Sib Zamini 23Dayاخبار اقتصادی-تورکمن‌نیوز: رئیس انجمن سیب زمینی‌کاران گلستان گفت که امسال مقدار 12 هزار تن سیب زمینی تولیدی از گمرکات استان به سایر کشورها و بویژه حوزه آسیای میانه صادر شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار ترکمن، رمضان مقصودلو اظهار داشت: این میزان محصول مازاد بر نیاز به مقصد کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است.
وی گفت: بیشترین صادرات مستقیم سیب زمینی از استان به مقصد کشور ترکمنستان است.
به گفته وی؛ سال قبل صادرات سیب زمینی تولیدی گلستان به کشورهای آسیای میانه در مجموع از طریق گمرکات استان و استان های همجوار 16 هزار تن بود.

*ظرفیت صادرات 30 هزار تن سیب زمینی از گلستان
وی گفت: گلستان ظرفیت صادرات 30 هزار تن سیب زمینی تولیدی مازاد بر نیاز را به سایر کشورها از جمله آسیای میانه دارد.
مقصودلو افزود: در سال های اخیر برنامه ریزی های لازم از سوی مسئولان مرتبط برای افزایش میزان صادرات این محصول به کشورهای آسیانه میانه صورت گرفته است، اما استان ظرفیت صادرات بیش از این میزان را نیز دارد.
وی؛ ضعف در صنعت بسته بندی، بالا بودن کرایه حمل زمینی، کمبود واگن و کشتی و باز نبودن ال سی (زمینه بازگشت پول به کشور) را از جمله موانع سر راه افزایش صادرات سیب زمینی گلستان به کشورهای آسیای میانه برشمرد و خواستار تلاش بیشتر مسئولان برای رفع آن شد.
هر ساله حدود 6 تا 8هزار هکتار سیب زمینی در گلستان در دو فصل بهار و پائیز کشت می شود که به طور میانگین از هر هکتار بین 20 تا 25 تن محصول برداشت می شود.
افزون بر 4 هزار هکتار از اراضی گلستان در پائیز امسال به کشت سیب زمینی اختصاص دارد و برآورد برداشت محصول بیش از 110 هزار تن است.
گلستان واقع در شمال ایران با ترکمنستان همسایه است و از طریق ریلی علاوه بر این کشور با قزاقستان و نیز از طریق دریای خزر با کشورهای آسیایی میانه و روسیه ارتباط دارد.
اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان است که در شرق استان و در فاصله 80 کیلومتری شمال مرکز شهرستان 325هزار نفری گنبدکاووس قرار دارد.
گلستان با یک میلیون و900 هزار نفر جمعیت دارای افزون بر 650 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و با تولید سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصول از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود./ایرنا

مطالب مرتبط:

18 طرح هادی و 296مسکن روستایی نوساز در گلستان آماده بهره برد

شناسایی 57 واحد تولیدی و صنعتی مشکل‌دار در گلستان

بازدید 125 هزار مسافر نوروزی از مناطق مرزی گنبدکاووس

آقای استاندار؛ گلستان فقط گرگان نیست !

نخستین جشنواره اقوام و بازی‌های بومی در گلستان برگزاری می‌ش

اجرای سند آمایش سرزمینی در گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram