبی برخوردار بوده و رودخانه ای از وسط آن می گذرد، بعنوان دومین منطقه تفریحی در شهر گرگان از قدمتی دیرینه برخوردار بوده و با مساحت 185 هکتاری خود و فاصله 3 کیلومتری از این شهر تاریخی، در مسیر جاده ناهار خوران واقع است.

آب و هوای این پارک زیبای جنگلی حداقل 10 درجه خنک تر از دیگر نقاط شهری بوده و مهم ترین درختان آن را انجیلی، ممرز ، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار تشکیل می‌دهد.

 

*** پارک جنگلی قرق

این پارک در 23 کیلومتری شرق گرگان در مسیر جاده بین المللی تهران - گرگان - مشهد واقع شده و مساحت آن 650 هکتار است، بخش اعظم پارک جنگلی قرق در محیط جلگه ای قرار گرفته و دارای امکانات تفرجی است.

دراین پارک که برخی گونه های حیوانی از جمله گوزن های بومی جنگل های شمال ایران نگهداری می شوند، امکانات رفاهی و اقامتی برای مسافران و گردشگران فراهم شده است.

 

Ali-Abad01

 

*** جنگل و آبشار کبودوال

پارک جنگلی کبودوال که بواسطه آبشار زیبا و تمام خزه ای شهرتی جهانی یافته در فاصله 3 کیلومتری شهر علی آبادکتول و در کنار کوه های پوشیده از درختان سر به فلک کشیده و آسمان خراش های طبیعی قرار گرفته است.

این پارک جنگلی 109 هکتاری و آبشار زیبای آن هرساله شاهد حضور هزاران مسافر و گردشگر است که ساعاتی از وقت خویش را در این منطقه می گذرانند و از فضای طبیعی و آبشار آن لذت می برند.

برخی امکانات و تجهیزات موجود درمحوطه پارک جنگلی کبودوال و آبشار آن علاوه بر جاده آسفالته، منبع هوایی آب شرب، سه باب سرویس بهداشتی، شبکه روشنایی، توقفگاه، میز و نیمکت های چوبی و بتنی، سطل های زباله، 18 عدد آلاچیق ترکمنی و سنتی، ساختمان نیروی انتظامی، ساختمان چند منظوره، 51 عدد سکوی بتنی، فروشگاه و نمازخانه است.

 

*** پارک جنگلی شیرآباد

این پارک جنگلی زیبا در حوزه شهر خان ببین از توابع شهرستان رامیان و در فاصله 6 کیلومتری این شهر واقع است.

راه دسترسی به این پارک طبیعی آسفالته بوده و علاوه بر پوشش جنگلی زیبا، دارای هفت آبشار پله ای با حوضچه های منحصربفرد و غار معروفی به همین نام می باشد که مرتفع ترین آبشار آن حدود 30 متر ارتفاع دارد.

دراین پارک جنگلی که حدود 20 هکتار وسعت و دارای امکانات رفاهی لازم می باشد، گونه های گیاهی کمیابی ازجمله درختان سرخدار، ملچ و افرا به وفور یافت می‌شود.

 

*** پارک جنگلی دلند

پارک جنگلی دلند در فاصله 11 کیلومتری غرب آزادشهر و در کنار جاده اصلی تهران - گرگان - مشهد واقع شده است، این پارک 450 هکتار مساحت دارد و واژه دلند به معنای منطقه پوشیده از جنگل‌های انبوه می باشد.

این پارک جنگلی امکانات تفرجگاهی مناسبی از قبیل میز، نیمکت، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و نمازخانه دارد که مورد استفاده مسافران و گردشگران بین راهی قرار می‌گیرد.

پارک جنگلی دلند پوشیده از درختان با ارزش جنگل های شمال مانند بلوط، آزاد، افرا و انجیلی بوده و بخشی از این بوستان بعنوان ذخیره گاه جنگلی به ثبت رسیده است.

 

*** پارک جنگلی شبنم نوده خاندوز

پارک جنگلی شبنم شهر نوده خاندوز ازتوابع شهرستان آزادشهر یکی دیگر از نقاط دیدنی و تفریحی استان گلستان است که درمسیر محور آزادشهر - شاهرود واقع است و با توجه به زیبایی و چشم انداز منحصربفرد خود در ایام و مناسبت های مختلف سال پذیرای خیل عظیم مسافران و گردشگران است.

این پارک جنگلی چند سالی است که به همت شهرداری نوده خاندوز بازسازی و به امکانات رفاهی برای مسافران و گردشگران و مردم این دیار تجهیز شده و از آب و هوای مطلوب برخوردار می باشد.

پارک جنگلی شبنم بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر قرار دارد و دیواره و پله های سنگی این پارک مناظری زیبا بویژه در شب بوجود می‌آورد.

 

*** جنگل چهل چای مینودشت

یکی دیگر از زیباترین تفرجگاه های گلستان، پارک جنگلی تنگه چهل چای مینودشت است، این پارک یکی از مناظر و جاذبه های طبیعی درحاشیه این شهر بوده و مکان مناسبی برای بهره برداری مسافران نوروزی از طبیعت است.

 

پارک جنگلی تنگه چهل چای که به بهشت نیز معروف است در فاصله 7 کیلومتری شهر مینودشت قرار گرفته و باتوجه به دسترسی آسان، جاده آسفالته، محوطه سازی های انجام شده، نمازخانه، سرویس های بهداشتی و فروشگاه های مواد غذایی و رستوران های سنتی موقعیت مناسبی برای تفرج و تفریح مسافران نوروزی و اهالی منطقه می باشد.

 

البته شهرستان مینودشت دارای پارک های جنگلی دیگری از جمله باقر آباد و ماهی پران نیز می باشد که این مکان ها نیز در ایام مختلف سال بویژه تعطیلات نوروزی پذیرای مسافران و گردشگران است.

 

استان گلستان همچنین دارای پارک‌های زیبای جنگلی در شهرستان های بندرگز، علی آباد، رامیان، آزادشهر و گالیکش می باشد.

رنگ های زیبای رنگین کمان نگارستان ایران در قالب شهرها و روستاهای چهارده شهرستان بندرگز، کردکوی، بندرترکمن، گمیشان، آق قلا، گرگان، علی آباد، رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در کنار هم قرار گرفته که هریک از لحاظ طبیعی و تاریخی جاذبه های بسیاری برای گردشگران دارد.

 

این استان شمالی و مرزی کشور یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد.

حدود 77 پارک و تفرجگاه جنگلی با وسعت بیش از 35 هزار هکتار در شمال کشور وجود دارد که از این تعداد 32 پارک در استان گیلان، 34 پارک در استان مازندران و 11 پارک در استان گلستان قرار دارد.

مطالب مرتبط:

انتقاد امام جمعه اهل سنت آزادشهر از صدا و سیما

برگزاری جشنواره فرهنگ روستا با شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و

نیاز مدارس استان گلستان به ۴۵۰۰ کلاس درس

بازگشت تیم فوتبال جوانان به ایران پس از جهانی شدن+ عکس

ظریف: سعودی‌ها هرچه در آستین داشتند علیه ایران اجرا کردند

نماز عید فطر شیعه و سنی در یک روز از نگاه دو کارشناس مذهبی

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram