Bozorgdash Feraghi 22 Oمراسم و بزرگداشت-تورکمن‌نیوز-  با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین بزرگداشت دویست وهشتاد و چهارمین سال تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف بزرگ ترکمن روز جمعه در محل آرامگاه وی در آق‌توقای از توابع شهرستان مراوه‌تپه در شرق استان گلستان آغازشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  در این آیین نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، «مخدومقلی فراغی» را شاعر وحدت و همبستگی توصیف کرد و : خواستار راه اندازی دبیرخانه دائمی این شاعر بزرگ ترکمن شد.
شهرام غراوی با اشاره به تخصیص پنج میلیارد ریال اعتبار برای طرح توسعه سایت گردشگری مختومقلی گفت: باید بخشی از این اعتبار صرف درختکاری مسیر ورودی آرامگاه شاعر شود.
وی احداث یک مجتمع فرهنگی و هنری، احداث کتابخانه و موزه و مجوز چاپ یک ماهنامه و ثبت تاریخ و محل تولد مختومقلی در فهرست آثار ملی را از نیازهای ضروری برای این شاعر ایرانی ترکمن دانست و بر آن تاکید کرد.
نماینده مردم شهرستان‌های مراوه‌تپه، کلاله، گالیکش و مینودشت با ارائه گزارشی از برخی اقدامات انجام شده در حوزه نمایندگی خود، گفت: تابستان امسال عملیات اجرایی بیمارستان 64 تختخوابی مراوه‌تپه با اعتبار 80 میلیارد ریال و نیز گازرسانی به روستاهای دهستان کرند ظرف 18 ماهه آینده شروع می شود.
در این مراسم که علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار گلستان، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، مدیر کل میراث فرهنگی ، فرمانداران منطقه و جمع کثیری از مردم حضور دارند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان پیام نماینده ولی فقیه در گلستان را قرائت کرد.
«مخدومقلی فراغی» شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای آجی‌قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده‌اند؛ وی در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
مختومقلی فراغی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق‌توقای در 40 کیلومتری غرب مراوه‌تپه در شمال شرق استان گلستان بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند .
هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده است و همه ساله در دهه سوم اردیبهشت مراسم بزرگداشت این شاعر در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می‌شود.
«مخدومقلی فراغی» بزرگترین شاعر ترکمن‌ها محسوب می‌شود و هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته‌اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می‌شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گرانبهایی محسوب می‌شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران افزون بر یک میلیون و 868 هزار نفرجمعیت دارد که از اقوام مختلف همچون فارس، ترکمن و سیستانی و دیگر قومیت‌ها هستند ضمن اینکه 350 هزار نفر از جمعیت این استان در شهرستان گنبدکاووس سکونت دارند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

کودکان کار و بی‌سرپرست بهترین سوژه نویسندگان و عکاسان

شهردار گنبد: ساماندهی سرویس‌های بهداشتی و آسفالت جمعه بازار

شمارش معکوس برای معرفی آیفون ۸ و عملکرد ضعیف فاکسکان در فصل

مسافران نوروزی از استقرار درحریم و بستر رودخانه‌ها پرهیز کنن

افزایش پنج‌هزار هکتاری تالاب گمیشان با تغییرات آب و هوا

جزئیات عرضه در بورس کالا در تاریخ ۹۶/۰۱/۱۶نفت، گاز و پتروشیم

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram