Eghtesad 17 Oاخبار اقتصادی-تورکمن نیوز-  داوود دانش جعفری که خودش در طراحی اولیه هدفمندی یارانه‌ها نقش داشته است درباره وعده‌های برخی کاندیداها پیرامون پرداخت بیشتر یارانه و ضرر‌هایی که از این اتفاق به اقتصاد وارد خواهد شد توضیح داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، دانش جعفری که در دولت نهم سکان وزارت اقتصاد را در دست داشت و در جریان کامل ایده هدفمندی یارانه‌ها قرار دارد، درباره جزییات آن گفت:«طرح هدفمندی یارانه‌ها که خود من در طراحی اولیه آن نقش داشتم، این بود كه از منابعی که از افزایش قیمت حامل‌های انرژی حاصل می‌شود، آن را هدایت کنیم و به سمت سرمایه گذاری‌های جدید ببریم. قانونی که در این ارتباط تهیه شد این بود که هر چقدر منابع جدید ناشي از آزادسازي قيمت حامل‌هاي انرژي ایجاد شد ۵۰ درصد آن را برای مردم و جبران قدرت خرید آن‌ها به‌ کار رود. این هم محاسباتش دقیق بود. نسبت مصرف خصوصي به تولید ناخالص داخل ايران در آن سال‌ها ۴۶ درصد بود اما در قانون هدفمندي ۵۰ درصد منابع را در نظر گرفته شد. بر این اساس وقتي 50 درصد منابع حاصله از آزادسازي حامل‌هاي انرژي را به مصرف خصوصي (مردم) تزریق می‌کنیم- در واقع پول به مردم می‌دهیم- که قدرت خرید قبلي آنها تغییر نکند تا چیزی که قبلا مصرف می‌کردند را بتوانند مجدداً استفاده کنند.»

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد:«این ايده به قانون تبدیل شد که در قانون هدفمندي اينطور آمد كه 50 درصد منابع حاصل شده به مردم داده شود.۵۰ درصد دیگر به جبران منابع لازم براي سرمایه گذاری که ۳۰ درصدش مربوط به سرمايه‌گذاري‌هاي خصوصی  و ۲۰ درصد هم برای جبران سرمايه‌گذاري‌هاي دولتی بود. متاسفانه در اجرا سهم مردم به ۹۵ درصد تبدیل شد يعني به سمت مصرف رفت و فقط 5 درصد براي نياز سرمايه‌گذاري باقي‌مانده به‌عبارت ديگر طرح از هدف اولیه خودش به دلیل مشکلاتی که در اجرا پیش‌آمد دور شد. در حال حاضر مجدداً موضوع استفاده از ظرفیت‌های طرح هدفمندی یارانه ‌ها كه جزو یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است مجدداً در محافل اقتصادي و سياسي كشور مورد بحث قرار گرفته است. در اين رابطه بايد گفت كه ما نبايد همان اشتباهی که در سال‌های گذشته کردیم و  ۹۵ درصد را به مردم دادیم دوباره تکرار شود و هیچ چیزی برای تولید نماند. روح كلي قانون هدفمندی این است که 50 درصد منابع برای تولید باشد. به‌عبارت ديگر اگر فرض شود طرح هدفمندی در حال حاضر ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد، اگر قانون بنا بود درست اجرا شود، ۲۵ هزار میلیارد تومان باید به سرمایه‌گذاری اختصاص می‌يافت. تزريق 25 هزار ميليارد تومان به سرمايه‌گذاري يعني يك تحول مهم در سرمايه‌گذاري. فرصت‌هاي قبلي از دست رفت بيائيم اگر قرار شد فاز-2 هدفمندي اجرا شود اين اشتباه را تكرار نكنيم.»

دانش جعفری در ادامه توضیحات خود به رقابت کاندیداها برای پرداخت بیشتر یارانه‌ها اشاره کرد و درباره آن گفت:«این مسابقه‌ای که الان من می‌بینم نامزدها گذاشته‌اند که من اگر بیایم یارانه را ۳ الی ۵ برابر می‌کنم در واقع ضد اقتصاد است و ضد اقتصاد مقاومتی است. نباید فکر کرد که این کار موجب افزایش درآمد مردم می شود. درآمد مردم باید از محل کار و تلاش باشد نه اینکه کالا را گران کنیم و تورم را به جامعه تزریق کنیم ولی از طرفی بگوییم که پول جدیدی را نیز به مردم بدهیم. راه درست این است که اگر قرار است فاز بعدی هدفمندی اجرا شود اولا باید دید مقدار ظرفیت و منابع مالی آن چقدر است؟ زمانی که طرح هدفمندی ایجاد شد قیمت بنزین در آن موقع حدود ۱۵ درصد قیمت جهانی بود. ولي الان قیمت بنزین در ایران تقریبا بالاتر از قیمت صادرات جهانی است پس ظرفیت براي افزايش منابع از طريق قيمت بنزين وجود ندارد مگر اينكه ماليات بنزین را بالا ببریم؛ يعني مالیاتی اضافه کنیم که این دیگر طرح هدفمندی نیست. طرح هدفمندی این بود که ما به التفاوت قیمت فوب خليج فارس و قیمتی که در ایران بود باید سال به سال کاهش پیدا کند. در حال حاضر بنزین به‌هدف خود رسیده است اما در بخش گازوئیل اینطور نیست. قیمت گازوئیل با بنزین در دنيا با تفاوت ۵ درصدی نسبت به یگدیگر حرکت می‌کنند. زمانی که قیمت گازوئیل خیلی کم‌تر است نشان می‌دهد که ظرفیت مالی در آن جا وجود دارد ولی آیا دولت امکان این را دارد که مخصوصا با مشکلاتی که در بخش حمل‌و‌نقل یا کشاورزی ایجاد می‌شود این کار افزايش قيمت گازوئيل را دنبال كند؟ چرا در  سال‌های گذشته اينكار انجام نشده است؟! آيا محدوديت‌ها در آينده برطرف مي‌شود؟!»

این اقتصاددان در بخش دیگری از توضیحات خود با اشاره به فرض اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه به طرح پرسش‌هایی در این رابطه پرداخت:« فرض کنیم توانستیم فاز دوم هدف مندی یارانه‌ها را اجرا کنیم و منابعی فراهم شد حال سوال این است که باید این پول را برای تولید یا مصرف استفاده کنیم؟ باید قانون هدفمندي يارانه‌ها را رعایت کرد. تنها ۵۰ درصد منابع را می‌توان به مصرف داد. آنقدر پول ايجاد نمي‌شود که عده ای می‌گویند پرداخت يارانه به مردم را چندبرابر می‌كنيم! این نوع  شعارها انتخاباتی است ولي در سال‌های بعد قطعاً نمی‌توانند به این شعارها عمل کنند، یا اگر توانستند نتيجه این می‌شود یک اقدام ضد‌اقتصادی جديد در كشور بوقوع مي‌پيوندد و مشكلات را باهم بيشتر مي‌كند. »

وزیر اسبق اقتصاد گفت:« درست است که در اقتصاد ايران با کمبودها و محدویت‌هایی بويژه در حوزه مالي مواجه هستیم ولی اگر همین منابعی که داریم درست و حساب شده و منطبق بر اصول اقتصادی و مدیریتی از آن  استفاده کنیم، قطعا وضع مان بهتر از این می‌شود. »

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی سیاسی شدن اقتصاد را عامل اصلی تخریب فضای کسب و کار عنوان کرد و گفت:« موضوعی مهم که مطرح است این است که نبايستي فضای کسب و کار و بطور كلي اقتصاد را به فضای سیاسی گره بزنیم. خیلی ازطرح‌های اقتصادی که ارائه می‌شود با نگرش سیاسی است. خیلی از ضربه‌هایی كه به اقتصاد وارد می‌شود از تلاطمات بخش سیاسی است. اقتصاد باید مديريت مستقلي داشته باشد که تحت تاثیر نوسانات سياسي قرار نگیرد. به همین دليل است که کسب و کار مي‌تواند با جایگاه مستقل خود راه اعتلاء را پیدا کند. فردی تحلیل می کرد در ایتالیا در سال‌های گذشته بطور متوسط هر یک سال و نیم يكبار دولت عوض می شده است، ولی اقتصاد ایتالیا همواره وضعیت با ثباتی داشته است، چرا؟ اول اینکه اقتصاد ايتاليا عمدتا دست بخش خصوصی بود و بخش خصوصی سرش را پايين انداخته بود و کار خود را می‌کرد. دوم اینکه دولت‌هایی که می‌آمدند، سعی نمی‌کردند با اقدامات خود به اقتصاد لطمه بزنند. یکی از اصولی که برای رونق اقتصاد مورد نیاز است این است که اقتصاد را سیاسی نکنیم و بگذاريم اقتصاد با اصول خود حركت كند. حركت‌هاي پوپوليستي دشمن اقتصاد است و سال‌ها طول مي‌كشد تا آثار آن از اقتصاد ما خارج شود.»

منبع:خبر آنلاین

مطالب مرتبط:

استقبال از کشتی گیر گلستانی که حاضر به مسابقه با حریف اسرائی

یوسف قوجق: زیبایی ادبیات به رنگارنگی آن است

رفتارهای غیرحرفه‌ای در محل کار که باعث انزجار دیگران از شما

راه آهن شرق خزر ترابری نخواهد بود

مهناز افشار با خانواده رقیه کوچک که بی‌گناه به قتل رسید دیدا

رویداد های مهم استان گلستان در سالی‌ که گذشت «سال 94»

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram