TurkmensNews Telegram TN

Dadashi 23 Mاخبار هواشناسی-تورکمن‌نیوز- نوربخش داداشی مدیر کل هواشناسی گلستان به همراه صادقعلی مقدم مدیر کل مدیریت بحران استان در گفتگوی ویژه خبری ساعت 23:00 شبکه استانی گلستان در مورخه 22/5/96 با موضوع " سیل در گلستان ، راه‌های پیشگیری و جبران خسارت‌ها " شرکت نمود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، به نقل از روابط عمومی هواشناسی گلستان ، در ابتدای این گفتگوی خبری کلیپی از وقوع سیل در مناطق شرقی استان ، هشدارها و اخطاریه‌های هواشناسی و اطلاع رسانی‌های انجام شده و تلاش‌های دیگر بخش‌های فعال در این زمینه شامل مدیریت بحران ، هلال احمر ، راهداری و پلیس راه و... و نظرات مردم پخش شد و در ادامه نوربخش داداشی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص نحوه پیش بینی‌ها وبارندگی‌های منجر به سیل ضمن تسلیت جان باختن چند تن از هم استانی‌های عزیز گفت‌:پیش‌بینی‌های هواشناسی به سه صورت کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت انجام میشود که در نوع اول حداقل یک هفته قبل روی نقشه‌ها و مدل‌های پیش‌یابی قابل تشخیص بوده و اطلاع رسانی میگردد ولی با توجه به ویژگی‌های استان گلستان و شرق دریای خزر بارندگی‌های منجر به سیل در نوع محلی ( Local )  رخ میدهد که در این حالت با تاثیر انرژی گرمایی صحراهای آسیای میانه بخصوص قره قوم ترکمنستان با گرمای فلات ایران و تقویت این دو دماهای حد اکثری بالای 40 درجه سلسیوس نیز رخ داده و با اضافه شدن یک سامانه سرد ناپایدار به این مجموعه و تقویت آن بارشهای سنگین در مدت زمان کم روی داده و منجر به جاری شدن سیل در مناطق مستعد میشود که با انجام اقدامات لازم و امکانات موجود هواشناسی استان اطلاع رسانی لازم را با صدور اطلاعیه و متعاقب آن اخطاریه جوی انجام داده ولی در عین حال پیش‌بینی خیلی کوتاه مدت و اینچنینی ادوات مخصوصی‌ نیاز دارد تا بتوان برای کاهش خسارات ناشی از آن با مدیریت خاص و واکنش سریع خسارات ناشی از آن را به حد‌اقل رساند.
وی با اشاره به میزان بارندگی‌های اخیر که مورد سوال مجری برنامه بود ، افزود‌: با پیشنهاد هواشناسی و وجود اعتماد لازم در بین مسئولین استانی به هواشناسی و هماهنگی‌های بین دستگاهی شامل مدیریت بحران ، فرمانداران شهرهای شرقی استان ، هلال احمر ، راهداری و پلیس راه در یک واکنش سریع در سیل اخیر تفرجگاه‌ها و مناطق جنگلی از تجمع مردم تخلیه شد که این امر تلفات جانی را به حداقل رساند که این اقدام میتواند به عنوان تجربه در استانهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.
داداشی در پاسخ به سوال مربوط به میزان آب وارده به بستر 7 رودخانه مهم و سه سد استان و نیازمندیهای هواشناسی استان گفت‌:
رسالت اصلی هواشناسی حفاظت از جان و مال مردم است و در این زمینه به چند مولفه نیاز داریم که عبارتند از:
-  پایش ، که شامل بدست آوردن اطلاعات حال حاضر ایستگاه‌ها‌ی استان است که این امر توسط کارشناسان همدیدی استان بصورت شبانه روزی در حال انجام بوده ، گر چند که در مناطق بالادست و جنگلی استان نیاز است که جند ایستگاه اتوماتیک نصب و راه اندازی گردد که این مورد نیز در حال پیگیری است ولی در عین حال مهمترین سیستم پایش ، رادار هواشناسی است.
-  و در مرحله بعدی پیش بینی هوا با توجه به داده‌ها است و هواشناسی تنها دستگاه تخصصی است که با پردازش داده‌ها اقدام به صدور پیش بینی و آینده نگری هوا مینماید و برای پیش بینی‌های سیستمی مشکل خاصی وجود ندارد ولی برای پیش بینی‌های نقطه‌ای ادوات اصلی رادار هواشناسی است.
این مقام مسئول با توجه به موارد فوق افزود : بحث بعدی اطلاع رسانی عمومی است که رسالت مشترک هواشناسی و صدا و سیما بوده و موارد خاص نیز با هماهنگی مدیریت بحران انجام میشود.
داداشی گفت‌: زمان شکل‌گیری ، فعالیت و از بین رفتن سلول‌های همرفتی که موجب بارش‌های سنگین میشود کمتر از یک ساعت بوده و در نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی این سلول‌ها قابل رویت نیست و فقط با تصاویر و محصولات رادار نقطه‌یابی انجام میشود و حتی زمان شروع و خاتمه و حجم آب ناشی از بارش سیل آسا توسط رادار قبل از وقوع حادثه قابل تشخیص و اطلاع‌رسانی است.

 

گردآوری: گروه خبر تورکمن‌نیوز

https://telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

ضرورت حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها/ سیزده به در، روز آشتی

روستاهای گلستان میزبان جشنواره‌های فرهنگ و اقتصاد

کمپانی مون اکسپرس سرمایه کافی برای اولین مأموریت خود روی ماه

آخرین توصیه‌های مدیر عامل سازمان آتشنشانی گنبد کاووس برای مس

پنج پایگاه خدمات و سلامت اجتماعی در گنبدکاووس آماده بهره‌برد

برگزاری دوره آموزشی گویندگی خبر در مرکز صدا و سیمای گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram