Farayand 17 Oآموزش خبرنگاری-تورکمن نیوز- خبرهایی که در رسانه‌های جمعی انتشار می‌یابند با روش‌های گوناگونی گردآوری می‌شوند و خبرنگاران با شیوه‌های مختلفی اقدام به کسب خبر و انتشار آن می‌کنند.

در این مبحث روش‌های گوناگون و مراحلی را که از وقوع رویداد تا تبدیل آن به خبر طی می‌شود بیان می‌کنیم .

الف – حضور در محل رویداد

یکی از راه‌های کسب خبر،  حضور خبرنگار در صحنه و محل وقوع رویداد است. در رویدادهای قابل پیش‌بینی یا برنامه‌ریزی شده مانند مراسم ، گردهمایی‌ها، مسابقات ورزشی ، دادگاه‌ها ، مصاحبه مطبوعاتی و نظایر آن خبرنگاران طبق برنامه در محل مورد نظر حاضر می‌شوند.

در این موارد ، خبرنگاران مشاهدات خود و هر آنچه را که رخ داده و دارای ارزش‌های خبری است در قالب خبر یا گزارش تنظیم می‌کنند.

در حوادثی مانند سیل ، زلزله ، تصادفات و ... نیز خبرنگار پس از اطلاع از وقوع رویداد در محل حاضر می‌شود و مشاهدات عینی خود را با  اطلاعات  کسانی که قبل از وی در محل رویداد حضور داشته اند تلفیق می‌کند.

 در این گونه موارد که خبرنگار در محل حادثه حاضر می‌شود طبعا متناسب با الزامات حرفه‌ای و پاسخگویی به عناصر خبری، اطلاعات مورد نیاز دیگر را از طریق گفت‌و‌گو با دیگران ، مراجعه به آرشیو و سوابق مرتبط با موضوع کسب و خبر را با استفاده از آن‌ها تکمیل می‌کند.

خبرنگاران در زمان حضور در صحنه باید تمامی جزییات رویداد را با دقت مورد توجه قرار دهند و هر آنچه را که رخ می‌دهد یادداشت کنند و در صورت نیاز، سخنان و مطالب مهم را ضبط کنند.

 پس از جمع آوری کلیه مطالب مورد نیاز، خبرنگار متناسب با اهمیت موضوع و نیاز رسانه ، خبر را تنظیم می‌کند.

ب – اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها

بخش دیگری از خبرها با بهره‌گیری از اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های منتشر شده از طرف سازمان‌ها و مراکز مختلف دولتی و خصوصی است که معمولا روابط عمومی‌ها  در اختیار رسانه‌ها‌ی جمعی قرار می‌دهند .

 ارتباط خبرنگار با مسوولان مختلف سازمان‌ها و نهادها و موسسات مختلف ، یکی از راه‌های کسب خبر از این منابع محسوب می‌شود.

 گاهی این بیانیه‌ها و اطلاعیه‌ها براساس اهمیت به صورت کامل از سوی رسانه استفاده می‌شود و در مواردی نیز چنین اطلاعیه‌ها و بیانیه‌هایی دستمایه‌ای برای تهیه و تنظیم خبر یا گزارشی می‌شود که در آن از سایر منابع نیز اطلاعاتی کسب و به آن افزوده شده است تا خبری جامع‌تر و کامل‌تر تهیه و تنظیم‌ شود.

در مواردی اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های سازمان‌ها و موسسات و مراکز مختلف، سوژه‌ها و سرنخ‌های جدیدی به خبرنگار می‌دهد تا با دنبال کردن آن‌ها  اخبار و اطلاعات تازه‌ای کسب کند. البته استخراج سوژه از اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها بستگی به شم خبری و هوش و ذکاوت خبرنگار ومیزان تسلط وی به موضوع دارد تا بتواند با استفاده از مطالب منتشر شده خبرهای جدیدی تولید کند.   

 در سال‌های اخیر که عموم سازمان‌ها و مراکز مختلف ، سایت‌ها و پرتال‌های خاص خود را طراحی و راه‌اندازی کرده‌اند اخبار و اطلاعیه‌های خود را از این طریق منتشر می‌کنند و خبرنگاران با  مراجعه به این سایت‌ها می‌توانند اطلاعات مورد نظر خود را کسب  و بر حسب نیاز و تشخیص خود منتشر کنند.

منبع:خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)

مطالب مرتبط:

جریمه، شلاق تعلیقی برای تهیه کننده «من ناصر حجازی هستم»

تهیه نقشه تفکیکی روستاهای مرزی به منظور کاهش هزینه/ سرعت بخش

سعیدی: هدف طرح بیمه ازدواج، کاهش طلاق، ایجاد انگیزه به جوانا

طرز تهیه حلوا ارده بدون روغن

معرفی یارمحمد آخوند نظری از زبان خودش

خبر فوری / یارمحمد آخوند نظری درگذشت

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram