تورکمن نیوز - یوسف قوجق: در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت شهدای 5 آذر در روز جمعه 7 آذر در محمديه شريف موسوی گرگان برگزار شد، قوجق ضمن اشاره به مظلوميت شهدای انقلاب، به نقش مهم و بی‌بديل قالب‌های ادبی و هنری در بيان موضوعات تاريخ انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: «تنها با آثار ادبي و هنری است که آثار و ارزش‌های انقلاب ماندگار و به ديگر کشورها شناسانده می‌شود.»


اين عضو انجمن قلم ايران که در جمع کثيری از افرادی سخن می‌گفت که مواضع اصلاح طلبی دارند، در ابتدای صحبت‌هايش، درباره مواضعش نسبت به جناح‌های سیاسی گفت: «من نه اصولگرا هستم و نه اصلاح‌طلب. نه مشارکتی هستم و نه هيچ. من، داستان‌نويس ترکمن استان گلستانی هستم.»

خالق رُمان «لحظه‌ها جا می‌مانند» در ادامه، با اشاره به اين‌که اين رُمان سال گذشته با موضوع واقعه 5 آذر منتشر شده بود، گفت: «من رمان نویسم و نه مورخ. به محدوده کارم و اختیاراتی که داستان‌نویس دارد، به خوبی واقفم، اما همين رُمان، به خاطر داشتن پس‌زمينه‌ای از تاريخ و پرداختن به موضوع 5 آذر گرگان، از سوی کسی که در حوزه تاريخ قلم می‌زند، يک‌سری حواشی را ايجاد کرد.»

وی به تفاوت تاريخ و ادبيات داستانی اشاره کرد و گفت: «جنس کار ادبيات داستانی با تاريخ کاملاً متفاوت است. از نظر ماهوی و ذاتی با هم تفاوت دارند. ادبيات داستانی از جنس آفرينش و ادبيات خلاقه است ولی تاريخ، روايت مستند وقايع، بدون دخل و تصرف است.»
اين عضو انجمن نويسندگان کودک و نوجوان ايران در ادامه، به يکی از ايراداتی که مورخ گلستانی درباره عدم ذکر منابع و مأخذ در رُمان فوق پاسخ داد و گفت: «رُمان‌نويس مجبور نيست تمام پيش‌مطالعات خودش برای نگارش رُمان را ذکر کند، اما اين‌که چرا در مقدمه آن رُمان به روزنوشت‌های محمدرضا فندرسکی از وقايع 5 آذر اشاره کرده‌ام، دليل علمی و متقنی دارم که مجبورم با اين‌که در حوزه روش‌شناختی تاريخ‌نگاری می‌گنجد، آن را طرح کنم.»

اين نويسنده ترکمن در ادامه، به تاريخ مشروطيت و برخی کسانی که در آن باره کتاب نوشته‌اند، اشاره کرد و گفت: «در بحث تاريخ‌نگاری، بين مورخی که به عنوان مشاهده‌گر و کنش‌گر در بطن حوادث بوده و درباره آن‌ها نوشته، با کسی که به لحاظ فيزيکی دور از ماجرا بوده و يا سال‌ها بعد با مراجعه به اسناد و مدارک، دست به تحقيقات تاريخی می‌زند، تفاوت وجود دارد. به طور مثال، ارزش کار ناظم‌الاسلام‌ کرمانی به نام «تاريخ روشنگری ايرانيان» و کسی مثل نویسنده «خاطره های یحیی» و يا ادوارد براونی که همزمان با دوره مشروطيت اما به لحاظ فيزيکی دور از حوادث بوده، متفاوت است.

مسلماً برای من رمان‌نويس، نوشته‌های کسی که در بطن وقايع بوده و مشاهداتش را با ذکر دقيق ساعت و موقعيت يادداشت کرده، می‌تواند مفيدتر باشد. آقای فندرسکی چنين دفتری را در اختيار من گذاشت و من ضمن استفاده از آن، به خاطر اين‌که همان روزنوشت‌ها برخلاف ساير منابع تاريخی منتشر شده در باره 5 آذر به چاپ نرسيده بود، لازم ديدم در مقدمه رمانم، به آن اشاره کنم. متأسفم از اين‌که چنين دفتری از روزنوشت وقايع انقلاب گرگان، هنوز خاک می‌خورد و به چاپ نرسيده است.»

وی در همين رابطه، بدون ذکر نام هيچ کتابی، به يکسويه‌نگری و نگاه جانبدارانه در کتاب‌های تاريخی که با موضوعيت 5 آذر منتشر شده‌اند نيز اشاره کرد و گفت: «واقعه 5 آذر منحصراً متعلق به يک شخص يا گروه نيست که برخی‌ها فکر کنند فقط خودشان محق هستند از آن روايت کنند، بلکه گرگانی‌ها روايت‌های زيادی از آن واقعه دارند. اين درست نيست که فکر کنيم اين رمان يا آن کتاب تاريخی، تنها کتاب‌هايی هستند که درباره اين واقعه نوشته شده‌اند و کتاب‌های ديگری حق نگارش ندارند و اگر نوشته شوند، حتماً بايد به همان کتاب‌ها ارجاع داده شوند و سطر به سطر با نوشته‌های همان کتاب‌ها که قبلاً منتشر شده، مطابقت نمايند.

مسلماً کتاب‌های تاريخی و رمان‌های زيادی با ديدگاه‌ها و روايت‌های مختلف نوشته خواهند شد و اين برای معرفی انقلاب گرگان بسيار خوب است.»

اين رمان‌نويس گلستانی سپس از فقر فرهنگ کتابخوانی در استان انتقاد کرد و اين موضوع را به موضوع غربت اهل فرهنگ و هنر در استان تسری داد و گفت: «من زاده همين استانم اما در تهران زندگی می‌کنم. من از طرف اهالی ادب و فرهنگ که متولد اين استان هستند، از همشهريان خودم گله‌مندم. اين‌که من رمان نويس، در شهر و استان خودم غريب و ناآشنا هستم اما در پايتخت و خارج از گلستان، مورد لطف و عزيز هستم، خوب نيست. در کشورمان هنرمندان و نويسندگان زيادی هستند که متولد همين استانند، اما متاسفانه آثارشان بين هم‌استانی‌های خودشان غريب مانده است.»

در همين راستا، قوجق به مراسم تجليل خود از سوی شورای شهر مشکين‌شهر در هفته کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: «به نظرم دعوت از بنده به آن شهر و اهدای تابلوفرش و اعطای شهروند افتخاری در آن مراسم به من که متولد استان گلستان هستم اما در زادگاه خودم غريب هستم، جای تأمل دارد. چرا کتابم که يکی از رُمان‌های مطرح در ادبيات داستانی انقلاب اسلامی است و جوايز متعدد و معتبری در سطح ملی گرفته و باعث شناساندن واقعه 5 آذر در خارج از استان شده، در زادگاهم اين همه بايد مورد هجمه ناجوانمردانه و ناعادلانه قرار بگيرد و در سايت‌های انيترنتی مرا با بدترين الفاظ مورد خطاب قرار بدهند!؟ »

قوجق در ادامه، اين انتقاد را متوجه مسئولين نهادها و متوليان فرهنگی در استان دانست و گفت: «وقتی رُمانی ششصد صفحه‌ای در باره واقعه 5 آذر گرگان نوشته و منتشر می‌شود، آيا مسئولين نهادهای فرهنگی استان نبايد آن را مطالعه کنند تا ببينند اين حواشی ايجاد شده در خصوص رمان، صحت دارد يا ندارد؟! مطالعه رمان از سوی متوليان فرهنگی استان، کم‌ترين انتظار مولفش است.»

در خاتمه اين مراسم، اين نويسنده ترکمن نسخه‌ای از رُمان و لوح‌های تقدير مجامع ادبی را به خانواده شهيد احمد سبطی تقديم کرد.

گفتنی است که رمان «لحظه‌ها جا می‌مانند» در سال 1392 از سوی انتشارات شهرستان ادب (تهران) منتشر شد، دارای لوح تقدير در پنجمين دوره‌ی جشنواره‌ی داستان انقلاب (سال 1391)، لوح تقدير در بيست‌وششمين دوره جايزه‌ی کتاب فصل (سال 1392) و لوح تمجيد در دوازدهمين دوره جشنواره قلم زرين (سال 1393) است.
پيش از اين، برخی ديگر از آثار اين نويسنده گلستانی جوايز متعدد ادبی گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به رمان «نبرد در قلعه گوک‌تپه» (رتبه‌ی دوم جشنواره انتخاب کتاب سال شهيد غنی‌پور در سال 1377)، داستان بلند «مردان فردا» برنده لوح تقدير در بخش ويژه (دفاع مقدس) نخستين جشنواره ملی انتخاب کتاب سال کودک و نوجوان در سال 1390و راه يافته به مرحله‌ی نهايی داوری بيست و نهمين دوره جايزه کتاب سال جمهوری اسلامی در زيرگروه داستان تأليفی بخش کودک و نوجوان در سال 1390و «ياد يوسف» (زندگينامه‌ داستانی شهيد ملک‌شامران) در پانزدهمين جشنواره‌ي انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس (سال 1390) اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

پرداخت بیش از یک‌هزار و ۴۰ میلیارد تومان طلب گندم‌کاران گلست

صندلی‌ها در مقابل شهروندان کم آوردند/ شوخی طنزپرداز گلستانی

امیدواری پرتابگر گلستانی به كسب سهمیه المپیك برزیل

تدوین بسته‌های فرهنگی برای تعامل با ترکمنستان/ آموزش زبان فا

مراسم گرامیداشت شهرام عادل زاده شاعر ترکمن برگزار شد+عکس

قهرمانی پینگ‌پنگ‌بازان گلستانی در مسابقات تالاسمی بانوان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram