Daesh 26 Mاخبار خاورمیانه-تورکمن‌نیوز- یافته‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که پیکارجویان خارجی در سوریه فاقد درک مناسب از مفاهیم اصلی اسلام هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  تحقیقات نشان می‌دهد که عوامل اقتصادی و نبود معنا در زندگی مناطق جنگی سوریه را برای پیکارجویان افراطی جذاب کرده است.

تحقیقات میدانی جدید نشان می‌دهد جوانانی که خانه‌های خود را برای پیوستن به گروه‌های تروریستی در سوریه ترک کرده‌اند عمدتا گذشته مناسبی ندارند ، آموزش‌های لازم در دوره کودکی نداشته‌اند و درک درستی از معنای واقعی جهاد و یا حتی ایمان و اسلام ندارند.

مطالعه جدیدی که توسط بنیاد ضد ترور و به سفارش دفتر سازمان ملل صورت گرفت نشان می‌دهد که علی رغم ادعای گروه‌های تکفیری برای دفاع از مسلمانان، اکثر این پیکارجویان بازگشته به وطن در به جا آوردن فرایض دینی اهمال کاری می کردند و حتی بسیاری از آنها بدرستی نمی توانستند فرایض خود را به جا آورند .

اکثر این افراد دین را تنها در مفهوم عدالت می‌دانستند و به مبحث ایمان و اعتقادات دینی چندان اهمیتی نمی‌دادند . این نتایج براساس مصاحبه با 43 تروریست از 12 کشور مختلف بدست آورده است. در ادامه این گزارش آمده است که پیکارجویان عمدتا مرد و جوان بوده و از لحاظ اقتصادی و تحصیلات وضعیت مناسبی ندارند.

طبقه اجتماعی و سیاسی آنها هم پایین است . اکثر این افراد یا بیکار بوده‌اند یا کار ثابت نداشته‌اند و مهم‌تر از آن در زندگی به مفهوم پوچی رسیده بودند . سه چهارم این پیکارجویان به محض رسیدن به سوریه قصد بازگشت داشته اند . اما چنین اقدامی برای آنها مقدور نبوده است.

پروفسور حامد السعید از دانشگاه متروپولیتن منچستر و کارشناس تروریسم ریچارد بارت با اکثر این پیکارجویان در زندان و تحت نظارت سرویس‌های امنیتی ملاقات کردند. اکثر این مصاحبه شوندگان که از کشورهای اروپایی و حدود 4 کشور از خاورمیانه بودند تلاش کرده اند تا عضو داعش یا القاعده شوند .

این افراد از خانواده‌های پرجمعیت بودند که با فقر دست و پنجه نرم می کردند . خانه های اکثر آنها در مناطق فقیرنشین شهر قرار داشته است و مورد فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی در حالت انزوا قرار داشتند.

به نظر می رسد عقاید دینی و مذهبی نقش ناچیزی درپیوستن این افراد به گروههای تروریستی داشته است ، مهم ترین عامل وعده‌های مبنی بر دریافت دست مزد بالا و خانه در قبال پیوستن آنها به گروههای تروریستی بوده است. این مطالعه و مطالعات پیشین نشان می دهند که این افراد درباره قوانین دینی و شریعت اطلاعات چندانی نداشته‌اند.

پس از اعلام خلافت داعش در سال 2014 این گروه به تبلیغات گسترده‌ای در فضای مجازی در رسانه‌ها پرداخت ، ویدیوهایی ساخته و منتشر می کردند که در آنها اعلام می شد برای مسلمانان زندگی بدور از فشار و رنج را فراهم می آورند ، زندگی افرادی را در این ویدیوها نشان می‌دادند که ماشین‌های گران قیمت سوار می شدند و استخر اختصاصی داشتند. پیتزا می‌خوردند و در رفاه زندگی می کردند.

این گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد افرادی که به این گروه‌ها پیوسته اند در زندگی خود حس خوشبختی نداشته اند و از طرف دیگر به آنها وعده داده می شد که علاوه براین زندگی در رفاه می توانند برادران دینی خود را نیز از ظلم و ستم نجات دهند این مصاحبه شوندگان اظهار داشتند که آنها به قصد تروریست شدن به سوریه نرفته اند .

کوتاهی جهانی در جلوگیری از پروپاگاندای تبلیغاتی این گروه‌های تروریستی در فضای مجازی مشهود است. اما شاید بهتر باشد بدانید که برخلاف تصورات رایج این اینترنت و فضای مجازی نیست که نقش تاثیرگذاری در پیوستن به گروههای تروریستی داشته است ، بلکه ملاقات های رودروی افراد عضو داعش با افرادی که مستعد پیوستن به گروه‌های آنها بودند ، اصلی‌ترین عامل به حساب می آید.

این فضای مجازی نقش ثانویه در پیوستن افراد داشته است آنها با تصمیم اولیه به سراغ فضای مجازی می رفتند و در آنجا با مواجهه با پروپاگاندای تبلیغاتی گروههای تروریستی تصمیم خود را قطعی می‌کردند در این میان جمع دوستان زندانی ، مدارس و دانشگاه‌ها ، همسایگان و خویشاوندان و یا محیط کاری زمینه اولیه برای آشنایی با گروههای تروریستی را فراهم می کرده است.

اما یکی از عوامل گرایش به این گروههای تروریستی تبعیض‌های نژادی و نابرابری‌های اجتماعی و سیاست‌های نادرست حکومتی بوده است. از طرف دیگر فشار نهادهای امنیتی بر افرادی که مظنون به همکاری با گروههای تروریستی بودند، موجبات پیوستن آنها به این گروه‌ها را فراهم می آورد.

اخیرا با شکست‌های پی درپی داعش در عراق و سوریه سرکردگان آن از دوستداران خود در سرتاسر جهان خواسته اند تا در کشورهایشان عملیات های انتحاری و تروریستی انجام دهند .

از طرف دیگر محققان و کارشناسان معتقدند این افراد عضو داعش که شکست‌های گروه خود را دیده‌اند و بسیاری از دوستان خود را از دست داده‌اند و با توجه به عقبه ذهنی و شرایط ناگوار شان بیش از پیش برای کشورشان خطرناک تر خواهند بود.

برآورد می شود 25 هزار پیکارجوی خارجی از بیش از 100 کشور جهان در سوریه بوده اند . حال با عقب نشینی‌های پی در پی آنها در رقه سوریه تجمع کرده‌اند و هر کسی را که قصد فرار از این شهر داشته باشد به بدترین شکل ممکن به قتل می رسانند.

البته تمامی کسانی که به موطن خود بازگشته اند انسان‌های خطرناکی نیستند ، بلکه بعضی از آنها می‌توانند بهترین تبلیغ برضد گروه‌های تروریستی باشند ، البته باید آموزش‌های لازم به آنها داده شود و تحت کنترل باشند .

پروفسور السعید و آقای بارت معتقدند عملی ترین وموثرترین راه برون رفت از بحران تروریسم نقطه شروع برای این عملیات ریشه‌یابی دلایل این مشکل و بدنبال راه حل بدون برای آن است.

 

گردآوری: گروه خبر تورکمن‌نیوز

https://telegram.me/TurkmensNews

نویسنده :لیزی دیرن (lizzie dearden)

منبع : ایندیپندنت

مطالب مرتبط:

تشییع 11 شهید حادثه منا فردا دوشنبه در گنبد کاووس

مشحون: پول بدهی به فیبا در سفارت است/ امیدوارم تیم دختران به

نشست و هم اندیشی کاندیداهای ادواری با فعالین سیاسی و جمعی از

اسفند ۹۴ به رنگ انتخابات شد/حضور پررنگ رای اولی‌ها در ستادها

پایین بودن راندمان آبیاری در کشاورزی

راه اندازی "سیمای ترکمن" در استان گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram