Tavafogh Hasteiiتورکمن نیوز- ایران: پرونده هسته‌اي ايران را بايد بلاشك يكي از مهمترين و امنيتي ترين موضوعات و مناقشات يكصد سال اخير در عرصه روابط بين الملل دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، اين پرونده كه عمري 12 ساله داشته و مذاكرات مربوط به آن، به لحاظ ساعات اختصاص داده شده، يكي از طولاني ترين مذاكرات بين المللي بوده، نهايتاً در روز 14 جولاي 2015(23 تير 1394) در وين اتريش به سرانجام رسيد و ماحصل آن در قالب يك جمع بندي 100 صفحه اي(20 صفحه اصلي و مابقي ضمايم) مورد توافق ايران و گروه كشورهاي موسوم به 1+5 رسيد.

از منظر يك دانش آموخته رشته روابط بين الملل، اين مذاكرات و نتيجه آن داراي نكات قابل تأمل و فوق العاده حايز اهميتي است كه در ذيل به آنها اشاره مي شود :

 

1- بدون هيچ ترديدي، اين مذاكرات و جمع بندي پاياني آن، به منزله يك پيروزي سياسي و حقوقي و فني براي ايران بوده و باعث ارتقاء جايگاه منطقه اي و بين المللي ايران خواهد شد. ضمن اينكه از اين به بعد، نوع نگرش جامعه بين المللي به ديپلماسي ايراني و توانمندي ديپلماتهاي ايراني تغيير خواهد كرد. به تعبير بهتر، كلاس ديپلماسي ايران به سطحي بسيار بالاتر ارتقاء يافته است. در بين كشورهاي در حال توسعه(اعم از آسيايي و غير آسيايي، عربي و يا غير عربي، مسلمان و يا غير مسلمان) كمتر كشوري را مي توان يافت كه ديپلماتهاي آن در يك طرف ميز، با ديپلماتهاي با تجربه و متخصص جميع قدرتهاي جهاني در طرف ديگر ميز، با صبر و حوصله و در عين حال كاملاً متبحرانه و تخصصي به مذاكره پرداخته و منافع ملي خود را بطور كامل دنبال نمايند.

 

2- نقش كاملاً مؤثر مردم در حمايت از تيم مذاكره كننده و همچنين نقش بسيار تعيين كننده رهبر معظم انقلاب در تأييد و حمايت از مذاكره كنندگان ايراني و مقابله با فشارها و حاشيه سازي هاي داخلي عليه آنها، بي بديل و غيرقابل انكار است و در رسيدن به هدف نهايي، كاملاً تعيين كننده و اثرگذار بود.

 

3- نتيجه مثبت اين مذاكرات، بار ديگر اين موضوع را اثبات نمود كه بايد براي حل يك مشكل و بحران، افراد كاملا با تجربه و متخصص در آن حوزه را بكار گرفت و اساسا ديگر نمي توان براي مسائل تخصصي سياسي و بين المللي ، هر فردي و با هر تخصصي را بكار گرفت.

پر واضح است كه تخصص و تجربه بالاي شخص دكتر ظريف و همچنين ديگر مذاكره كنندگان ايراني و تسلط فوق العاده آنها به زبان انگليسي و آشنايي شان با تاريخ، فرهنگ و انديشه غرب، تأثير بسيار زيادي در پيشبرد و نتيجه يابي اين مذاكرات داشت.

فراموش نكنيم كه شخصي همچون هنري كيسينجر، وزير خارجه اسبق آمريكا و تحليلگر ارشد مسائل بين المللي، از دكتر ظريف، تحت عنوان "دشمن قابل احترام" ياد كرده است و جان كري، وزير خارجه فعلي آمريكا نيز وي را مذاكره كننده اي بسيار "ميهن دوست و سرسخت"، قلمداد نمود.

 

4- كليه خطوط قرمز ايران، در اين مذاكرات و جمع بندي نهايي آن(كه دقيقاً منطبق با منافع ملي كشور بود) رعايت شد. اين موارد عبارت بودند از: حفظ غني سازي در داخل خاك ايران، حفظ حق تحقيق و توسعه در زمينه انرژي هسته اي و رفع كليه تحريم هاي مرتبط با موضوع هسته اي عليه ايران.

 

5- بايد به اين نكه مهم عنايت داشت كه در صورت اجرايي شدن مفاد اين جمع بندي، ايران اولين كشوري خواهد بود كه با يك قطعنامه شوراي امنيت، تمام قطعنامه هاي همين شورا عليه اش خنثي و كان لم يكن خواهد شد، ديگر بعنوان يك عنصر تهديدآميز براي امنيت و ثبات جهاني، محسوب نخواهد شد و بالعكس بعنوان يك قدرت منطقه اي قابل اعتماد و منطقي، به شمار خواهد آمد.

 

6- در بحبوحه شرايط پرتنش منطقه بويژه در سوريه و عراق و يمن و شكل گيري نوعي نگاه تيره و تار به مسلمانان در افكار عموي جهاني، پايداري و عزم جدي ايران به انجام و تداوم اين مذاكرات و انتخاب گزينه صلح و تنش زدايي( در برابر گزينه جنگ و تنش زايي)، مي تواند باعث تعديل نگاه هاي جهاني به مسلمانان و كشورهاي اسلامي شده و وجه منطقي اسلام و ايران را به نمايش عموم بگذارد.

 

7- مذاكرات اخير و نتايج مثبت آن، مي تواند به ميزان قابل توجهي باعث خنثي سازي توطئه ها و دشمني ها عليه ايران در عرصه منطقه اي شده و بالعكس، با ارتقاء جايگاه و نفوذ ايران در منطقه، مسبب تعديل سياستهاي نادرست برخي كشورهاي منطقه نظير عربستان و تركيه، در سالهاي اخير شود. البته فرض نگارنده اين سطور  آن است كه سياست سازان كشورهاي مذكور، سطحي كمينه از عقلانيت و تصميم گيري منطقي را رعايت خواهند كرد!

 

8- اين مذاكرات مي تواند مبنا و نمونه بسيار مناسبي براي ادامه مناسبات و گفتگوهاي ايران با قدرتهاي جهاني در آينده بر مبناي بازي برد- برد شود. ضمن اينكه نشان داد، پافشاري بر منافع ملي توأم با صبر و تدبير و اتحاد داخلي، مي تواند معضلات كشور را در عرصه خارجي تا حدود زيادي رفع نمايد.

 

9- و بالاخره اينكه: نتايج ضدتحريمي اين مذاكرات، مي تواند باب توسعه فراگير و پايدار را در كشور مفتوح نمايد. لازمه اين امر، استفاده بهينه مسئولين(بويژه تصميم گيران عرصه اقتصادي) از فضاي بوجود آمده بويژه در عرصه برنامه ريزي دقيق و هدفمند، جذب سرمايه گذاري خارجي و مقابله جدي تر با رانت خواري  و ويژه خواري و ديگر مفاسد اقتصادي است.

 

* دانشجوي دكتراي تخصصي روابط بين الملل

 

منبع: انتخاب خبر

 

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی پویانمایی و رایانه‌ای در گ

تیترهای نخست روزنامه‌های دوشنبه 6 بهمن 93

برخورد با هرگونه تحرک در مرزهای کشور/امنیت مرزهای ایران خط ق

مراسم افتتاح 3 پروژه ورزشی آموزش و پرورش گنبد کاووس/گزارش تص

جاش ارنست: ما اختیارات زیادی درباره تحریم های ایران داریم

موافقت وزارت علوم با تدریس زبان و ادبیات ترکمن در مراکز آموز

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram