Tramp Klinton Copyاخبار جهان- تورکمن نیوز: به فاصله چند ساعت مانده تا انتخابات بحث‎برانگیز کاخ سفید، خبرگزاری دویچه‌وله آلمان در گزارش خود آورده، انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا فارغ از اینکه چه کسی را روانه کاخ سفید کند تأثیری بر روابط تهران و واشنگتن نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، علی اکبر امینی، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل، پیرامون انتخابات آمریکا و ارتباط آن با آینده سیاسی تهران – واشنگتن به خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین گفت: ترامپ به مانند هر سیاست‎مدار دیگری، شاید بعد از رسیدن به قدرت به نوعی پراگماتیزم مبتلا شده و احتمالا بخشی از شعارها، کلی گویی‎ها و مواضع افراطی خود را به ورطه فراموشی بسپارد.

وی نظر به آنچه "بی‎تجربگی ترامپ" از دنیای سیاست خواند، گمان می‎برد: این موضوع نه تنها برای ایران بلکه برای تمام جهان خطرناک است، چرا که این تاجر نیویورکی تا بخواهد ادبیات سیاسی را بیاموزد ممکن است جامعه جهانی را متحمل هزینه‎های سنگینی کند.

این استاد دانشگاه، با پیش فرض راه‎یابی دونالد ترامپ به کاخ سفید گفت: نامزد جمهوری خواهان برای بهبود روابط سیاسی ایران و با موضوعیت توافق جامع هسته‎ای به هیچ روی تلاش نخواهد داشت.

امینی با تأکید براینکه ترامپ موضع سازش ناپذیر و سرسختانه‎تری در مواجه با قدرت منطقه‎ای ایران اتخاذ می‎کند، افزود: وی هم نسبت به توافق برجام و هم پیرامون سیاست خارجی ایران، رویکردی کاملا متفاوت را با رییس جمهوری فعلی آمریکا، متصور است.

کارشناس روابط بین‎الملل در رابطه با هیلاری کلینتون، دیگر شانس پیروز در انتخابات جنجالی آمریکا گفت: اساسا سیاستمداران خانم، چندان رادیکال مأب نیستند. در مورد کاندیدای دموکرات باید بگوییم وی در صورت پیروزی مواضع تند خود را تعدیل خواهد نمود.

امینی ریاست جمهوری کلینتون را بیشتر به نفع منطقه دانسته و البته در ادامه می‎گوید: باید توجه کنیم، این بهتر بودن در مقایسه با روحیات افراطی ترامپ تعریف می‎شود لیکن هر دو؛ عنصر مطلوبی برای تصدی ریاست جمهوری آمریکا در بوته ارزیابی قرار نمی‎گیرند.


شانس بیشتر کلینتون
عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد، با نگاهی بر تحولات اخیر؛ گمانه‎زنی پیرامون برنده دوئل انتخاباتی ایالات متحده را دشوار برشمرد و عنوان داشت: چنانچه برداشتی عقلایی از سیاست داشته باشیم، قاعدتا خانم کلینتون بر کرسی ریاست کاخ سفید خواهد نشست.

وی در مجموع، با توجه به سبقه سیاسی هیلاری کلینتون و نیز رویکرد معتدل‎تر آن نسبت به مسایل بین‎المللی و داخلی؛ شانس ترامپ برای رسیدن بر صندلی ریاست کاخ سفید را اندک توصیف کرد.

اقدام مثبتی در رابطه با ایران صورت نمی گیرد

از سویی دیگر، حسن هانی‎زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره انتخابات ایالات متحده و تاثیر آن در روابط خارجی ایران و آمریکا در گفت و گو با جام جم آنلاین اظهار داشت: هر کدام از دو نامزد که به قدرت برسند، قطعا در تغییر نگرش نسبت به ایران اقدام مثبتی روی نخواهند داد.

این کارشناس سیاست خارجی درباره خط مشی سیاسی کلینتون، کاندیدای حزب دموکرات گفت: وی وابستگی شدیدی به لابی صهیونیستی داشته و برآیند گزارش ها نشان می‎دهد، رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری مبالغ هنگفتی پول از دولت های عربستان و قطر دریافت کرده و خود را وام‎دار اعراب مرتجع منطقه می‎داند.

هانی‎زاده با اشاره بر مواضع تند و خصمانه دونالد ترامپ نسبت به ایران یادآور شد: شیوه و رفتار سیاسی نامزد جمهوری خواه، بسیار با استراتژی ایران هراسانه جرج بوش پسر رییس جمهور پیشین ایالات متحده شباهت دارد.

وی در ادامه، سیاست خارجی آمریکا را تابعی از معادلات داخلی و شاخصه‎های خارجی آمریکا دانست و خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مسایل، منافع ملی آمریکا است که با رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای نفت خیزمنطقه مانند عربستان،کویت و قطر پیوند بشدت خورده است.

کارشناس مسایل سیاسی در تشریح سایر متغیرهای سیاست خارجی آمریکا اضافه کرد: لابی صهیونیستی آیپک، کارتل‎ها و مافیای اسلحه سازی در شکل گیری روند انتخابات و غالب بندی سیاست خارجه واشنگتن در سطح کلان، نقش بارزی ایفا می‎کنند.

وی مواضع کلینتون و باراک اوباما رییس جمهور فعلی آمریکا را در مواجه با ایران همسو دانست، لیکن از طرفی ابراز داشت: نامزد دموکراتها برای اجاره نشینی کاخ سفید رویکرد تندتر و مداخله جویانه تری نسبت به ایران اتخاذ خواهد کرد.

هانی‎زاده ضمن اشاره بر استراتژی خشونت‎آمیز و افراطی رقیب جمهوری خواه کلینتون در مورد ایران اظهار نمود: بطور کلی نتایج ریاست جمهوری آمریکا در دکترین خارجی و سیاست داخلی ایران به ویژه توافق هسته‎ای موسوم به برجام، تأثیر چندانی نخواهد داشت.

وی پیش‎بینی کرد: کلینتون به محض بدست گرفتن کلید کاخ سفید، شرایط سخت‎تری را پیرامون اجرایی شدن برجام وضع می‎کند. در مقابل ترامپ هم بطور کلی موضوع توافق برجام را نادیده گرفته و در مسیر نقض برجام قدم بر می‎دارد.

هانی‎زاده در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت توافق ایران و آمریکا در رابطه برجام، با روی کارآمدن رییس جمهور جدید آمریکا ، گفت: با توجه به تحولات چند ماهه اخیر در اجرایی شدن برجام، همچنان جاده برجام ناهموار و یکطرفه توصیف می‎شود، مضاف به بر اینکه با وجود ترامپ و کلینتون، چشم انداز روشنی در آینده برجام وجود ندارد.

وی با بیان اینکه چنانچه، هر کدام از این دو حزب سر کار آیند، روابط تهران – واشنگتن پیچیده‎تر خواهد شد ، تصریح نمود: حتی در مقایسه با دوره هشت ساله ریاست جمهوری باراک اوباما، با ورود هر یک از نامزدها به کاخ سفید، مشکلات بیشتری بین ایران و آمریکا ایجاد خواهد شد.

هانی‎زاده در پاسخ به این سوال که در نهایت چه کسی را پیروز انتخابات روز سه شنبه آمریکا می‎داند گفت: بنظر می‎رسد با توجه به اینکه جامعه سفید پوستان که اکثریت آمریکا را تشکیل می‎دهند، گرایش شدیدی بر هژمونی آمریکا در دنیا دارند، لذا آنها بر شخصیتی رأی خواهند داد که در پی تثبیت هژمونی نظامی دولت آمریکا برآید. از این رو بنده تصور می‎کنم، پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 آمریکا دور از دسترس نیست./جام جم آنلاین

با کانال تلگرامی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

ثبت دو زلزله خفیف در غرب گلستان

تبعیض یا اهمال هر کدام باشد عذریست بالاتر از گناه!!+عکس

اهالی دو روستای کوهستانی رامیان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند ش

منطقه آزاد یعنی لامبورگینی یا اشتغال و صنعت؟

تاج و تخت به زیدان رسید/زین‌الدین زیدان؛ مهره‌ای برای سوختن

حفظ حرمت زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس بر هر مسلمانی ضرورت دارد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram