raghfarتورکمن نیوز- اقتصادی: استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با اشاره به دلایل تشکیل کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» گفت: فقدان استراتژی توسعه صنعتی در کشور و شکست ساختاری صنعت خودروسازی کشور، از مهمترین دلایل راه اندازی کمپین نخریدن خودروهای داخلی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، حسین راغفر افزود: تشکیل این کمپین نشانه شکست های پی در پی در ساختار اقتصادی کشور است.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران طی سال های گذشته از یک استراتژي روشن و شفاف توسعه صنعتی برخوردار نبوده است، تصریح کرد: این که جایگاه صنعت خودروسازی در کشور قرار است چگونه باشد و نقش و تأثیر آن چگونه است، مشخص نیست.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به دلیل روشن نبودن ساختار اقتصادی صنعت خودروسازی در کشور، مشخص نیست حمایت های گسترده و طولانی مدت دولتی که از این صنعت شده است، بنا بوده چه اهدافی را تأمین کند.

راغفر گفت: حمایت ها عمدتاً درجهت دسترسی صنعت خودروسازی کشور به اهداف کمی و مشخصی باید صورت می گرفت، اما چون استراتژی توسعه صنعتی در کشور وجود نداشته، مشخص نیست که سرانجام بنگاه های تولیدکننده خودرو در ایران قرار بوده چه اهدافی را تأمین کنند.

وی تصریح کرد: مسایل و مشکلات اصلی و عدیده صنعت خودروسازی کشور به دلیل فساد بسیار گسترده ای که سالیان طولانی در این صنعت تداوم یافته بود، بروز یافت، و مصداق آن نیز گزارشی بود که در سال گذشته مجلس از وضعیت بنگاه های خودروساز  داخلی ارایه کرد و در این گزارش، از مشکلات بسیار جدی از جمله فساد بسیار گسترده، سوء مدیریت و ناکارآمدی بسیار شدیدی در بخش های صنعت خودروسازی کشور نام برده شده بود، که امروز به وضوح این مسئله، مشخص شده است و در واقع انتظاراتی که مردم از تولیدات صنایع داخلی خودروسازی کشور داشتند، تحقق پیدا نکرده است.

 

امروز صنایع خودروسازی داخلی خودرو را مونتاژ و وارد بازار می کنند
این اقتصاددان، از جمله شکست های ساختاری صنعت خودروسازی کشور را فساد گسترده ای دانست که به ویژه در دوران دولت های نهم و دهم بسیار برجسته تر خود را در این صنعت نشان داده بود.

وی افزود: طی این دوران هشت ساله، منابع بسیار عظیم پولی و مواد اولیه وارد صنایع خودروسازی کشور شد، اما همزمان این حمایت های دولتی منجر به ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی صنایع داخلی نشد.

راغفر، شکل گیری انحصارها و شبه انحصارهایی که در صنایع خودروسازی کشور حکمفرما بوده است را از جمله دلایل دیگر تشکیل کمپین اعتراض آمیز تحریم خودروهای داخلی عنوان کرد و گفت: بسیاری از خودروهایی که تحت نام شرکت خودروسازی در ایران فعالیت می کنند حتی از اتاق رنگ بی بهره اند، چه برسد به این که یک بنگاه فعال تولیدکننده باشند.

اقتصاددان دانشگاه الزهرا تصریح کرد: بسیاری از صنایع خودروسازی داخلی در ایران، خودروها را به طور کامل وارد ایران می کنند و به نام شرکت خودروسازی داخلی،  بدون آنکه فعالیت صنعتی خاصی در کشور صورت بگیرد، خودرو را مونتاژ و وارد بازار می کنند.

وی اضافه کرد: طی سال های اخیر و به ویژه سال های پس از جنگ، انحصارها و شبه انحصارها برای صنایع خودروسازی کشور به عنوان واحدهای زیرمجموعه دولت بوجود آمد، بدون آن که  دولت، انتظار مشخصی و اهداف مشخص را از خودروسازان طلب کرده باشد.

 

مردم، قربانیان اصلی سیاست های غلط صنایع خودروسازی داخلی
این استاد علوم اقتصادی، ناکارآمدی بسیار زیاد صنایع خودروسازی داخلی و تعداد انبوه کارکنان مازاد در این صنایع و همچنین مخارج گسترده و بی ارتباط با هزینه تولید را از جمله دلایل افزایش قیمت خودروهای تولید داخل ذکر کرد و گفت: هزینه های تولید محصولات صنایع خودروسازی داخلی در کشور، هزینه های واقعی تولید هستند، اما  بار هزینه هایی که اکنون به صنایع تولیدی خودرو در کشور علاوه بر هزینه تولید، تحمیل می شود، هزینه های غیرتولیدی هستند که با ملاحظات سیاسی به صنعت خودروسازی و به مشتریان تحمیل می شود.

راغفر تصریح کرد: وجود چنین هزینه هایی اصلی ترین دلایل افزایش قیمت خودرو در ایران بوده است که در سایه فقدان یک رقابت جدی در عرصه صنعت خودروسازی، هزینه های تحمیلی را در واقع مردم فقط پرداخت می کردند و مردم عملاً قربانیان اصلی چنین سیاست هایی بوده اند.

وی با بیان این که اکنون باتوجه به شرایطی که پس از توافق هسته ای به وجود آمده است، شرایط، کاملاً متفاوت با دوران قبل از توافق هسته ای است، افزود: این شرایط می تواند فرصتی برای شکستن انحصارهای موجود در صنعت خودروسازی باشد که در این رابطه اصلی ترین مسئله، انتظاری است که در مردم برای تحول ساختاری در صنعت خودروسازی کشور ایجاد شده است.

 

قیمت خودرو در ایران باید کاهش پیدا کند
این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که چنین انتظاری از سوی مردم، درست و منطقی است و باید قیمت خودرو در ایران کاهش پیدا کند، تأکید کرد: این که گفته می شود افزایش قیمت خودروهای داخلی به دلیل بالا بودن هزینه های تولید آنها، غیرقابل اجتناب است، دلیل آن ناکارآمدی صنایع تولیدی خودروسازی، اتلاف منابع و هزینه های بی ارتباط با تولید است که در خودروهای تولیدشده داخلی، تحمیل شده و مصرف کننده تاکنون هزینه های آن را پرداخت می کرده است.

حسین راغفر تصریح کرد: در واقع دست خودروسازان داخلی در جیب مردم بوده است و از جیب مردم، ناکارآمدی های گسترده خود را پوشش می دادند، اما امروز با توجه به تغییر فضای اقتصادی کشور، این انتظار در جامعه به وجود آمده است که قیمت خودروهای داخلی باید کاهش پیدا کند و این یک انتظار درست و منطقی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، کارآیی صنایع خودروسازی داخلی بایستی ارتقاء پیدا کند و حمایت های دولتی نیز از این صنایع باید کاملاً مشروط باشد.

 

فروپاشی صنعت خودروسازی کشور حتمی است
اقتصاددان دانشگاه الزهرا در پاسخ به پرسش خبرنگار انتخاب خبر درخصوص احتمال دخالت عوامل شرکت های خارجی در راه اندازی کمپین نخریدن خودروهای داخلی گفت: جریاناتی از خودروسازان خارجی نیز می توانند در پشت پرده راه اندازی کمپین نخریدن خودروی صفر ایرانی حضور داشته باشند، اما آنچه مسلم است ناکارآمدی های داخلی در صنعت خودروسازی کشور بوده که چنین زمینه ای را برای تشکیل چنین کمپینی فراهم کرده است.

راغفر با بیان این که دیگران نیز باید بتوانند در شرایط اقتصادی پساتحریم در ایران در صنایع خودروسازی داخلی سرمایه گذاری کنند، تأکید کرد: حضور شرکت های خارجی در پشت پرده تشکیل کمپین نخریدن خودروهای داخلی یک احتمال قابل توجه و جدی نیست و نکته اساسی، تداوم ناکارآمدی های موجود در صنعت خودروسازی ایران است و باید این مسئله به نحوی مرتفع شود، در غیر اینصورت، مشکلات و ناکارآمدی ها همچنان ادامه خواهد داشت و دیر یا زود به فروپاشی صنعت خودروسازی کشور منجر خواهد شد.

 

تداوم تحریم های داخلی برای صنایع خودروسازی داخلی امکان پذیر نیست
استاد علوم اقتصادی دانشگاه الزهرا در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره شرط موفقیت کمپین نخریدن خودروی صفر در ایران، گفت: لازمه موفقیت کمپین نخریدن خودروهای داخلی در ایران می تواند کاهش قیمت خودروهای تولید داخل باشد و کاهش قیمت خودروهای داخلی حتماً باید اتفاق افتد و این یک امر مسلم است.

وی تصریح کرد: این کمپین ادامه پیدا کند و یا نکند، کاهش قیمت خودروهای تولیدی در داخل کشور یک ضرورت است، چون تداوم تحریم های داخلی و ادامه وضعیت موجود در بلند مدت برای صنایع خودروسازی داخلی امکان پذیر نیست.

راغفر با بیان این که با این شرایط، تولید خودرو در کشور، مقرون به صرفه نخواهد بود، افزود: حمایت از صنایع خودروسازی داخلی فقط باید به صورت مشروط، با هدف افزایش کیفیت محصولات تولیدی داخل و ارایه محصول به بازار با قیمت مناسب و واقعی باشد.

 

رانت های بی حد و حصر منجر به افزایش کیفیت خودروهای تولیدی داخلی نشد
وی ادامه داد: وزارت صنایع و دولت باید برای خودروسازان داخلی یک برنامه مشخصی ارایه کند و اهداف روشنی را برای این صنایع تعریف کنند، همچنین برای خودروسازان داخلی باید این امکان که با سایر خودروسازان دنیا رقابت کنند وجود داشته باشد و قادر به انجام رقابت با صنایع خودروسازی جهانی باشند.

این اقتصاددان مستقل تصریح کرد: خودروسازان داخلی بیش از سه دهه از حمایت های گسترده دولت و انحصارهایی که برای این صنایع فراهم بوده استفاده می کردند و چنین امتیازها و بهره گیری های دولتی در شرایطی برای آنها وجود داشته است که متأسفانه رانت های بی حد و حصر به هیچ وجه منجر به افزایش کیفیت کالاهای تولیدی و رقابتی بودن محصولات آنها نشده است.

وی گفت: در کشورهایی مانند مالزی که حتی پیش از ایران نیز به تولید خودرو نپرداخته بودند، امروز مشاهده می شود که چنین کشورهایی یک مسیر طولانی را برای تولید خودروهای با کیفیت پیموده اند و این در صورتی است که ایران هنوز در مراحل ابتدایی تولید خودروی با کیفیت است.

این تحلیل گر اقتصادی تأکید کرد: افزایش کیفیت تولیدات صنایع خودروسازی داخلی و بهینه سازی هزینه های تولید و کاهش قیمت مصرف کننده دیر یا زود باید تحقق پیدا کند و صنایع خودروسازی داخلی باید قدرت آن را داشته باشند تا با سایر صنایع خودروسازی جهانی رقابت کنند، چون یکی از ملزومات رقابتی شدن صنایع خودروسازی داخلی، قیمت های محصولات است و قیمت های ارائه شده باید متناسب با قیمت های جهانی باشد.

 

تغییرات ساختاری در صنعت خودروسازی کشور پدیدار خواهد شد
وی اضافه کرد: آنچه مسلم است؛ قیمت جهانی یک خودروی خارجی وارداتی، مشخص است و سایر هزینه هایی که به مصرف کننده تحمیل می شود شامل عوارض و مالیات است، اما اکنون هیچگونه اطلاعاتی در خصوص این که قیمت تمام شده یک خودروی داخلی چقدر است، وجود ندارد و هزینه های گزاف دیگری بر تولید خودروهای داخلی، بارگذاری و تحمیل شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مدیران ناکارآمد صنایع و فضای کسب و کار کشور از وضعیت نابسامان و ناکارآمد صنایع خودروسازی در ایران منتفع بوده اند، و این افراد راضی نخواهند بود که شرایط تغییر کند و این افراد و جریان ها اصلی ترین نیروی فشار برای مقابله با تغییرات موجود هستند.

حسین راغفر در پایان گفت: باوجود همه این سنگ اندازی ها و مقاومت ها، اما انجام تغییرات در صنایع خودروسازی داخلی در کشور، ناگزیر است و دیر یا زود، تغییرات ساختاری در صنعت خودروسازی کشور پدیدار خواهد شد./انتخاب خبر

ttp://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

رشد ۴۹ درصدی جرائم رایانه‌ای در گلستان

محل های مسابقات دومین المپیاد ورزشی در گلستان

فراهم شدن فرصت حضور گلستان در نمایشگاه‌های گردشگری روسیه

هفته بیست‌ و‌ یکم اسب‌دوانی پاییزه کشور در گنبدکاووس برگزار

تخریبچی گلستانی در برخورد با تله انفجاری اشرار به شهادت رسید

انجام هماهنگی‎های لازم برای سرشماری اینترنتی در ادارات گالیک

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram