Econumy Iranتورکمن نیوز - اقتصادی: مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: بازرگانان ایرانی می‌توانند در هشت گروه کالایی از جمله کالاهای اساسی، خدمات فنی مهندسی، مواد غذایی و پوشاک به بازار ترکمنستان وارد شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "تورکمن نیوز"، عباس خالقی‌تبار امروز - یکشنبه - در همایش کاربردی تجارت با کشور‌های عراق، آذربایجان و ترکمنستان که به مدت دو روز در سالن همایش‌های صدا‌وسیما دایر است، با اشاره به بازار مطلوب ترکمنستان برای ورود بازرگانان ایرانی اظهار کرد: با توجه به مرزهای مشترک با ترکمنستان و آذربایجان باید از ظرفیت صادراتی این کشور‌ها به ویژه در مواد غذایی، پوشاک و دیگر کالاها به نفع تولید‌کنندگان داخلی استفاده کنیم.

وی افزود: 90 درصد صادرات آذربایجان بر پایه گاز است و این کشور بیشتر کالاهای مصرفی خود را وارد می‌کند. از آنجاکه به دلیل شرایط تحریم، صادرات گاز ما به این کشور با کالا تهاتر می‌شود، زمینه‌ خوبی برای تولید‌کنندگان ایرانی فراهم شده‌ است.

خالقی‌تبار همچنین با اشاره به بازار عراق گفت: در سال‌های اخیر با ورود شرکت‌های چینی در این بازار، شرایط رقابت سخت‌تر شده است اما امروزه به دلیل جنگ‌های داخلی و قطع روابط بخش‌های عربی که 70 درصد تراکم جمعیت و بازار مصرف در بغداد و استان‌های جنوبی این کشور قرار دارد، تنها مبادی گمرکی آزاد برای واردات کالا و خدمات از مرزهای ایران و کویت است.

 

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سالانه 62 میلیارد دلار کالا شامل مواد غذایی، لوازم خانگی، پوشاک، دارو، خودرو و اقلامی دیگر به عراق وارد می‌شود که می‌تواند بازار بکر انحصاری را برای تولید‌کنندگان ایرانی طی چند سال تامین کند.

 

خالقی‌تبار گفت: ایران می‌تواند در بخش تامین قطعات خودرو به دلیل نزدیک‌ بودن مرزها و پشتیبانی شرکت‌های قطعه‌ساز با عراق اقدامات خوبی را آغاز کند؛ به شرط آنکه به کیفیت توجه شود تا بتوانیم بازاری طولانی‌مدت را در این زمینه داشته باشیم.

 

وی در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که روابط سیاسی تاثیر زیادی بر روابط اقتصادی دارد، اظهار کرد: از آنجاکه طی یکسال گذشته تحریم‌های روسیه شدت گرفته می‌توانیم از ظرفیت کشور‌هایی مثل آذربایجان برای صادرات کالا به روسیه استفاده کنیم، چراکه تعرفه واردات کالا از آذربایجان به روسیه در مقایسه با ایران به روسیه پایین‌تر است. همچنین مسیر ترانزیتی آبی - خاکی با ایران در دسترس قرار دارد و زمینه افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور را دو چندان می‌کند.

 

مدیر مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که حجم تجارت خارجی آذربایجان در سال 2013 بالغ بر 34 میلیارد دلار بوده که نسبت به پنج سال گذشته آن 66 درصد افزایش داشته است، درباره‌ عمده شرکای صادراتی و وارداتی آذربایجان گفت: ایتالیا، اندونزی، روسیه، آلمان و ترکیه از جمله این شرکا هستند و کشور آذربایجان به واردات ماشین‌آلات صنعتی فلزکاری، محصولات صنایع غذایی و کشاورزی نیاز دارد و در کنار آن شرایط خوبی برای صادرات خدمات فنی - مهندسی در این کشور فراهم است.

 

خالقی‌تبار همچنین با اشاره به این‌که در زمینه گسترش همکاری‌های بین ایران و ترکمنستان گام‌های ارزشمندی برداشته شد، گفت: اکنون زیرساخت‌های لازم برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با منطقه و از جمله ترکمنستان فراهم شده که نکته‌ اساسی ساماندهی و هماهنگی بین فعالان اقتصادی برای ادامه بهتر این روابط است.

منبع: ایسنا

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

دعوت شورای اسلامی از مردم شهرستان گنبد کاووس برای حضور حداکث

بازدید استاندار از کارخانه تولید پروفیل پراتیک گلستان/اعطای

هجوم 160 قایق شکارچی به آشوراده/حراست دریا هیچ اقدامی نکرد

اختصاص بیش از ۱۸۲ میلیارد ریال برای آسفالت راه‌های روستایی گ

سردار آزمون: گلم را تقدیم می‌کنم به سرطلایی ایران

آمادگی كامل مرزهای كشور برای خروج زائران حسينی

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram