hendevane deilamy 01تورکمن نیوز- اخبار اقتصادی: این روزها شاهد به دست آمدن هندوانه هایی دیمی با خواص دارویی در دل کویر سوزان آران وبیدگل هستیم، اقتصاد سنتی یا به عبارتی سنتی اقتصادی که سه قرن در این منطقه قدمت دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، برداشت هندوانه دیمی از مناطق سنبک و چهارطاقی آران وبیدگل شروع شده و این امر از آنجا تعجب برانگیز است که محصول هندوانه در جاهای پر آب کشت می شود و هیچ سنخیتی با کویر خشک و سوزان ندارد، ولی در کمال ناباوری از حدود 300 سال پیش تاکنون اتفاقات جالبی در این مناطق کویری افتاده و آن هم کشت هندوانه بدون آبیاری و با روش دیم است.
در بین تپه های شنی چاله هایی وجود دارد که هندوانه آن هیچ گاه آبیاری نمی شود و دلیل آن بالا بودن سطح آب زیرزمینی در این مناطق است به طوری که با کندن چاله هایی به عمق حدود سه متر به آب می رسیم و کشاورزان از 300 سال پیش تاکنون با کندن چاله هایی به مساحت 500 مترمربع تا یک هکتار به کشت هندوانه دیم می پردازند، سنتی که مردمان این دیار نسل یه نسل و سینه به سینه آن را همچنان حفظ کرده و از آن روزی حلال کسب می کنند.
هر سال در اوایل فروردین ماه زمین های چاله مسطح و آماده کشت تخم هندوانه شده و کشاورزان شروع به کشت می کنند وهمچنین برای جلوگیری از ورود حیوانات موذی و به دنبال آن تخریب زمین و محصول دورتا دور آن را فنس کشی و با تور محصور می کنند، بعد از آن زمین کشاورزی به حال خود رها شده و در اوایل تیرماه اولین هندوانه ها به دست می آید.
هندوانه هایی خوشمزه و آبدار با خواص دارویی کم نظیر که به علت پایین بودن قند آن مشتریان خاص خود را دارد، از دیگر خصوصیات این هندوانه ها را می توان برخورداری از پوستی با فیبر فراوان، ضخیم و چرب عنوان کرد که فیبر آن عامل مهم در تسریع عملکرد دستگاه گوارش و ممانعت از یبوست و پوست ضخیم آن باعث افزایش مدت زمان ماندگاری این محصول می شود.
مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل در گفت وگو با ایرنا از آغاز برداشت هندوانه دیمی از مناطق سنبک و چهارطاقی خبرداد و گفت: حدود 12 هکتار از سطح مزارع سنبک و چهار طاقی این شهر زیر کشت محصول هندوانه دیمی است که به طور متوسط 25 تا 30 تن هندوانه از هر هکتار از این مزارع برداشت می شود.
حسین فتاحی افزود: در حال حاضر از 204 چاله مفروض، 103 چاله در این مناطق فعال است که این چاله ها با کاربری کشاورزی دیم و با بهره گیری از ذکاوت ساکنان این منطقه در گذشته های دور ایجاد شده است.
به گفته وی میزان آب هندوانه های برداشت شده از این چاله ها، حدود 10 درصد بیش از سایر هندوانه های معمولی است و به همین دلیل دارای مواد قندی کمتر و مناسب برای افراد دیابتی است.
وی خاطرنشان کرد: در کشت معمولی هندوانه آب به سمت بذر هدایت می شود، اما در کاشت هندوانه در منطقه های سنبک و چهارطاقی بذر هندوانه به سمت آب هدایت می شود.
وی تصریح کرد: در این چاله ها از هیچ گونه کود شیمیایی استفاده نمی شود و محصول بدست آمده کاملا ارگانیک است./ ایرنا
گزارش از: حسین منصوری آرانی

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

برای عضویت کلیک کنید.

telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

تاكيد مجدد مدیرعامل گاز گلستان به مدیران ادارات در راستای مد

طی دو روز اول آغاز ثبت نام انجام شد؛ 223 نفر کاندیدای حضور

تصادف پراید در جاده داشلی‌برون گنبد کاووس+عکس

ایجاد منطقه آزاد در اینچه‌برون گنبد کاووس از برنامه‌های دولت

آبگرفتگی در «هوتدن» روستای مرزی شهرستان گنبد کاووس+عکس

برگزاری کورس اسبدوانی بهاره کشور در گنبدکاووس از هفته جاری+ع

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram