IMG 8189اخبار اقتصادی - تورکمن‌نیوز: رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران درعراق، حجم مبادلات تجاری دو کشور را سالانه 13 میلیارد دلار اعلا کرد و گفت: از این میزان شش میلیارد و 200 میلیون دلار آن صادرات غیرنفتی ایران به عراق است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،    محمد رضازاده شامگاه سه شنبه درجلسه مشترک شورای گفت و گو و هم اندیشی با فعالان اقتصادی و نیز شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی استان گلستان با موضوع صنایع دستی و گردشگری که با حضور استاندار گلستان در محل فرمانداری ویژه گنبدکاووس برگزار شد، اظهار داشت: بیشتر کالاهای صادراتی ایران به عراق دارای ارزش افزوده هستند.
وی با بیان اینکه در یک دهه گذشته صادرات ایران به کشور همسایه 17 برابر شده است، گفت: بخش قابل توجهی از صادرات ایران به عراق را خدمات فنی و مهندسی، خودرو و مواد غذایی و لبنی تشکیل می دهد.
رضازاده اضافه کرد: برای موفقیت بیشتر در صادرات به کشور عراق، بویژه درحوزه مواد غذایی و خوراکی و پیشگیری از برخی مشکلات احتمالی، بایستی چند شرکت کنسرسیومی ایران در این کشور تشکیل شود.
وی، توجه به گردشگری سلامت را از دیگر بازارها خوب در عراق دانست و تصریح کرد: استان گلستان همچون دو استان خوزستان و خراسان رضوی می‌تواند مقصد گردشگری سلامت عراقی‌ها باشد و این استان ها دراین خصوص حتی پروازهای مستقیم نیز برقرار کرده اند.

IMG 8190

استاندار گلستان نیز دراین خصوص گفت: کشور عراق ازجوامع هدف صادراتی این استان نیز محسوب و حجم قابل توجهی از مواد لبنی و غذایی توسط واحدهای تولیدی گلستان به این کشور صادر می شود.
حسن صادقلو افزود: با این وجود در کشور عراق هیچ تبلیغاتی ازسوی رایزن بازرگانی ایران برای محصولات صادراتی استان گلستان نشده است که می بایست دراین خصوص اقدامات لازم انجام شود.
وی از بسته شدن 15 روزه مرزهای کشور عراق درهنگام اربعین حسینی به روی صادرات ایران ابراز گله مندی کرد و گفت: این ایام که حدود 20 میلیون زائر به عراق می روند، فرصت خوبی برای مصرف کالاهای ایرانی است ولی مرزها برای صادرات کالا بسته می شود که باید برای آن راهکاری اندیشید.
نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول درمجلس شورای اسلامی نیز دراین نشست با اشاره به عقب ماندگی بخش صنعت گلستان و ضرورت توجه به دیگر بخش ها برای توسعه و رونق اقتصادی استان، گفت: بخش گردشگری و صنایع دستی گلستان ظرفیت خوبی برای جبران بخشی از عقب ماندگی صنعتی آن است.
اسدالله قره خان افزود: برخی صنایع دستی گلستان مانند 'فرش ترکمن' شهرت جهانی داشته و درخارج از مرزها شناخته شده و فروش خوبی دارند اما تولید کننده داخلی ما از آن بهره ای نمی برد.
وی برلزوم برنامه ریزی صحیح مدیران دولتی با همکاری بخش خصوصی استان برای استفاده بهینه از ظرفیت های صنایع دستی و گردشگری گلستان تاکید کرد.

IMG 8192

 دراین نشست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان و برخی فعالان حوزه گردشگری، صنایع دستی و اقتصادی و نیز برخی مدیران کل استان نیز به بیان نقطه نظرات خویش پرداختند.
استان گلستان با افزون بر یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت و نیز با تنوع اقوام، مذاهب و فرهنگ‌ها و همچنین بهره مندی همزمان از مواهب خدادادی مثل کوه، دشت، جنگل، بیابان و دریا از استان های گردشگر پذیر و صاحب نام در صنایع دستی کشور به شمار می‌رود./ایرنا

 

مطالب مرتبط:

یوسف حاجب خاص / از عالمان و شاعران بزرگ ترکمن

اختصاص 422 میلیارد تومان برای فعال‎سازی بنگاه‎های کوچک و متو

انتخاب خوب؛ تضمین امنیت و آرامش

مومنین در ایمان و عمل به احکام شرعی ثابت قدم باشند/گزارش تصو

کریمی: ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت موزه روستای گلستان د

65 درصد آسیب‌های اجتماعی گلستان در گرگان و گنبدکاووس است

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram