b_300_300_16777215_00_images_News_social_Rohani_Rohany02.jpgتورکمن نیوز- اجتماعی: حسن روحاني بوشهر را به عنوان دوازدهمين مقصد سفرهاي کاروان دولت تدبير و اميد انتخاب کرد. استان بوشهر که ساليان سال با مفاهيمي همچون رئيسعلي دلواري، دريا، بندر، کشتي، ماهيگيري، گاز عسلويه، نفت خارک، موسيقي‌‌اش، غذاهاي تندش و مردم خونگرمش شناخته مي‌شد، در سال‌هاي اخير لقبي گرفته است که نشاني از مهم‌ترين محور فعاليت‌هاي دولت يازدهم را با خود دارد: بوشهر، پايتخت هسته‌اي ايران است. شايد مهم‌ترين محور سخنان روحاني در جمع مردم بوشهر نيز سخناني بود که درباره مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 مطرح کرد.


رئيس‌جمهور که در سفر به بوشهر از نيروگاه اتمي اين شهر هم بازديد کرد، در سخنان خود در ورزشگاه شهيد بهشتي بوشهر تصريح کرد: اولين گامي که برداشتيم اين بود که تحريمي را که بر ضد ملت ايران ظالمانه وضع شده بود و به طور طبيعي در زندگي اقتصادي و اجتماعي مردم تأثيرگذار بود با حمايت مردم و هدايت مقام معظم رهبري بشکنيم و ما اين راه را براي برداشتن کامل تحريم‌ به حول و قوه الهي ادامه خواهيم داد و تمام ملت ايران خواستار پايان تحريم ظالمانه عليه اين ملت هستند.وي گفت: من به همه آن‌هايي که در اين تحريم ظالمانه قدم گذاشته بودند و امروز نيز ممکن است در اين مسير به فکر قدم گذاشتن باشند، اعلام مي‌کنم که دوران تهديد و تحريم سپري شده است و هر مقدار گروه 1+5 و مذاکره‌کنندگان در برابر ايران راه منطقي و سرعت عمل را در پيش نگيرند، بدانند ضرر خواهند کرد.رئيس‌جمهور با بيان اين‌که ما با منطق و استقلال و با حفظ حقوق ملت بزرگ ايران راه مذاکره، هم‌زيستي مسالمت‌آميز با جهان، راه تعقل و راه تعامل سازنده را ادامه خواهيم داد، گفت: به حول و قوه الهي در چارچوب منافع ملي ايران اين مسير و اين راه را پيگيري مي‌کنيم.

ضرر عربستان و کويت از کاهش قيمت نفت بيش از ايران است
روحاني در ادامه سخنان خود با مورد توجه قرار دادن موضوع کاهش بهاي نفت، اظهار کرد: مي‌دانيد مشکل جديدي که پيش روي مردم ايران به خيال خودشان باز کرده‌اند موضوع کاهش قيمت نفت است. اگرچه امروز قيمت نفت نسبت به ماه‌هاي قبل به حدود نصف کاهش پيدا کرده است اما آنهايي که کاهش قيمت نفت را عليه برخي کشورها طراحي کرده‌اند بدانند پشيمان خواهند شد و اين راه براي آنها قابل ادامه نيست. ضمن اين‌که اگر ايران از کاهش قيمت نفت ضرر مي‌کند، کشورهاي توليدکننده ديگر همچون عربستان و کويت بيش از ايران ضرر خواهند کرد. وي افزود: آمار و ارقام نشان مي‌دهد که کشور عربستان 80 درصد بودجه سالانه‌اش به فروش نفت وابسته است و 90 درصد صادرات اين کشور مربوط به فروش نفت خام است. همچنين کويت 95 درصد بودجه‌اش به نفت وابسته بوده و حدود 95 درصد صادراتش مربوط به فروش نفت خام است.

در بودجه 93 ايران کمترين وابستگي به نفت وجود دارد
روحاني گفت: اين در حالي است که جمهوري اسلامي ايران از لحاظ بودجه امسال فقط 33 درصد به نفت وابسته است. در دولت يازدهم در سال 93 کمترين وابستگي به نفت در بودجه تقديمي به مجلس شوراي اسلامي مشاهده مي‌شود و به طور کلي 1 درصد بودجه ما وابسته به فروش نفت است. ضمن اين‌که راه جبران اين کاهش را پيش‌بيني کرده‌ايم و با کمک نمايندگان مجلس شوراي اسلامي راه‌هاي موردنظر را پيش‌بيني مي‌کنيم. رئيس‌جمهور يادآور شد: از لحاظ صادرات فقط 60 درصد صادرات ما مربوط به نفت است در حالي که بقيه صادرات ما غيرنفتي است و ما امسال به حول و قوه الهي صادرات غيرنفتي را افزايش خواهيم داد. روحاني با بيان اين‌که ايران تحت فشار کاهش قيمت قرار نخواهد گرفت، تأکيد کرد: همان‌طور که اين ملت بزرگوار در برابر انواع توطئه‌ها و مشکلات با وحدت و ايستادگي عبور کردند، در برابر اين توطئه هم عبور مي‌کنند و کاهش قيمت نفت براي مدت طولاني نمي‌تواند ادامه پيدا کند.

به رشد اقتصادي بالاي 8 درصد مي‌‌رسيم
رئيس‌جمهور با بيان اين‌که در طول يک و نيم سال گذشته گام‌هاي مهم اقتصادي برداشته شده است، افزود: دولت با کمک مردم در طول اين مدت براي ثبات، آرامش اقتصاد، مقاومت اقتصادي، خروج از رکود و حرکت به سمت رونق اقتصادي گام‌هاي مهمي برداشته است. بحمدالله در طول 6 ماهه اول امسال ما داراي 4 درصد رشد نسبت به 6 ماهه سال گذشته هستيم. روحاني همچنين بيان کرد: آمار اخير بخش صنعت کشور نشان مي‌دهد که اقتصاد در بخش صنعت در طول 8 ماهه اول امسال 4درصد رشد دارد. اين نکته مهمي است که کشور بعد از 8 فصل درجا زدن در رکود و رشد منفي، بحمدالله امسال رشد مثبت را آغاز کرده است. ما از رکود خارج شده‌ايم و به سمت رونق حرکت خواهيم کرد. وي تأکيد کرد: ملت بزرگ ايران همچون گذشته براي آرامش در بازار اقتصادي و رونق در زمينه اقتصاد و همچنين رشد حرکت خواهد کرد و اگر تمام کارگاه‌هاي توليدي کشور اعم از بخش خصوصي و دولتي تلاش کنند و هر ماه 1 درصد به توليد خود اضافه کنند و در واقع در ماه بتوانيم 1 درصد توليد را افزايش دهيم رشد اقتصادي ما بالاتر از 8 درصد خواهد بود و اين کار از دست ملت ما به خوبي برمي‌آيد و اين برنامه‌ريزي و همت و تلاش و کوشش مي‌خواهد.
گسترش چتر بيمه بر سر همه مردم ايران
رئيس‌جمهور همچنين اظهار کرد: ما افتخار مي‌کنيم که از ابتداي امسال تاکنون قدم‌هاي بسيار مهمي در زمينه تحول در بخش سلامت برداشته‌ايم و اين گام‌ها را تا رضايت کامل ملت بزرگ ايران به حول و قوه الهي ادامه خواهيم داد. يکي از افتخارات اين دولت سلامت‌محور بودن آن است. وي ادامه داد: همان‌طور که ملت مطلع است شاهد جشن بيمه همگاني بوديم و ملت بزرگ ايران و جمهوري اسلامي بعد از ساليان دراز به يکي از آرزوهاي خود يعني اين‌که امروز تمام ايرانيان عزيز داراي دفترچه بيمه درماني هستند و بيمه چترش را بر سراسر مردم اين سرزمين گسترش داده، دست يافته است. روحاني در ادامه سخنانش تصريح کرد: بيمه درماني همگاني يکي از قول‌هايي بود که در تبليغات انتخاباتي به مردم داده شده بود.

منطقه آزاد تجاري بوشهر به تصويب دولت رسيد
روحاني در ادامه علاوه بر اين‌که بوشهر را سرزمين توليد برق اتمي و مرکز توليد انرژي کشورمان خواند، گفت: ما به بوشهر، بندرگاه بوشهر، مردم بوشهر و استعداد اين مردم همچنين عسلويه و خارک و جاي جاي اين سرزمين به عنوان سرزمين توسعه و حرکت افتخار مي‌کنيم. رئيس‌جمهور در ادامه گفت: دولت منطقه آزاد تجاري بوشهر را به تصويب رسانده است. وي اظهار کرد: ‌در اين سفر تصميم گرفته شد و دولت منطقه آزاد تجاري بوشهر را به تصويب رساند که به زودي لايحه آن تقديم مجلس شوراي اسلامي خواهد شد. منطقه آزاد تجاري بوشهر موجب رونق کل استان بوشهر مي‌شود. همچنين بندرگاه اين شهرستان که دروازه توسعه استان است با طرح‌هايي که دولت يازدهم دارد به دو برابر ظرفيت فعلي توسعه خواهد يافت. ايجاد جاده جديد خروجي براي شهر بوشهر، تکميل فاضلاب شهر بوشهر، جاده‌هاي استان بوشهر همچون تکميل باند دوم جاده برازجان، گناوه و باند گناوه ديلم، 5 طرح وزارت نفت براي استان بوشهر، اهداي تسهيلات 130 ميليارد تومان براي سرمايه در گردش و 330 ميليارد تومان براي تکميل طرح‌ها در بخش صنعت از سوي بانک‌ها و در نظر گرفتن دو نقطه براي ساخت دهکده توريستي از جمله برنامه‌هاي دولت يازدهم براي بوشهر است. رئيس‌جمهور با بيان اين‌که در اين سفر استاني مجموعا 11 پروژه مهم تصويب و اعلام مي‌شود، اظهار کرد: اين يازده پروژه با اعتبار 603 ميليارد تومان مورد تصويب دولت است.

ساخت دو نيروگاه اتمي جديد در بوشهر
روحاني در اين سفر از نيروگاه اتمي بوشهر نيز بازديد کرد. وي پس از اين ديدار در سخناني نيروگاه اتمي بوشهر را مظهر ايستادگي يک ملت دانست و از ساخت دو نيروگاه اتمي ديگر در بوشهر به منظور استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي خبر داد. وي افزود: نيروگاه اتمي بوشهر متفاوت با نيروگاه‌هاي ساير کشورهاي دنياست، زيرا اين نيروگاه مظهر ايستادگي يک ملت است.  رئيس‌جمهور ادامه داد: در ابتدا غربي‌ها قرار بود آن را بسازند که عقب‌نشيني کردند و تعهداتشان را زير پا گذاشتند، اما ساخت و بهره‌برداري از اين نيروگاه به دنيا نشان داد که اگر ملتي اراده‌اي براي دستيابي به هدف داشته باشد، در آن مسير گام بر مي‌دارد و بر سر حقوقش ايستادگي خواهد کرد و به هدف خود خواهد رسيد. وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران بر استفاده از انرژي‌هاي مختلف و متنوع تأکيد دارد، اظهار کرد: امروز در مساله توليد برق بايد از انرژي هسته‌اي بهره‌مند شد، زيرا از يک سو امکان استفاده از سوخت‌هاي فسيلي بي‌نهايت نيست و از طرف ديگر بايد از انواع فناوري‌هاي روز دنيا استفاده کرد. رئيس شوراي عالي امنيت ملي تصريح کرد: نيروگاه اتمي بوشهر نمونه‌اي است که نشان مي‌دهد ايران تنها به دنبال استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي و توليد برق است. روحاني ادامه داد: کاري که ملت ما شروع کرده براساس تصميمات مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي انرژي است و بر اين اساس بايد بخشي از نياز برق کشور از انرژي هسته‌اي تامين شود. اين کار امروز به ثمر رسيده و ادامه خواهد يافت./ روزنامه ابتکار

مطالب مرتبط:

برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی در رشته پاراگلایدر طی تعطیلا

دادگاه نورنبرگ؛ رهبران برجسته حزب نازی پس از دستگیری در دفاع

کشف 130 کیلوگرم مواد مخدر در استان گلستان

زیاده‌روی در خوردن آجیل شور با افزایش فشارخون همراه است

8درجه کاهش درجه هوا از روز سه شنبه در استان گلستان

سه نکته در مورد کریمی، مجیدی و عزیزی/ عصیانگرهای فوتبال خیاب

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram