Kochaki.jpgتورکمن نیوز- کوچکی: میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام، حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت شیعه و سنی بر همه مسلمانان جهان تبریک و تهنیت باد.

بر هیچ کس پوشیده نیست که خداوند یکتا امت اسلامی را به وحدت و یکدلی فرا خوانده واز تفرقه وپراکندگی باز داشته است. زیرا اصل واساس در امت اسلامی امت واحده بودن در عقیده وعبادات واخلاق وفکر أصول ...وغیره است. چنانکه می فرماید:« انما المؤمنون إخوة» مؤمنان با یکدیگر برادرند. برادری واخوت دینی از اخوت نسبی قویتر است ؛ زیرا اخوت نسبی با انقطاع دین ازبین می رود ولی اخوت دینی با انقطاع اصل ونسب از بین نمی رود.
دشمنان اسلام هدفی جز ایجاد نفاق ودودستگی در عالم اسلام ندارند به طوری که همه زور وقدرت خود را به کار گرفته اند تا نقطه وحدت وهمدلی امت اسلامی را بشکنند.
زمانی که بعضی ملتها برای رسیدن به وحدت سیاسی – اقتصادی – و فکری تلاش می کردند؛ امت اسلامی نخستین ملتهایی بودند که به وحدت فکری- سیاسی واقتصادی نایل شدند. زیباترین مثال برای وحدت واخوت میان مسلمانان در صدر اسلام اخوت عملی میان مهاجرین و انصار است که چگونه انصار با ایثارو گذشت و وفاداری خود یکدلی وبرادری را به نمایش گذاشتند.
زیرا اسلام مسلمانان را امت واحده قرار داده و در میانشان همبستگی وضمانت متقابل ایجاد کرده، وآنها را بر محور یک عقیده، ویک عبادت، ویک آیین ویک قبله، ویک هدف گرد آورد. هر صدمه وزیانی به این وحدت برسد، تاوان جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. و منجر به ازهم پاشیدگی دلها گردیده، دین ودنیا تباه را می کند. ومصداق آیه ی ( فتفشلوا و تذهب ریحکم.) انفال/46 قرار خواهد گرفت. که این فروپاشی قدرت، ضعف و ذلت و نابودی را به ارمغان خواهد آورد؛ زیرا تفرقه افکنی وتفرقه گرایی از مقدمات خرابی وویرانی در جامعه است؛ لذا اسلام برائت وبیزاری خود را از تفرقه انگیزان اعلان نموده است.( انّ الذین فرّقوا دینهم و کانوا شیعا لست منهم فی شیء.) انعام/159.
وبه تمسک به حبل الهی دعوت می کند ومی فرماید (واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا.)آل عمران /103 ( ومن یتصم بالله فقد هدی الی صراط مستقیم.)  زیرا اعتصام ویکپارچگی باعث برپایی حق وعدالت شده، مایه ی عزت وسربلندی مسلمانان می شود. وبا این قدرت وعزت مؤمنان از تهاجمات گزافه گویان ونیرنگ حیله گران خود را حفظ خواهند کرد.
بنا براین اسلام همه ی اقوام مسلمان را با وجود اختلاف در افکار واندیشه ها، زبان و نژاد و... به اتحاد و اتفاق فرا می خواند، ونتیجه ی اخوت وبرادری را که موجب أنس و الفت در میان مؤمنین شده است یاد آوری می کند( واذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا. ) آل عمران /103
این دشمنان برای بر هم زدن وحدت ووفاق ملی فکر پلید وافکار آلوده‌ای دارند ومی خواهند این اتحاد ویکپارچگی را به هم بزنند. ما باید نقاط اتحاد ووفاق خود را بشناسیم وبه هوش باشیم، اجازه ندهیم تا در این سنگر از نقاط اختلاف احتمالی استفاده کرده وزمینه دشمنی وستیزه‌ جویی بیشتر را فراهم کنند.
شایسته است که فرزندان این امت اسلامی برای رسیدن به آن همبستگی وانسجام، تلاشهای مضاعف از خود نشان دهند، تا بر تطهیر و پاک سازی جوامع اسلامی از اختلافات قومی، نژادی، جغرافیایی، جنسیت ومانند آنها کمک نمایند. ودر سایه ی اسلام به اهداف خود که برادری ووحدت کلمه وهدف مشترک است برسند. تا برای رویارویی با تهدیدات و توطئه های پیش رو از طرف دشمنان توان لازم را پیدا کنند.
پیامبر رحمت (ص) یکی از عوامل ومحورهای وحدت مسلمین است. وآن حضرت (ص) مظهر عدالت، امانت، اخلاق ولطف الهی، نجات ‌دهنده انسانها از ضلالت وگمراهی وپیام آور صلح، دوستی وبرادری بوده، وجودش محل تلاقی همه مسلمانان با مذاهب، اقوام ونژادهای گوناگون می‌باشد.
امروز ما وظیفه داریم به ندای ملکوتی پیامبر رحمت مبنی بر تحکیم وتقویت برادری، همدلی وصمیمیت میان امت اسلام «اطیعوا الله و رسوله ولا تنازعوا فتشفلوا وتذهب ریحکم» (انفال 46) و یا «واعتصموا بحبل‌الله جمیعا ولا تفرقوا» (آل عمران 103) که رد هر گونه اختلاف وتفرقه میان امت اسلام ودستور به تحکیم وحدت، همدلی وبرادری است، جان‌ها و دل‌های مشتاق هر مسلمانی را می‌نوازد لبیک گوییم.
امروز در میان امت اسلامی ایجاد اختلاف و درگیری میان برادران دینی بزرگترین منکر است ودعوت به وحدت،‌ انسجام در مقابل ظلم، ونیرنگ دشمنان، ضروری ‌ترین معروف می‌باشد.
تدبیر اندیشمندانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، آن هم در شرایطی که سیلاب های بنیان برافکن، همبستگی و اتحاد جهانیان را نشانه گرفته بود، توانست ندای برادری واتحاد را در دنیای اسلام طنین انداز کند. تا زمینه ای برای برقراری الفت میان قلب های پراکنده در سراسر جهان فراهم شود. وهم اکنون نیز از مسؤولین محترم نظام انقلاب اسلامی انتظار می رود با تحکیم این وحدت، در جهت هرچه بهتر برقراری عدالت در جامعه، وتوجه به حقوق اعمال نشده اقوام که منطبق با قانون اساسی است گام های مثبت وعملی بردارند؛ تا عنوان وحدت با چهره ی زیبای خود ماندگار بماند.  
آگاه سازی مردم از راهکارهای ایجاد وحدت، از جمله مسائلی است که باید به طور مفصل به آن پرداخت؛ چرا که غفلت از برخی مسائل، گاه به وجود آورنده بحران هایی است که عواقب آن ممکن است باعث ایجاد شکاف ورخنه در بین گروه های مختلف، ودر سطح وسیع تر، سبب ایجاد تفرقه در بین ملت ها وامت ها شود.
توجه به نقاط مشترک: اینکه همه انسان ها از خاک هستند، از یک پدر ومادرند، کرامت انسانی به رنگ ونژاد ولباس بستگی ندارد- چنگ زدن به ریسمان الهی-  امر به معروف ونهی از منکر ومراعات حقوق برادری- مراعات حقوق اقلیت ها- زمینه سازی از راه پدید آ وردن شعارها ونمادهای وحدت آفرین-. بیان آثار وپی آمدهای بنیان افکن وخانمان سوز اختلاف های مذهبی.- افزایش شناخت ودرک متقابل از هم- جلوگیری از نشر آثار تفرقه انگیز، از راهکارهای مهم ایجاد وحدت هستند.
تاريخ اسلام در همه مسائل نظري شاهد اختلاف آرا وعقايد بوده است و اين اختلاف، تا آنجا که به اصول کلي مشترک اخلالي وارد نياورده، رايج ومورد استقبال بوده است وحتي به عنوان يک امر ضروري تلقي شده است.
زیرا يکي از اساسي ترين عوامل بدست آوردن قدرت در طول تاريخ، ايجاد اختلاف در عقيده يا عقائد مردم يک جامعه بوده است.
 اين جريان، نه تنها موجب پراکنندگي افکار وعقائد وايده آل هاي متحد کننده يک جامعه مي گردد، بلکه گاهي عامل شديد ترين خصومت ها وتضادها در ميان مردم يک يا چند جامعه مي شود که در عمق، افکار وعقائد مشترک بسياري با يکديگر داشته اند.
هفته وحدت، یادگار پیر فرزانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی است . پیام اش این است که مسلمانان همه با هم برادراند. وبها دادن به اختلافات ظاهری، سطحی نگری است. باید میراث نبوت را پاس داریم تا به قهقرای جهل وظلمت سقوط نکنیم. وبا دست اتّحاد وذهن هوشیار، در سایه دستورات پیامبر خدا (ص)، مجال از تفرقه افکنیِ بیگانگان بگیریم. ووحدت ویکرنگی خود را حفظ کنیم.
بی تردید اگر مسلمانان، قرآن و پیام های رهایی بخش این کتاب آسمانی را سر لوحه امور سیاسی واجتماعی خویش قرار دهند، هیچ قدرتی را یارای مقابله با آنان نخواهد بود. امت اسلام در سایه پرچم لا اله الاّ اللّه ، خواهد توانست بر تمام شیاطین جهان ونیروهای استکباری پیروز گردند.
اکنون شاهدیم که به خاطر عدم وحدت میان سردمداران اسلامی پاره های تن اسلام در گرماگرم غفلت وبی مسئولیتی ها، قصابی می شوند. و خون های جوانان مظلوم وبی گناه، به هدر می رود.
وحدت جهان اسلام، یکی از موضوع های اصلی واساسی  امت اسلام است ومسلمانان جهان باید مانند خانواده ای بزرگ بوده ودر شادی ها و رنج های یکدیگر شریک سهیم باشند؛ از این رو، اقبال لاهوری آن ها را به شبنم یک صبح خندان تشبیه می کند و می سراید:      
                                    از حجاز وچین و ایرانیم ما               شبنم یک صبح خندانیم ما
مقام معظم رهبری، می فرماید: « مسلمانان باید شالوده زندگی خود را بر اسلام و قرآن استوار نمایند تا در تمام ادوار زندگی موفق باشند. هرگاه در طول تاریخ، مسلمانان با هم متحد بودند و یکپارچگی ووحدت کلمه داشتند وحول محور اسلام و قرآن عمل کردند، حیله های دشمنان تأثیری در کار آن ها نداشته است و تمام توطئه های استکبار را خنثی کرده اند.
همه مي دانيم كه وحدت قدرت آفرين وتفرقه تضعيف كننده است،‌ و دشمنان امت اسلامي تنها در شرايط پراكندگي وخصومت ميان مسلمانان توانسته اند،‌ ضربه هاي خود را بر پيكر آن وارد كنند،‌ زماني كه پرچم هاي نا متجانسي بر داشته شدند ورهبري ها ومرجعيت ها متعدد گشتند و با يكديگر از در نزاع وارد گرديدند. در چنين شرايطي بود كه زمينه و فرصت را براي دشمنان براي اجراي توطئه ها وپاشيدن سم هاي مهلك در ميان آنها فراهم كردند،‌ وبه دنبال آن بود كه فرزندان امت اسلامي عليه يكديگر وارد عمل شدند وبه دست خويش اسباب زحمت وگرفتاري را فراهم كردند واين فرموده ي خداوند در موردشان واقعيت پيدا نمود:«و لا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ريحكم» انفال / 46وفرموده ی رسول گرامی اسلام (ص) به حقیقت پیوست:«لا تختلفوا فان من كان قبلكم اختلفوا فهلكوا» اختلاف نداشته باشید کسانی که پیش از شما اختلاف داشتند هلاک شدند.
بنا براین وحدت ویکدلی الهام بخش حرکت و انسجام و اخلاص است. زداینده ی کینه ها ، خودخواهی ها ، تعصب ها ، فرقه بازی ها و تفرقه جوئی هااست. این وحدت نفاق ها را به یکرنگی وخصومت ها را، به ” اخوت وبرادری تبدیل می کند ، مانند مهاجر وانصار، که باهم برادر شدند وعرب وعجم، یار هم گشتند وسفید وسیاه برابر گردیدند.
وبر همين اساس، قرآن كريم يكى از عمده ‏ترين وسازنده ‏ترين اهداف رسالت رسول اكرم (ص) را تاليف قلوب وايجاد انس وتفاهم به جاى خصومت ودشمنى بيان مى‏دارد «واعتصموا بحبل الله جميعا ولاتفرقوا» چنگ زدن به ریسمان الهی، عدم پراکندگی وتفرق، تألیف قلوب وبرادری مؤمنین را از نعمت های الهی برایشان می شمارد. پراکندگی ودشمنی پیروان یک دینِ واحد را مثل حفره ای از آتش، سوزاننده ونابودکننده محسوب می کند.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:«الجَماعَةُ رَحمَةٌ و الفُرقَةُ عَذابٌ» وحدت مایه رحمت، وتفرقه موجب عذاب است. وحدت، مهم ترین عامل بقا برای یک جامعه است. کمال، ترقی وپیشرفت جوامع، جز در پرتو وحدت کلمه و برادری، همکاری و هماهنگی میسر نمی گردد.
پژوهش ها ثابت کرده است که حتی حیواناتِ هم آهنگ ومتحد، از نعمت بقا ولذات زندگی، از حیوانات قوی که متحد نباشند، بیشتر بهره مند می گردند؛ برای مثال مورچگان با وجود اینکه ضعیفند ودشمنان زیادی دارند، زندگی اجتماعی واتحاد واتفاقشان موجب شده که بتوانند به یکدیگر کمک کنند وخود را از شر دشمنان حفظ نمایند. با این تفاوت که وحدت وهماهنگی حیوانات یک امر طبیعی وغریزی است وحال آنکه انسان از روی تدبر وسنجش واستدلال، امور را بررسی می کند وانجام می دهد.
وحدت اسلامی که معمار آن پیامبر گرامی اسلام (ص) ، یکی از عوامل مهم پیشرفت ها وپیروزی های پی درپی اسلام بوده است. بی شک پیامبر پس از تحمل سختی های بسیار که برخاسته از ایمان سرشار الهی او بود، توانست بین قبایل متفرق ومتنازع عرب جاهلی، که برخی از آنها سابقه جنگ ها و نزاع های چند صد ساله داشتند، همدلی والفت ایجاد کند وبراساس وحدت اسلامی، تمدنی نو وجامعه ای نمونه بسازد. نمونه ی بارز آن جنگ هایی که حدود 120 سال در میان قبیله ی اوس خزرج طول کشیده بود اسلام آن را خاموش کرد ودر میان دلهایشان اتحاد والفت ایجاد نمود.
هفته وحدت، مجالی است تا مسلمانان درباره گذشته ونیز آینده خود بیندیشند وبا حفظ وحدت کلمه، در برابر دشمنان دیرینه اسلام، امید آنان را به یأس وپشیمانی بدل سازند.
وما نیز با وحدت، هماهنگی ویک نوایی وهم صدایی اخوت وبرادری مان را به اثبات برسانیم ودر مقابل هم قرار نگیریم.
شهید بهشتی: جامعه ای که در میان خودش الفت، محبت، اعتقاد، انسجام وهم بستگی واتحاد نداشته باشد، نمی تواند راه پرنشیب وفراز تکامل را با موفقیت طی کند.
یکی از راه های رفع اختلاف وتقویت وحدت و همبستگی بین مسلمانان، رعایت احترام یکدیگر و پرهیز از اهانت و ناسزاگویی است.
اختلاف از درون، همواره عامل شکست از دشمن بیرونی است؛ زیرا اختلاف ودودستگی، منجر به تحلیل رفتن توان وقدرت می شود.پس باید از اختلاف وناسازگاری، حتی در امور جزئی نیز جلوگیری کرد وهرگاه اختلافی پیش آمد، باید به سرعت آن را برطرف ساخت تا گسترده وریشه دار نگردد.
اتحاد وهمبستگی، ره آورد بزرگ رسالت پیامبر اعظم (ص) واز اصول اساسی پیشرفت وتوسعه کشورهای اسلامی است .وکوتاه ترین راه برای تحکیم اتحاد اسلامی، احترام متقابل وعمل به آموزه های اسلام است. وهمواره یک اصل ضروری برای ادامه حیات مسلمانان است.
جدال وتفرقه مسلمانان، زخمی عمیق و دردناک بر پیکر اسلام است. پیروزی، میوه شیرین وحدت وشکست، نتیجه تلخ تفرقه است.امت اسلام، اعضای یک پیکرند. سعدی می گوید:
بنـی آدم اعضـای یکدیگرنـد             که در آفرینش ز یک گوهرند   
چـوعضوی به درد آورد روزگار          دگر عضوها را نماند قـرار
بدون شك تمامي مسلمانان بايد با توجه به موارد اتفاق خويش اتحاد وانسجام خويش را حفظ كنند وبا اتحاد خويش توطئه‌هاي دشمنان را نقش بر آب كنند.
تنها چیزی که وحدت اسلامی ایجاب می کند این است که مسلمین برای اینکه احساسات کینه توزی در میانشان پیدا نشود یا شعله ور نگردد متانت را حفظ کنند یکدیگر را سب وشتم ننمایند به یکدیگر تهمت نزنند ودروغ نبندند ومنطق یکدیگر را مسخره نکنند وبالاخره عواطف یکدیگر را مجروح نسازند واز حدود منطق واستدلال خارج نشوند ودر حقیقت لااقل حدودی را که اسلام در دعوت غیر مسلمان به اسلام لازم دانسته درباره خودشان رعایت کنند.
اصحاب پیامبر(ص) نیز مسلمانان را از هرگونه تعصب جاهلانه تفرقه انگیز وخود برتر بینی وسب ولعن حتی به دشمنان خود پرهیز می دادند. اگر با وسعت وظرافت دیده به آموزه های توحیدی نظاره کنیم خواهیم یافت که گوهر وجود همه پیام های آسمانی از یک سو ودرون زلال انسانها از سوی دیگر همواره گواه وشاهدی بر وحدت همه ادیان الهی ویگانگی والفت وهمسانی آنهاست چراکه با این نگاه انسانها از نیکوئیها وزیبائیهای ویژه ای برخوردار بوده و تلالوء یک نور ویک گوهرند. مولوی نیز عقیده دارد ندای الهی را همه اقوام با هر زبان ونژاد می شنوند وشنیدن ندای الهی در انحصار پیروان هیچ دینی نیست.   آن ندایی کاصل هر بانک ونواست خود ندا آن است واین باقی صداست
روح اتحاد همان حسن نیت واقعی است که از قلب پاک سر چشمه می گیرد اتحاد یک سلسله صفات درونی واعمال ورفتاری است که در اعماق روح ریشه دوانیده وسراسر وجود انسان را در برگرفته است. اتحاد یک رشته اخلاق وعواطف عالی انسانی است که مسلمانان در منافع با یکدیگر شریک باشند واصول عدالت وانصاف را در حق یکدیگر را رعایت کنند"  
هم اکنون امت اسلامی دوران ضعف ورکود طی می کند، وبه تهاجم فکری وعملی گرفتار شده است. وحدت اسلامی واخوت دینی، به شعاری در مناسبات تبدیل شده وکمتر تحقق عملی دارد. امید است که روزی برسد مسلمانان اصول اخوت دینی ووحدت اسلامی را جنبه ی عملی بدهند و شأن واعتبار گذشته ی خود را به دست آورند. وبا حفظ وحدت از عوامل اختلاف بگريزند واز دامن زدن به آتش خصومت ‏میان مسلمانان، اجتناب نمایند( دکتر حکیم کوچکی از شهرستان گنبد کاووس)

مطالب مرتبط:

برگزاری كارگاه آموزشی و همایش پرنده شناسی در گرگان

چهار پایگاه امداد و راهنمای مسافران نوروزی در گنبدکاووس برپا

چرا مردان، زنان را مقصر نارضایتی از زندگی‌ می‌دانند؟/ ازدواج

عشایر گلستان ۵ هزار تن گوشت قرمز و ۱۴ هزار تن شیر تولید می‌ک

«پوتین» و «ترامپ» اروپا را وادار به افزایش تدابیر نظامی کرده

واشنگتن‌پست: آمریکا به دنبال تقویت «میانه‌روها» در ایران و ف

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram