Keshavarzi 27 Oاخبار اقتصادی-تورکمن نیوز-   دبیر ستاد برداشت محصولات زراعی جهاد کشاورزی گلستان گفت که برداشت محصول پائیزه استان از سطح 480 هزار و 579 هکتار و پیش‌بینی یک میلیون و 500 هزار تن آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، عیدمحمد فاروقی اظهار داشت: محصول پائیزه کشت شده استان شامل باقلا، کلزا، گندم، جو، سیب‌زمینی و نخود‌سبز است.
وی گفت: بیشترین سطح قابل برداشت محصول‌های پائیزه استان به گندم در سطح 371 هزار و 685 هکتار اختصاص دارد که کارشناسان پیش‌بینی کردند افزون بر یک میلیون و 200 هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.
به گفته وی؛ کار برداشت محصول پائیزه از میانه اردیبهشت ماه با باقلا در سطح دو هزار و 700هکتار و پیش‌بینی برداشت 33 هزار تن آغاز شده است.
وی؛ همچنین از آمادگی استان برای برداشت دانه روغنی کلزا از سطح 25 هزار و 712 هکتار با پیش‌بینی افزون بر 42 هزار تن محصول خبر داد و افزود: با آفتابی‌ شدن آسمان استان برداشت کلزا از این مزارع طی هفته آتی آغاز خواهد شد.
فاروقی اظهارداشت که ستاد برداشت 20 مرکز خرید تضمینی کلزا را در سطح شهرستان‌های استان تدارک دیده است.
به گفته وی؛ در صورت نیاز به ایجاد مراکز بیشتر خرید تضمینی کلزا؛ فرمانداران که ریاست ستاد برداشت محصول پائیزه شهرستان را برعهده دارند، می‌توانند نسبت به افزایش تعداد مراکز اقدام کنند.
در سال زراعی جاری همچنین 4هزار و 782 هکتار از اراضی استان با پیش‌بینی برداشت 126 هزار تن محصول به سیب‌زمینی، 700هکتار به نخود‌سبز و 75هزار هکتار با پیش‌بینی دروی 104 هزار تن به جو اختصاص دارد.

*نرخ برداشت کلزا در مزرعه
وی گفت: ستاد؛ نرخ برداشت کلزا را با محصول کمتر از 2 تن در هکتار، یک میلیون و 400 هزار ریال و برای بیش از 2 تن در هکتار ،یک میلیون و 550 هزار ریال با استفاده از کمباین متوسط تعیین کرده است.
فاروقی افزود: در برداشت کلزا با کمباین‌های وارداتی 15 درصد به قیمت افزوده می‌شود.
به گفته وی؛ مبنای قضاوت دستگاه‌های رسیدگی کننده در حوزه شکایت کشاورزان از نرخ‌ها ،باید مصوبه ستاد برداشت محصول‌های پائیزه جهادکشاوزی استان گلستان باشد.

*فعالیت 2800 کمباین برداشت محصول پائیزه گلستان
دبیر ستاد برداشت محصولات زراعی جهادکشاورزی گلستان گفت: امسال برای برداشت محصول کلزا، گندم و جو در استان از دو هزار و 800 کمباین استفاده می‌شود.
وی افزود: از این تعداد کمباین، دو هزار و 700 دستگاه در استان مستقر است و بقیه از استان‌های هم‌جوار هستند.
به گفته وی؛ صدور معاینه فنی کمباین‌ها با بهره‌گیری از کارشناسان معاونت فناوری و مکانیزاسیون جهادکشاورزی گلستان و مشارکت بخش خصوصی از یک ماه قبل در دست انجام است.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور از قطب‌های کشاورزی به‌شمار می‌رود که هرساله برداشت محصولات پائیزه آن از میانه اردیبهشت آغاز و تا آخر مرداد ادامه می‌یابد.
گلستان دارای 650 هزار هکتار زمین کشاورزی است، 147 هزار خانوار به صورت مستقیم از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند.

منبع:ایرنا

مطالب مرتبط:

سواحل گلستان پذیرای مسافران نوروزی

13مدال رنگارنگ دستاورد مشتزنان نونهال گلستان درجشنواره کشوری

اجرای پروژه‌های آبفا گلستان نخستین بار با فاینانس

مشاور جوان شهرستان ترکمن مشاور برتر فرمانداری‌های استان گلست

روند کاهش برداشت چوب از جنگل‌های گلستان

فردا،آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره ز

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram