Paksazi Gorganroodتورکمن نیوز - اخبار محیط زیست گلستان: جمعی از مردم و محیط بانان در آستانه هفته محیط زیست و باشعار بسوی طبیعت برای زندگی، اقدام به پاکسازی حاشیه و ساحل رودخانه گرگانرود در محدوده شهرستان گمیشان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، پاکسازی حاشیه گرگانرود به پیشنهاد آخوند حنفی امام جمعه خواجه نفس گمیشان و با همکاری محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان برگزار و محیط زیست و کرانه های ساحلی این رودخانه از زباله پاک شد.
علی بیانی رییس محیط زیست شهرستان‌های ترکمن و گمیشان به خبرنگار ایرنا گفت: در این برنامه پاکسازی علاوه جمع زیادی از مردم این منطقه حدود 100نفر از محیط بانان و کارشناسان محیط زیست نیز شرکت کردند.
وی همچنین با اشاره به فرصت های طبیعی و محیط زیست این منطقه اشاره کرد و افزود: تالاب گمیشان و رودخانه حفاظت شده گرگانرود را فرصت بزرگی است که در صورت برنامه ریزی مسوولان و با مشارکت مردم زمینه ساز رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.
به گفته وی مطالعه و پیاده سازی طرح های گردشگری امکان تحقق توسعه پایدار و ایجاد مشاغل مستقیم را برای جوانان منطقه به همراه خواهد داشت.
بیانی همچنین به حمایت کامل محیط زیست از این اقدام های مردمی اشاره داشت و افزود: این پشتیبانی ها مادی و معنوی از سوی محیط زیست ادامه خواهد داشت.
وی به حضور تشکل های غیر دولتی فعال در حوزه محیط زیست در منطقه گمیشان و بندر ترکمن نیز اشاره کرد و یادآور شد: حدود 800 نفر از افراد مختلف جامعه مانند دانشجویان و دانش اموختگان، ورزشکاران و حاشیه نشینان مجاور ذی نفع زیستگاه های منطقه، در این سازمانهای مردم نهاد حضور فعال دارند.
حاج اخوند حنفی امام جمعه منطقه خواجه نفس گمیشان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اسلام دین پاکیرگی بوده و به پاکی و تمیزی محیط زندگی اهمیت زیادی می دهد.
این روحانی اهل سنت ادامه داد: همه باید تلاش کنیم که سلامت و پاکیزگی در سراسر زندگی ما وجود داشته باشد چون سفارش پیامبر (ص) است که فرمودند که اگر نظافت و پاکی نباشد ایمان کامل نمی شود؛ و باید این نظافت وتمیزی علاوه بر اندرون منزل در محیط های شهر و روستا نیز مشاهده شود.
گرگانرود از رشته‌کوه آلا داغ در بجنورد سرچشمه گرفته و پس از طی 250 کیلومتر و عبور از چند شهرستان گلستان از ناحیه خواجه نفس در نزدیکی گمیشان به دریای خزر می‌ریزد.
مسیر قدیمی این رود به گونه‌ای بود که از گمیش تپه به دریا می‌ریخت، اما در حدود 110 سال پیش شخصی به نام حضرتقلی از خان‌های ناحیه سلاخ مسیر آب رود را تغییر داد و آن را به سمت سلاخ آورده و به این ترتیب مسیر رود به سمت خواجه‌نفس تغییر کرد.
بر روی رود گرگان سه سد وشمگیر، گلستان 1 و گلستان 2 ساخته شده است، قبل از بسته شدن این سدها رود گرگان محل تخم ریزی ماهیان بسیار از جمله ماهیان خاویاری بود به نحوی که در سال های 50-48 در شمال گنبدکاووس مردم مبادرت به صید ماهیان خاویاری از همین رودخانه می کردند.
خواجه نفس بزرگترین روستای گمیشان است که در 5کیلومتری جنوب شهرستان گمیش تپه واقع شده است،گمیشان با جمعیت 67هزار نفری در شمال غربی گلستان و همسایگی کشور ترکمنستان و در مجاورت تالاب بین المللی گمیشان و حاشیه شرقی دریای خزر واقع می باشد.
از 16 تا 22 خرداد ماه با عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است که امسال برنامه های آن با شعار بسوی طبیعت برای زندگی برگزار می‌شود./ایرنا

شبکه خبری گلستان، ایران و جهان:
برای عضویت روی لینک زیر کلیک کنید.

telegram.me/TurkmensNews

 

مطالب مرتبط:

تنزل سطح منازعات توسط اصولگرایان تندرو

خلاقیت بانوی ترکمن در کمک به محیط زیست و صنایع دستی/طرح لبخن

شناسایی 57 واحد تولیدی و صنعتی مشکل‌دار در گلستان

از صید ماهی سفیرانگلیس تا بافت پارچه ابریشمی توسط همسرش در ر

فرهنگ سازی بیمه منازل و مزارع در مواجهه با سیل جدی گرفته شود

مردم شهرستان آق‌قلا بیش از ۱۲ میلیارد ریال زکات پرداخت کردن

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram