Zendanتورکمن نیوز- اخبار ایران: سفیر ایران در ترکمنستان گفت: صورتجلسه تبادل پروتکل انتقال محکومان به حبس بین ایران و ترکمنستان به امضای سفیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان رسید و بدین ترتیب شرایط قانونی انتقال محکومان ایرانی به کشور فراهم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  «سید محمد احمدی» در عشق آباد اظهار داشت: صورتجلسه تبادل اسناد پروتکل انتقال محکومان به حبس بین ایران و ترکمنستان، به امضاء سفیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان رسید و بدین ترتیب شرایط قانونی انتقال محکومان ایرانی به کشور فراهم گردید و بزودی روند انتقال آنان به کشور اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به عفو تعدادی از زندانیان توسط دولت ترکمنستان طی روزهای اخیر گفت: میان اتباع خارجی که به مناسبت لیالی قدر، مورد عفو و بخشش رئیس محترم جمهور ترکمنستان قرار گرفت، یکی از هموطنان ما هم وجود داشت که بلافاصله پس از اعلام عفو، اقدامات لازم جهت انتقال وی به کشور صورت گرفت و سه شنبه گذشته از مرز باجگیران به کشور منتقل شد.

احمدی با اشاره به اقدامات سفارت برای زندانیان ایرانی حاضر در ترکمنستان نیز گفت: همانطور که اطلاع دارید، یکی از وظایف بنده و همکاران من در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان اعم از این سفارت و سرکنسولگری مرو، رسیدگی به وضعیت اتباع ایرانی دربند در ندامتگاه‌های کشور محل مأموریت است و بواقع یکی از دغدغه‌های جدی بنده از زمان حضور در ترکمنستان بعنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران، نیز همین موضوع بوده است.

سفیر ایران ادامه داد، در ماه مبارک رمضان، با همکاری وزارت امور خارجه و مسئولین محترم زندانهای ترکمنستان، بنده سه روز شخصا همراه همکارانم در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد و مرو به ملاقات تمام زندانهای ایرانی در استانهای مختلف ترکمنستان رفته و با تک تک آن‌ها دیدار و گفتگو کردم و از نزدیک با مسائل و مشکلات آن‌ها آشنا شدم. در این ملاقات‌ها، از سوی نمایندگی نیز هدایایی تقدیم زندانیان ایرانی گردید.

 

انتقال محکومین به ندامتگاه‌های ایران از مهمترین وظایف سفارت بود

احمدی گفت: در کنار سرکشی و رسیدگی به وضعیت زندانیان ایرانی ترکمنستان، موضوع دیگری که سال‌های اخیر بطور جدی در دستور کار این سفارت قرارداشته موضوع انتقال محکومین کشورمان به ندامتگاه‌های ایران و بالعکس بوده است.

احمدی افزود: همانطور که مطلعید پروتکل انتقال محکومین به حبس فیمابین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان، از جمله اسنادی بود که در جریان سفر جناب آقای دکتر روحانی رئیس محترم جمهوری به ترکمنستان توسط وزرای دادگستری دو کشور امضاء گردید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موافقت قوای نظام با این طرح نیز خاطرنشان کرد، اجرایی شدن این سند، منوط به طی شدن مراحل تصویب داخلی آن در مجلس جمهوری اسلامی ایران بود که خوشبختانه با پیگیریهای وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری و همکاری مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، مراحل تصویب این سند تکمیل گردید.

احمدی یادآور شد، نهایتا پنج شنبه گذشته (10 تیرماه 1395) آخرین مرحله قانونی شدن اجرای سند مذکور انجام شد و «صورتجلسه تبادل اسناد تصویب پروتکل انتقال محکومین به حبس بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان»، به امضای اینجانب و جناب آقای مردوف معاون رئیس کابینه وزراء و وزیر امور خارجه ترکمنستان رسید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان تاکید کرد، بدین ترتیب با امضاء سند مذکور، کلیه مراحل قانونی تصویب «پروتکل انتقال محکومین به حبس» در دو کشور خاتمه یافت. براساس مفاد صورتجلسه امضاء شده، پروتکل انتقال محکومین به حبس فیمابین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان یک ماه پس از تاریخ امضاء، اجرایی خواهد گردید.

احمدی افزود: با اجرایی شدن سند مذکور، امکان انتقال زندانیان ایرانی به ندامتگاه‌های داخل و بالعکس (انتقال اتباع ترکمنستانی محبوس در کشورمان به ترکمنستان) فراهم خواهد شد. با اجرای این سند، اتباع زندانی هر یک از دو کشور در ندامتگاه‌های طرف مقابل، مدت باقی مانده از دوره حبس خود را در کشور خود سپری خواهند نمود.

وی گفت: این سفارت در تلاش است با همکاری مراجع مسئول ترکمنستان و همچنین وزارت دادگستری کشورمان، هرچه زود‌تر مقدمات انتقال محکومین دو کشور را فراهم نماید تا انشاالله در ماه‌های آتی شاهد بازگشت این گروه از هموطنانمان به کشور باشیم.

 

لزوم آگاهی از شرایط سفر به ترکمنستان

در ادامه،سفیر ایران اشاراتی به موضوع چرایی پدید آمدن چنین مشکلاتی برای اتباع ایرانی نیز داشت. وی گفت: از موضوعاتی که مورد نظر نمایندگی است موضوع اطلاع رسانی به هموطنانی است که قصد ورود به سرزمین ترکمنستان را دارند.

احمدی افزود: با توجه به تفاوت قوانین و مقررات و حوزه و تعریف جرایم کیفری دو کشور ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران، لازم است اتباع دو کشور از برخی قوانین و مقررات یکدیگر اطلاع داشته باشند. آگاهی اتباع دو کشور از موارد ممنوع در کشورهای یکدیگر، موجب کاهش ارتکاب جرایم کیفری و در نتیجه کاهش اتباع دستگیر شده و تعداد زندانیان می‌گردد.

سفیر ایران با ابراز خوشحالی از اقدامات صورت گرفته در مدت زمان اخیر نیز گفت: خوشبختانه در ماه‌های گذشته هم در مبادی خروجی کشور توسط گمرک و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و هم از طریق صفحه خانگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد و سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران، اطلاع رسانی گسترده‌ای در رابطه با اطلاعات مورد نیاز اتباعی که وارد ترکمنستان می‌شوند انجام گردیده است.

احمدی خاطرنشان کرد، این اقدام، در کنار تلاش مضاعف مأموران محترم گمرکی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مبادی خروجی کشور در تشدید بازرسی‌ها، منجر به کاهش تعداد اتباع بازداشت شده گردیده است.

در پایان، سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز امیدواری در حل و فصل مشکلات زندانیان ایرانی در کشور ترکمنستان، گفت: توصیه من به تمام هموطنانی که به قصد گرشگری و یا کار عازم ترکمنستان می‌شوند این است که حتما با مراجعه به سایت سفارت و یا گمرک کشورمان، آگاهی لازم را در زمینه اطلاعات مورد نیاز کسب کنند تا خدای نکرده بدلیل عدم آگاهی یا غفلت دچار مشکل نشوند./فارس

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

برای عضویت کلیک کنید.

telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

هیجده مدرسه با مشارکت خیرین در گلستان درحال ساخت است

216 شعبه اخذ رای در شهرستان گرگان آرا مردم را جمع آوری می‌کن

حقوق ماهانه زیر ۲ میلیون تومان در سال ۹۶ از مالیات معاف شد

ماموران انتظامی گنبدکاووس با روزه خواری در ملاء عام برخورد م

تهران میزبان سگ‌های رهاشده/ حاشیه‌های شهر در قُرق سگ‌های ول

کاهش جمعیت زندانی کیفری جزو سیاست اصلی دستگاه قضایی است

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram