Sorfeh 4ترکمن نیوز - مجموعه سلامت: سرفه‌های مزمن یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه مردم به پزشک است. سرفه مزمنی که 8 هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند، نه ‌تنها آزاردهنده است، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشد. این سرفه‌ها می‌تواند وضعیت جسمی شما را با مشکل مواجه کند، همکاران و اعضای خانواده را اذیت کرده و حتی داشتن خوابی راحت را نیز از شما بگیرد. ‌در نتیجه شما هم دائم احساس خستگی و عصبانیت می‌کنید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، گاهی تشخیص علت اصلی سرفه‌های مزمن کمی مشکل است. اما شایع‌ترین علل بروز چنین مشکلی ترشحات پشت بینی، برگشت اسید معده و آسم هستند. البته هر وقت بیماری زمینه‌ای بهبود یابد، این سرفه‌ها هم خوب خواهند شد.

 

در ادامه مطالب مفصل از علل و راه‌های درمان سرفه‌های مختلف آمده که از منابع متنوع دریافت شده است.

علائم سرفه مزمن چیست؟

سرفه‌های مزمن ممکن است با نشانه‌هایی دیگر نیز همراه باشند. آبریزش یا گرفتگی بینی ، خلط گلو، خس‌خس سینه و تنگی نفس ، سوزش سر دل یا ترش ‌کردن غذا و در موارد نادری نیز ممکن است در سرفه‌های فرد، خون هم وجود داشته باشد.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سرفه شما مدت طولانی ادامه پیدا کرد، به خصوص زمانی که با خلط یا خون همراه بود؛ اگر منجر به بروز بی‌خوابی در شما شد؛ یا بر روابط خانوادگی، اجتماعی و کار شما تاثیر گذاشت، مراجعه به پزشک را فراموش نکنید.

علل بروز مشکل کدام اند؟

زمانی که محرکی مانند اسید معده، عطر، اسپری یا حتی غذایی تند موجب تحریک اعصاب دستگاه تنفسی شوند، سرفه شروع می‌شود. البته سرفه‌های گاه به گاه مشکلی ندارد و طبیعی است. اما سرفه‌ای که مدتی طولانی ادامه یابد، نشانه مشکل دیگری است که باید آن را برطرف کرد.

آبریزش و ترشحات بینی، آسم، بیماری ریفلاکس معده، عفونت دستگاه تنفسی، داروهای فشار خون ، برونشیت مزمن و سرطان ریه از جمله دلایلی هستند که ممکن است این مشکل را به وجود آورند. اگرچه ممکن است هر کسی با این مشکل مواجه شود، اما سیگار کشیدن می‌تواند شرایط را وخیم سازد. حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران نیز می‌تواند منجر به آسیب ریه و باعث سرفه شود.

همچنین جالب است بدانید خانم‌ها هم بیشتر از آقایان در معرض سرفه‌های مزمن قرار دارند. سرفه مداوم شما را خسته می‌کند، انرژی شما را کاهش می دهد و خواب راحت را از شما می‌گیرد. همچنین می‌تواند باعث ایجاد سردرد، سرگیجه، عرق کردن بیش از حد و بی‌اختیاری ادرار شود.

برای کاهش سرفه‌ها چه باید کنیم؟

بسیاری از انواع سرفه‌های مزمن، به دلیل استعمال دخانیات شروع شده یا بدتر می‌شوند. بنابراین ترک سیگار به ‌طور چشمگیری باعث بهبود این سرفه‌ها می‌شود.

در شرایطی نیز برگشت اسید معده از دیگر دلایل این سرفه‌هاست. بنابراین اگر سرفه شما هم به این دلیل ایجاد شده است، با حفظ وزن مناسب و خوردن وعده‌های غذایی کوچک در دفعات بیشتر می‌توانید تا حدی از بروز مشکل بکاهید. همچنین به یاد داشته باشید بلافاصله پس از خوردن غذا دراز نکشید و هنگام خواب سر خود را اندکی بالاتر بگذارید.

سرفه مزمن را می توانید با آویشن درمان کنید. این گیاه به طور سنتی برای درمان سرفه و حتی سیاه‌ سرفه استفاده می‌شده است. در حال حاضر داروی گیاهی آویشن برای کاهش سرفه توسط پزشکان تجویز می شود.

با خوردن بعضی مواد غذایی نیز می‌توانید به بهبود و کنترل سرفه‌ها کمک کنید، مثل نوشیدن عسل حل شده در آب گرم یا چای.

چند هفته است سرفه می‌کنید؟

برخی پزشکان متخصص ریه توصیه می‌کنند سرفه ای که بیش از سه هفته ادامه پیدا کند، نیازمند بررسی ریوی و دستگاه تنفسی است.

آنها معتقدند سرفه‌های خیلی شدید و طولانی مدت مربوط به بیماری های آسم، سل ریوی، برونشیت و یا عفونت سینوس ها است و در صورتی که بیش از سه هفته به طول بینجامد، نیازمند بررسی قفسه سینه و آزمایشات سیتی اسکن یا تصویربرداری سینوس می‌باشد.

 


 

 Sorfeh 1


علل و درمان علمی سرفه
سرفه چیست ؟ چه زمانی به دکتر برویم؟ علت سرفه کردن چیست؟ درمان سرفه، سوالاتی است که همیشه در مورد سرفه پرسیده می شود در این بخش از مجله پزشکی دکتر سلام پاسخ تمامی سوالات رایج شما در مورد سرفه را می دهیم. با ما همراه باشید.
چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

هنگامی که سرفه کردن بیش از دو هفته طول کشیده است و به نظر نمی رسد رو به بهبود باشد.

هنگامی که همراه با سرفه، مقدار زیادی خلط رنگی یا خون خارج شود.

هنگامی که درد قفسه سینه، تب، لرز، یا عرق شبانه وجود داشته باشد.

 
سرفه نشانه چیست؟

عملاً هر چیزی می تواند باعث ایجاد سرفه شود؛ چرا که سرفه، واکنش ریه ها به تحریک است. راه تشخیص علت و درمان سرفه بررسی نوع آن است. آیا سرفه خشک و بدون خلط است، یا مرطوب و همراه خلط؟ هر تحریکی در محیط می تواند باعث سرفه خشک شود. اگر به چیزی حساسیت دارید، ممکن است دچار سرفه شوید. دود، مواد شیمیایی، بخار مواد سمّی، گرده گل، گرد و غبار و فضولات حیوانات می توانند شش ها و نایژه ها را تحریک کرده و آن ها را برای دفع آن به سرفه وادارند.

اگر حساسیت دارید، حتی نقل مکان به یک دفتر کار جدید یا خرید یک فرش نو می تواند شما را به سرفه اندازد.

آسم معمولاً ایجاد سرفه خشک می کند. در واقع، آسم شایع ترین علت سرفه های ناشناخته است، مخصوصاً اگر سرفه شبانه باشد.

پریدن آب دهان در گلو و یک اختلال گوارشی به نام برگشت معدی دو علّت معمول و بی خطر سرفه هستند. در پریدن آب دهان، قلقلک دادن گلو احساس می شود و در برگشت معدی، کار نکردن درست دریچه جدا کننده معده و مری باعث برگشتن کمی شیره اسیدی معده تا گلو می شود که احساس مزّه ترش همراه با سرفه را ایجاد می کند.

عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی ـ از سرماخوردگی گرفته تا برنشیت و سینه پهلو ـ راه های تنفسی را ملتهب کرده و ایجاد سرفه می کنند. تمام این ها اغلب با سرفه های خشک شروع شده و وقتی شش ها مخاط بیشتری ساختند، سرفه ها خلط دار می شوند.

غیر از علائم تب، درد قفسه سینه، احتقان و احساس ناخوشی، اگر همراه با سرفه خلط به رنگی غیر از سفید دفع می کنید، دچار عفونت شده اید.

اگر سرفه بعد از بهبود سرماخوردگی باز هم باقی بماند، نگران نشوید. این به علت احتقان باقی مانده در نواحی بیرونی ریه هاست که مخصوصاً در طی سرماخوردگی ویروسی به آن دچار شده اید. این نشانه آسم یا چیز دیگری نیست، بلکه فقط کمی تورّم وجود دارد که شش را به سرفه می اندازد.

واضح است که سیگار کشیدن یا دود سیگار، سرفه همیشگی ایجاد می کند. شش ها در پاسخ به تحریک، تعداد زیادی سلول ترشح کننده مخاط می سازند. اما شما متوجّه زیادیِ بلغم در ریه نمی شوید. این بلغم نمی تواند خارج شود، چون دود سیگار مژک های مویین درون نایژه ها را فلج می کند.

سرفه های آزار دهنده متوالی ممکن است نشانه برونشیت مزمن یا آمفیزم باشد، که در آن ها ریه سعی در بیرون فرستادن هوایی دارد که از میان راه های تنگ شده تنفسی خارج نمی شود. در این بیماران، کوتاهی و تنگی نفس نیز وجود دارد.

مهم تر از همه، سرفه می تواند نشانه تومور یا سرطان ریه باشد. سرطان ریه اکنون شایع ترین سرطان در مردان و زنان است و عمدتاً خود را به صورت سرفه نشان می‌دهد.


درمان سرفه

مجبور نیستید هر بار برای هر سرفه ای که می کنید و خلط دفع می کنید، نزد پزشک بروید. اما اگر در قفسه سینه احساس درد کردید، یا خلط خونی بالا آوردید، یا سرفه بیش از دو هفته باقی ماند، بهترین کار مراجعه به پزشک است. تا آن هنگام، بیکار ننشینید و درصدد کنترل سرفه باشید.

 
آب بخورید

اگر سرفه همراه با خلط دارید، باید خلط را هر چه بیشتر رقیق کنید تا راحت تر از ریه دفع شود. بهترین راه آن رساندن آب زیاد به بدن است. پس هر چه می توانید آب بخورید. اگر سرفه خشک هم می کنید، باز باید آب بخورید تا بهتر آن را تحمل کنید.

 
سرفه را سرکوب نکنید

سرفه کردن بازتابی برای دفع ماده تحریک کننده است و سرکوب کردن آن کار اشتباهی است، مخصوصاً اگر همراه با دفع خلط زیاد باشد. شما باید این خلط را خارج کنید و اگر سرفه را از بین ببرید، این مواد زائد در شش ها جمع می شوند.

 
برای خوابیدن سرفه را آرام کنید

اگر سرفه های مداوم، آزاردهنده و پر سر و صدایی دارید که مانع خواب شما و دیگران می شود، مقدار مناسبی شربت ضد سرفه بدون نسخه بخورید. اگر سرفه های شدید می کنید و دنده هایتان درد می کند تا مدّتی می توانید آن را با شربت ضد سرفه آرام کنید. فراموش نکنید که با این کار مقداری مایع مخاطی در ریه ها جمع می شود، پس زیاده روی نکنید.

شربت های ضد سرفه حاوی دکسترومتورفان ساده و کدئین دار مناسبند و هر دو خواب آلودگی ایجاد می کنند.

 
آب نمک غرغره کنید

اگر زیاد سرفه می کنید، احتمالاً گلویتان خراشیده یا زخمی شده است و این تحریک باعث سرفه بیشتر می شود. برای درمان آن، گاه گاه آب نمک غرغره کنید. نصف قاشق مرباخوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید. این آب را قورت ندهید، مخصوصاً اگر تحت رژیم غذایی بدون نمک هستید.

 
نایژه‌ها را گشاد کنید

برای آرام تر کردن سرفه، از پزشک، داروی گشاد کننده نایژه ها را بخواهید. این داروها به پاک شدن سریع تر شش ها کمک می کند.

 
بخور بگذارید

هوای خشک، ریه ها را تحریک کرده و سرفه را تشدید می کند. استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوای اتاق کار، دستگاه تنفّس را راحت تر می کند. ولی دستگاه بخور را همیشه تمیز نگاه دارید، چون کپک در آن رشد می کند که اگر به آن حسّاس باشید، بیشتر سرفه می کنید.

 

 


بهترین راه‌های درمان خانگی برای سرفه

جلوگیری از خشک شدن مخاط گلو سرفه‌ها‌ی مداوم و زجرآور، زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
صرف نظر از زمان و رطوبت، هنگامی‌ که ویروس‌ها، باکتری‌ها‌، گرد و غبار، گرده، و سایر مواد خارجی راه تنفسی در گلو و ریه‌ها‌ را تحریک می‌کنند حالت سرفه ایجاد می‌شود. سرفه واکنشی است که بدن برای پاکسازی معابر تنفسی از این مزاحمان انجام می‌دهد. سرفه می‌تواند یک ماده خارجی را با سرعت بالا (100 مایل در ساعت) از بدن خارج کند. سرفه وقتی طولانی می‌شود دردناک و خسته کننده شده و بیمار را از حوصله می‌برد. گاهی شدت و تکرار سرفه‌ها‌ باعث دل درد هم می‌شود. در اغلب موارد، می‌توان هنگام سرفه با داروهای خانگی گلو را تسکین داد تا تنفس آسان تر و در نتیجه سرفه کمتر شود.


برای اینکه راه درمان مناسب را پیش بگیرید لازم است که نوع سرفه را تشخیص دهید زیرا هدف برخی از داروها مرطوب نگه داشتن گلوی خشک است؛ در حالی که داروهایی مانند اکسپکتورانت، به سرفه کردن و خارج شدن مخاط کمک می‌کنند. بسیاری از درمان‌های خانگی برای هر دو نوع سرفه مفیدند.

جلوگیری از خشک شدن مخاط گلو سرفه‌ها‌ی مداوم و زجرآور، زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهند. سرفه می‌تواند توسط مدت زمان بروزش تعریف شود. سرفه مختصر توسط عواملی مانند هوای سرد، گازهای تحریک کننده، تنفس گرد و غبار، یا رسیدن غذا به راه‌ها‌ی هوایی ایجاد می‌شود. سرفه مداوم به طور معمول همراه با خلط و ترشحات ناشی از اختلالات تنفسی بیماری‌ها‌یی مانند سرماخوردگی آنفلوانزا، ذات الریه یا سل است. توجه داشته باشید سرفه مداوم همیشه باید توسط پزشک بررسی شود زیرا در مواردی سرفه ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی باشد. بعضی از سرفه‌ها‌ خشک هستند و معمولا با گلو درد همراهند. اما نشانه سرفه‌ها‌ی مرطوب خلط است.

نوشیدن آب و مایعات گرم
آب زیاد بنوشید. مصرف مایعات باعث می‌شود باکتری‌ها‌ی مضر و ویروس‌ها‌ از گلو شسته شوند. در ضمن مرطوب بودن محیط گلو مانع تحریک بیشتر و تکرر سرفه می‌شود. نوشیدن چای یا آب لیمو همراه با آب گرم و یک قاشق مربا خوری عسل بسیار مفید است. مایعات گرم خلط گلو را کاهش می‌دهد و عسل نیز سطح گلو را پوشش می‌دهد و مانع تحریک آن و تشدید سرفه می‌شود.

دارچین
دو تکه چوب دارچین را در یک فنجان آب آهک بجوشانید و چند قطره آب لیموترش به آن اضافه کنید. دارچین خلط آور است. لیموترش هم دارای ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند تا بدن بتواند به مبارزه با بیماری و در نتیجه سرفه ادامه دهد . یک قاشق غذا خوری عسل گرم را با یک چهارم قاشق چایخوری پودر دارچین مخلوط کنید.این معجون در درمان سرفه، سرماخوردگی و سینوزیت موثر است.

شیرین بیان
ریشه شیرین بیان برای درمان سرفه و مشکلات برونشیت توصیه می‌شود. این گیاه نه تنها به عنوان طعم دهنده بلکه به عنوان یک تسکین دهنده نقش مرهم را برای گلو ایفا می‌کند. شیرین بیان گلوی ملتهب را آرام و به رفع خلط‌ها‌ی آن کمک می‌کند. شیرین بیان واقعی یا آبنبات‌ها‌یی که در واقع با آن تهیه شده اند برای این منظور مفیدند. به دم کرده شیرین بیان یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید و در طول روز چند بار بنوشید.

سیر
یکی از بهترین درمان‌ها‌ی طبیعی برای سرفه سیر است. سیر سرشار از خواص آنتی بیوتیکی و ضدویروسی است. به علاوه سیر کمک می‌کند تا با سرفه کردن باکتری‌ها‌ را بیرون بریزید. برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که برای رهایی از شر سرما خوردگی و استفاده از خواص سیر باید آن را به صورت خام بخورید. آنها بلع 4 تا 8 حبه سیر خام رادر روز توصیه می‌کنند. این روش برای بسیاری از افراد سخت است. این افراد می‌توانند سیر خام را با ماست مخلوط کرده و با اضافه کردن مقداری سبزی معطر آن رامصرف کنند. حتی می‌توان سیرخام را به سالاد فصل اضافه کرد. یک فنجان از عصاره سیر مشکل سرفه را برطرف می‌کند و به سادگی آماده می‌شود. به 1 تا 3 خوشه سیر 2 لیتر آب اضافه کرده روی حرارت کم به مدت یک ساعت بگذارید تا بجوشد. محلول را از صافی بگذرانید و استفاده کنید.

عسل
عسل مدت هاست که در طب سنتی چینی برای سرفه استفاده می‌شود زیرا خلط آور طبیعی است. عسل به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی و التیام دادن زخم ها در کاهش التهاب مجاری تنفسی و کاهش سرفه موثراست. 1 قاشق غذاخوری عسل را در 1 فنجان آب گرم حل کرده و بنوشید این نوشیدنی مناطق حساس گلو را پوشش داده و در مجموع گلو را نرم می‌کند.

زنجبیل
زنجبیل دارای خواص ضدویروسی است و ترکیب آن همراه با شیرین بیان و رازیانه در درمان سرفه کاربرد دارد. برای تهیه دم کرده زنجبیل ، شیرین بیان و رازیانه ، ترکیب 2 قاشق چایخوری ریشه تازه زنجبیل خرد شده ، 2 قاشق چایخوری رازیانه و یک قاشق چایخوری ریشه شیرین بیان خشک را در 2 فنجان آب جوش بریزد. سر آن را پوشانده و به مدت ده دقیقه بگذارید بجوشد یک یا 2 قاشق چای خوری عسل برای شیرین کردن دم کرده استفاده کنید. یک تا دو فنجان، هر یک تا دو ساعت، بنوشید اما در روز بیش از 3 فنجان ننوشید. روش دیگر این است که بر روی یک قطعه از زنجبیل کمی‌نمک پاشیده و آن را بجوید. زنجبیل در کاهش سوزش گلو نقش دارد.

دانه خردل
دانه خردل به طور کلی به عنوان ادویه ای مفید شناخته شده و در واقع غنی از مواد مغذی گیاهی مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. دانه این گیاه محرک است اما برای سرفه مرطوب مفید است. دانه خردل حاوی ترکیبات گوگرد است که مخاط آور است. برای استفاده از این خاصیت باید دانه‌ها‌ی خردل را خرد کرده و یک قاشق چایخوری از پودر دانه‌ها‌ را به مدت 15 دقیقه دریک فنجان آب گرم قرار دهید.

فلفل سیاه
فلفل سیاه هم تا حدودی محرک است و برای افرادی که سرفه‌ها‌ی خلطی شدید دارند مفید است. یک قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه را در یک فنجان ریخته و روی آن آب جوش بریزید؛ سپس با یک قاشق چایخوری عسل شیرین کنید.

غرغره با آب نمک
ساده ترین راه حل برای کاهش سرفه غرغره آب نمک است. هر یک یا دو ساعت غرغره را تکرار کنید. بهتر است نمک را با آب گرم مخلوط کنید. آب نمک خاصیت جمع کنندگی دارد و برای کمک به کاهش تحریک و التهاب گلو موثر است.

آویشن
اغلب شربت‌ها‌ی ضد سرفه موجود در داروخانه‌ها‌ حاوی عصاره آویشن هستند. ترکیب آویشن و نعناع به باز شدن لوله‌ها‌ی تنفسی کمک می‌کند. همچنین خواص ضد عفونی کننده و ضد انقباض هم دارد. برای تهیه شربت خانگی دو قاشق چایخوری از آویشن نعنا وریشه شیرین بیان را در یک فنجان آب جوش بریزید درآن را گذاشته و بگذارید یک ساعت و نیم بماند. سپس یک یا دو فنجان عسل اضافه کنید. در صورتیکه عسل حل نمی شود روی حرارت بگذارید و هم بزنید. شربت تهیه شده را در یخچال نگهداری کرده و در مواقع لازم یک قاشق چای خوری میل کنید.

سوپ مرغ
این توصیه بزرگترها را جدی بگیرد زیرا واقعا سوپ مرغ برای سرفه ناشی از سرماخوردگی مفید است. سوپ مرغ دارای خواص ضد التهابی است که از اثرات بد ناشی از سرفه جلوگیری می‌کند.
به علاوه، سوپ مرغ حاوی سیستئین است، که رقیق کننده و دفع کننده خلط است.

بخور آب گرم
یکی از آسان ترین و در عین حال موثرترین راهکارهای خانگی کاهش سرفه بخور است. تنفس بخار گرم کمک می‌کند که راه‌ها‌ی تنفسی نرم و مرطوب شده و خلط‌ها‌ خارج شوند. یک ظرف آب گرم را روی اجاق گاز قرار دهید، وقتی شروع به جوشیدن کرد می‌توانید چند قطره عصاره اوکالیپتوس داخل آن بریزید. ظرف آب جوش را در مقابل خود قرار دهید، یک حوله روی سرتان به گونه‌ای بگذارید که مجبور باشید حرارت و بخار آب را تنفس کنید. 10 تا 15 دقیقه به این حالت بمانید. تاثیر بخور را بلافاصله با نرم شدن مجاری سینه خود احساس می‌کنید. خانواده‌ها‌یی که بزرگسالان و یا کودکان مبتلا به سرفه‌ها‌ی مزمن دارند بهتر است با قرار دادن ظرف آب روی اجاق یا استفاده از دستگاه‌ها‌ی بخور همواره محیط داخل خانه را مرطوب نگه دارند.

چند راهکار دیگر

آبنبات‌ها‌ی سرد بمکید. خشکی گلو باعث خارش شده اما این آبنبات‌ها‌ با سرد کردن،التهاب و خارش گلو را کاهش می‌دهند.

یک قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک فنجان آب مخلوط کنید و آن را بنوشید. سرکه به عنوان ضد التهاب و ضد عفونی کننده در پاکسازی گلو موثر است.

زیاد استراحت کنید. استراحت بدن را قادر می‌سازد تا با ذخیره کردن انرژی به اندازه کافی برای مبارزه با عفونتی که باعث سرفه شده مبارزه کند.

هوای اطراف خود را تمیز نگه دارید . اطمینان حاصل کنید که هوا ی خانه- محل تنفس - از مواد محرک موجود در هوا مانند دود سیگار و یا دود شومینه عاری است. ناخالصی هوا به ریه‌ها‌ آسیب می‌زند و سرفه را تشدید می‌کند.

معجون ضد سرفه
اگر سرفه آزارتان می‌دهد این معجون را در خانه آماده و مصرف کنید. به خاطر داشته باشید اگر سرفه شما طی چند روز برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه کنید. این معجون تنها باعث می شود احساس بهتری داشته باشید و سرفه زودتر دست از سرتان بردارد.

 


 

Sorfeh 3 

 

درمان سریع سرفه با روش‌های طبیعی

 

سرفه های معمولی در اکثر موارد بی ضرر هستند، ولی بیماریهای خطرناک و جدی وجود دارند که بخشی از علائم آنها سرفه های مزمن و مداوم می باشد. با این وجود، می توان  اکثر سرفه ها  را با روشهای  طبیعی و ساده و بدون نیاز به دارو، مداوا کرد. روشهای طبیعی  به مداوا و کاهش عوارض ناشی از سرفه های مزمن کمک می کنند. هرچند، قبل از اینکه استفاده از این  درمانها را آغاز کنیم، ضروری ست  که نوع سرفه ای که از آن رنج می بریم را معین کنیم. تعیین و تشخیص نوع سرفه به ما کمک می کند که درمان صحیحی برای آن انتخاب کرده و نتیجه مطلوب تری عایدمان گردد.

سرفه ها بطور کلی به 2 گروه عمده طبقه بندی می شوند: سرفه های مرطوب که  همراه با ترشح و خلط هستند و سرفه های خشک که بدون ترشح و خلط می باشند. سرفه های مرطوب به مواردی گفته می شود که همراه با ترشح  موکوس یا خلط بوده و این موکوس ها از ریه ها منشا می گیرند. در سرفه های خشک  همانطور که گفته شد، هیچ نوع تشکیل و ترشح موکوسی وجود ندارد.

تعدادی از موثرترین درمانهای طبیعی سرفه برای سرفه های مرطوب و خشک شامل موارد زیر می شود:

 

درمان سرفه-پیاز

 

1.پیاز

پیاز دارای بخاری قدرتمند است که در بند آوردن سرفه بسیار موثر می باشد. می توان از پیاز برای درست کردن شربت سرفه استفاده کرد، برای این کار می توان عسل و آب پیاز پخته را با هم مخلوط کرده و برای تاثیر بیشتر بصورت روزانه مصرف کرد. برای درست کردن شربت سرفه با پیاز می توان به این صورت عمل کرد: آب لیمو ترش تازه را با عسل و پیاز رنده شده در داخل یک قوری آب جوش بریزید، در قوری یا ظرف را گذاشته و حرارت شعله را کم کنید و بگذارید تا به آرامی بجوشد. سپس این شربت را صاف کنید و هر یک ساعت درمیان یک قاشق غذاخوری از آن را بخورید.

 

درمان سرفه- زنجبیل

 

2.زنجبیل

زنجبیل به داشتن خواص ضد ویروسی معروف است. می توانید مقداری زنجبیل تازه را له کرده یا به قطعات ریز خرد کنید و به آن مقدار کمی میخک و پودر دارچین اضافه کنید و این مخلوط را درون یک فنجان آب داغ بریزید، با این کار در نهایت شما  یک محلول گیاهی ساخته اید. این محلول گیاهی  گرفتگی و جمع شدگی اخلاط، درد گلو و سرفه های مداوم و بدون توقف را کاهش می دهد. بهتر است روزانه حدود 4 بار از این محلول گیاهی استفاده کنید.

 

درمان سرفه- سیر

 

3.سیر

سیر به علت خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی که دارد ، شناخته شده بوده و برای درمان سرفه بسیار موثر و کارآمد می باشد. برای آماده کردن شربت سرفه با سیر، حداقل 2 حبه سیر را در مقداری آب جوشانده و به آن یک قاشق پونه کوهی بیافزایید.وقتی دمای شربت به دمای اتاق رسید، مقدارکمی عسل به آن اضافه کنید و سپس میل کنید. این شربت به بهبود علائم سرفه و تنفس بهتر کمک می کند. دیگر روش استفاده از سیر این است که یک حبه سیر را له کنید و آن را با یک یا دو قطره عسل و روغن میخک مخلوط کنید. شما می توانید این شربت را برای تسکین تمام انواع ناراحتی های گلو مصرف کنید. کسانی که به سیر علاقه دارند می توانند آن را در طبخ غذاهای خود به کار ببرند.

 

درمان سرفه- زردچوبه

 

4.زردچوبه

زردچوبه یکی از گیاهانی است که توسط اکثریت افراد مورد استفاده قرار می گیرد. زردچوبه به علت تاثیر درمانی که دارد برای خلاص شدن از شر سرفه های خشک،  ضروری می باشد. یکی از روشهای ساده و راحت برای استفاده از زردچوبه بر ای درمان سرفه مخلوط کردن زردچوبه با زنیان می باشد. از هر کدام از این ادویه ها یک قاشق چایخوری در یک فنجان آب بریزید و این مخلوط را بجوشانید تا حجم آب به نصف برسد. چند قاشق چایخوری عسل به این محلول  افزوده و حداقل 2 بار در روز از آن بخورید.  همچنین می توانید ریشه زردچوبه را کباب و برشته کرده و سپس آن را پودر کنید. با این کار پودری نرم حاصل می شود که می توان به آن آب و مقداری عسل اضافه کرد و 2 بار در روز از آن استفاده کرد.

 

درمان سرفه- میخک

 

5. میخک

میخک و عسل را با هم مخلوط کرده و از شب تا صبح در یخچال بگذارید تا بماند. هنگام صبح میخک ها را جدا کرده واز عسل باقیمانده  به اندازه یک قاشق غذاخوری میل کنید. این معجون درد گلو را تسکین داده و التهاب را کاهش می دهد.

 

درمان سرفه- خردل

 

6.خمیر خردل

پودر خردل( یک فنجان)، آرد سفید(2 فنجان) و آب یا یک عدد تخم مرغ را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید، سپس این خمیر را  روی یک حوله پخش کنید و حوله را تا کنید و آن را روی قفسه سینه بفشارید تا عصاره آن روی پوست آن نواحی بریزد. این عصاره را به آرامی روی قفسه سینه مالیده و ماساژ دهید. این کار باعث سست و نرم شدن  و در نتیجه باز شدن گرفتگی های اخلاط سینه می شود.

 

درمان سرفه- قرقره آب نمک

 

7.قرقره کردن آب نمک ولرم

برای توقف سرفه آب نمک قرقره کنید. به  مقداری آب ولرم مقدار کمی نمک اضافه کنید و گلوی خود را با آن شستشو دهید، روزانه این کار را چندین بار تکرار کنید. مطمئن باشید که بهترین نتیجه را خواهید گرفت. آب نمک ناراحتی های گلو نظیر سوزش و التهاب آن را تسکین داده و به سست و شل شدن خلط ها کمک می کند.

 

درمان سرفه- دستگاه بخور

 

8.دستگاه بخور

در طول فصل زمستان از یک دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوای اتاق استفاده کنید تا از سرفه های شبانه جلوگیری کنید.

 

درمان سرفه- آویشن

 

9.آویشن

نعناع و آویشن در باز کردن مجاری هوایی بسیار موثر هستند. آنها همچنین دارای خواص ضد انقباض و ضد میکروبی می باشند. شیرین بیان نیز به تسکین غشاهای آسیب دیده و کاهش هرگونه التهابی کمک می کند شما می توانید با استفاده از نعناع، شیرین بیان وآویشن یک شربت گیاهی مخصوص سرفه بسازید. فقط کافیست از هرکدام 2 قاشق چایخوری برداشته و درون یک فنجان آب جوش بریزید. در فنجان را پوشانده بگذارید به مدت نیم ساعت خیس بخورند. بعد از آن محلول را از صافی گذرانده و حدود نصف فنجان عسل به آن اضافه کنید.در این مورد عسل حل نشده و لازم است که شربت را  گرم کرده و به آرامی هم بزنید تا عسل در آن حل شود.  می توانید این شربت را به مدت 3 ماه در یخچال نگهداری کنید. هر زمان که نیاز بود یک قاشق چایخوری از آن را  استفاده کنید.

 

درمان سرفه- فلفل قرمز

 

10.فلفل قرمز

سرفه های مزمن می توانند باعث دردهایی در ناحیه قفسه سینه گردند؛ فلفل قرمز برای کاهش این دردها بسیار موثر می باشد.فلفل قرمز باعث افزایش گردش خون در نواحی از بدن می شود که فرایند ترمیم و بازسازی در آنها سرعت دارد. همچنین به علت داشتن طبع گرم  درمان خوبی برای سرفه و سرماخوردگی محسوب می شود. برای درست کردن یک شربت سرفه  سالم از فلفل قرمز : یک چهارم قاشق چایخوری فلفل قرمز را با یک قاشق غذاخوری عسل ، 2 قاشق غذاخوری آب، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک چهارم قاشق چایخوری زنجبیل پودر شده مخلوط کنید و می توانید این شربت را حداقل 2 بار در روز مصرف کنید.

 

درمان سرفه-لیمو

 

11.لیمو

لیمو سرشار  از ویتامین C می باشد که به مقابله با عفونتها کمک می کند. همچنین به درمان سرفه از طریق کاهش التهابات گلو کمک می کند. شما می توانید برای درمان سرفه لیمو را با عسل جوشانده و یک شربت ساده درست کنید. بسته به شدت سرفه ها، این شربت می تواند بصورت روزانه مصرف شود.دیگر راه موثر استفاده از لیمو ترش مخلوط کردن آب لیمو ترش با فلفل قرمز و عسل می باشد. عسل، آب لیمو ترش و فلفل قرمز را مخلوط کرده و بصورت خوراکی مصرف کنید. عسل دارای خواص ضدعفونی کننده بوده و همچنین مانند یک ژل گلو را می پوشاند و بافتهای آسیب دیده را تسکین می دهد.

 

درمان سرفه-بادام

 

12.بادام

بادام دارای خواص تغذیه ای می باشد که به درمان سرفه ها کمک می کند.شما می توانید حداقل 5 بادام را به مدت 8 ساعت خیسانده و خمیری نرم از  بادام تهیه کنید.  سپس به آن یک قاشق چایخوری کره اضافه کنید. می توانید این خمیر را 3 بار در روز برای بهبود علائم سرفه بخورید.

 

درمان سرفه-آب هویج

 

13.آب هویج

هویج غنی از مواد مغذی و ویتامین هایی است که برای بهبود علائم سرفه موثر هستند. شما می توانید با استفاده از 4 عدد هویج تازه آب هویج تهیه کرده و آن را با مقداری آب رقیق کنید. برای بهبود سریع سرفه سعی کنید 4 بار در روز از این آب هویج بنوشید. می توانید یک قاشق چایخوری عسل را نیز در آب هویج خود حل کنید.

 

 

درمان سرفه-گلابی

 

14.گلابی آب پز شده با دارچین

گلابی ها را شسته و آنها را از درازا به دو قسمت برش دهید، روی آنها پودر دارچین بپاشید، ترجیحا در یک ظرف پیرکس متوسط تا نیمه آب بریزید و گلابی ها را درون آن قرار دهید تا وقتی  بپزند و نرم شوند، بطوریکه پوست آنها به راحتی جدا شود. می توانید آن را به مدت 4 روز در یخچال نگهداری کرده و مصرف کنید. این مورد برای سرفه های خشک و مزمن بسیار موثر است.

 

درمان سرفه-شیرین بیان

 

15.شیرین بیان

شیرین بیان به دلیل اینکه باعث سست و شل شدن خلطها و کاهش اسپاسم و گرفتگی برونش ها می شود، برای درمان سرفه بسیار خوب می باشد. حدود 50 قطره عصاره شیرین بیان را در یک فنجان آب داغ بریزید و سربکشید.

 

درمان سرفه- زعفران

 

16. زعفران و برگ فوفل

با استفاده از زعفران و برگهای فوفل می توان خمیری درست کرد، بایستی این خمیر را به کف پاها و روی پیشانی مالید. این روش بهترین درمان خانگی برای توقف سرفه در کودکان است.

 

درمان سرفه- چای گیاهی

 

17. چای گیاهی

گیاهانی مثل ریشه شیرین بیان، پوست درخت گیلاس وحشی، برگهای مریم گلی و نارون لغزنده را در آب ریخته و بگذارید تا 20 دقیقه بجوشد  تا دمنوش های موثری برای سرفه تهیه کرده باشید. به هر کدام از آنها هنگام نوشیدن 1 قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید.

 

درمان سرفه- گندنای کوهی

 

18. دمکرده گندنای کوهی

برگها یا گلهای این گیاه را در یک فنجان آب به مدت 15 دقیقه بجوشانید، سپس آن را صاف کرده و 3 بار در روز بنوشید.

 

درمان سرفه-ختمی

 

19. دمکرده گل ختمی

فرم خشک این گل را در یک فنجان آب داغ بخیسانید و 3 بار در روز مصرف کنید. وقتی که این گل را در آب می ریزید، لعابی تولید می شود که گلو را پوشانده و باعث می شود خلط ها و موکوس های ریه به آسانی خارج شوند.

 

درمان سرفه-شیر و عسل

 

20. شیر و عسل

اضافه کردن عسل به شیر داغ به کاهش سرفه های خشک کمک می کند. مخلوط شیر و عسل دردهای قفسه سینه را که در طی سرفه های مزمن بوجود می آید، کاهش می دهد. بهتر است این نوشیدنی گرم هرشب قبل از خواب مصرف شود. عسل دارای خواص کاهش دهنده درد می باشد که به التیام گلو و پاکسازی موکوس موجود در گلو کمک می کند.

 

درمان سرفه-آبنبات

 

21. مکیدن آب نبات

سعی کنید آب نبات های با طعم نعناع یا مواردی که طعم گیاهی شیرین و تلخ دارند را بمکید. این کار مانند اکسپکتورانت عمل کرده و باعث خروج راحت خلط ها می گردد. این مورد برای سرفه های مرطوب موثر می باشد.

 

درمان سرفه- ماساژ قفسه سینه

 

22. ماساژ قفسه سینه و گلو با روغن‌های گیاهی

به جای استفاده از کرمها و پمادهای شیمیایی برای ماساژ قفسه سینه؛ می توانید مخلوطی از روغنهای گیاهی مثل روغن مریم گلی، روغن اکالیپتوس، روغن نعناع و روغن زیتون را روی قفسه سینه و گلو مالیده و به آرامی ماساژ دهید، این کار باعث باز شدن گرفتگی ها و اخلاط موجود در بینی و قفسه سینه می شود.

 

درمان سرفه-حمام بخار

 

23.حمام بخار با روغن‌های گیاهی

یک حمام با آب گرم و پر از بخار با ماساژ  چند قطره روغن اکالیپتوس یا روغن مریم گلی  بر روی قفسه سینه می تواند سرفه های شبانه را متوقف کرده و گرفتگی های سینه را باز کند.

 

نتیجه‌گیری

تمام درمانهای طبیعی که در بالا ذکر شد در التیام و بهبود سرفه موثر می باشند، بدون اینکه نیازی به خرید شربتها و قرصهای سرفه داشته باشید. با وجود اینکه درمانهای طبیعی و گیاهی برای سرفه موثر هستند و فواید زیادی برای سلامت بدن دارند، اما باید توجه داشته باشید که اگر سرفه با وجود این درمانها 2 هفته یا بیشتر طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

 

منابع:

سایت نامه

سایت دکتر سلام

سایت تبیان

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط:

تصادف در مسیر کلاله 3 زخمی و دو کشته برجای گذاشت

رشد حمل و نقل بین المللی کالا از طریق خطوط ریلی گلستان

درد مچ دست, علت و درمان

نیازی به سم‌پاشی مزارع کلزا و جو نیست/ افزایش دما به خودی خو

بازدید رئیس بسیج رسانه از نمایشگاه و جشنواره مطبوعات گلستان

هجده فروردین روز سلامت و روز بهداشت جهانی

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram