Ontlb Onalbayfتورکمن نیوز- اخبار اقتصادی: سر کنسول قزاقستان در گرگان از آمادگی این کشور جهت ایجاد خانه و سرای تجاری استان های شمالی ایران در قزاقستان با هدف معرفی بیشتر کالاهای ایرانی و سهولت تجارت برای بازرگانان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، اونطلب اونالبایف شامگاه چهارشنبه در میز تجاری قزاقستان در گرگان افزود: کشور قزاقستان با گسترش روابط خود نشان داده است که از ارتباط تجاری با استان گلستان استقبال می‌کند.
وی ادامه داد: در خصوص ایجاد نمایشگاه دائمی در قزاقستان موضوع چند بار مورد پیگیری قرار گرفت و در سفر استاندار مانتاسکائو به ایران نیز مطرح و با وی مذاکره کردم.
سرکنسول قزاقستان در گرگان پیشنهاد کرد که هر سه استان شمالی ایران در یکی از شهرهای آلماتی و یا آکتائو یک خانه و سرای تجاری داشته باشند و این محلی برای معرفی و شناساندن کالاهای ایرانی در قزاقستان باشد.
به گفته وی در این زمینه می توان از ظرفیت قزاق های مقیم گلستان هم برای مترجمی استفاده شود.
اونالبایف در مورد روادید به قزافستان گفت: این موضوع در سفر رییس جمهوری قزاقستان به تهران نیز مطرح شد و نظریابف به وزیر خارجه دستور دادند، همچنین در سفر آینده معاون وزیر امور خارجه ایران به قزاقستان، مذاکرات کنسولی لازم انجام و معاهدات مربوطه برای امضای دولت های ایران و قزاقستان تنظیم و صدور روادید تسهیل خواهد شد.
وی به اقدامات دولت ایران که از سال پیش آغاز شده است و در فرودگاه های مشهد و تهران برای اتباع قزاق روادید توریستی صادر می شود نیز اشاره کرد و افزود: سعی بر این است که کشور قزاقستان نیز قدم های مثبتی در این زمینه بردارد.
اونطلب اونالبایف در خصوص تعرفه های گمرگی نیز گفت: امضای سند مشترک در یکسان‌سازی تعرفه‌های گمرکی می‌تواند به نفع تبادلات تجاری دو طرف باشد و این موضوع مورد تاکید روسای جمهور دو کشور نیز است.
قزاقستان از مجموعه کشورهای آسیای میانه است، پایتخت این کشور در سال 1998 از آلماتی در جنوب که بزرگ ترین شهر آن می باشد، به آستانه در شمال منتقل شد.
جمعیت قزاقستان 16 میلیون و 600 هزار نفر، زبان رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول این کشور تِنگه است.
قزاقستان بزرگترین کشور محصور در خشکی در دنیا می باشد.
راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان که آذرماه سال 93 با حضور روسای جمهوری سه کشور در مرز اینچه برون واقع در شرق استان گلستان افتتاح شد، زمینه ساز توسعه روابط با کشورهای آسیای میانه از جمله کشور قزاقستان شده است.
اکنون فعالیت تجاری بین استان گلستان و کشور قزاقستان با استفاده از راه زمینی و خط ریلی از طریق گمرک اینچه برون واقع در گنبدکاووس و عبور از ترکمنستان و خط دریایی از طریق بندرترکمن انجام می شود.
استان گلستان زمینه صادرات محصولات و تولیدات صنایع تبدیلی کشاورزی و دامپروری به قزاقستان را دارد و این کشور نیز می تواند در زمینه صادرات گندم و تولیدات معدنی با ایران همکاری های خود را توسعه دهد.
هم اینک قزاقستان پنجمین کشور مقصد صادرات از گلستان است و در هشت ماه نخست سال 94 حدود چهار میلیون دلار کالا از گلستان به این کشور صادر شد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور دارای یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت از اقوام مختلف از جمله قزاق ها است که این قوم بیشتر در شهر گرگان سکونت دارند./ایرنا

شبکه خبری گلستان، ایران و جهان:
برای عضویت روی لینک زیر کلیک کنید.

telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

برگزاری نمایشگاه هفته سلامت در شرکت گاز استان گلستان

جای خالی تولید برق از 300 روز تابش نور آفتاب در گلستان

دیپلماسی ورزش ترکمنستان در جهت منافع صلح و پیشرفت تعامل+تصاو

نشست فرماندار گرگان با سرمایه‌گذاران در خصوص بررسی مشکلات حو

استان گلستان نماد وحدت ملی اقوام در کشور است

کلاهبرداری میلیاردی زیرپوشش مأمور ادارات دولتی در گرگان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram