namayeshgah ax malolan 01تورکمن نیوز- اخبار گرگان: نمايشگاه عكس و پوستر «پاراتور» با موضوع سفر و معلولیت و با هدف ترویج فرهنگ گردشگری معلولان در گرگان افتتاح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  نمايشگاه عكس و پوستر «پاراتور» با موضوع سفر و معلولیت كه با همكاري انجمن معلولين توانمند همت، انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس، تشکل‌های معلولین کشور و با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، شامگاه چهارشنبه در نگارخانه‌ كاپری گرگان افتتاح شد.

مدیرعامل انجمن گردشگری معلولان پارس در رابطه با برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه گلچین آثار ۳۵۰ هنرمند رشته هنرهای معاصر سراسر کشور در دومین جشنواره هنرهای تجسمی بوده که با نگاه هنرمندان به مشکلات معلولان به تصویر کشیده شده است.

محمد اسماعیل شیخ قرایی در رابطه با انجمن گردشگری معلولان پارس اظهار کرد: این انجمن در سطح گسترده برای زیرساخت‌های صنعت گردشگری معلولان در حال فعالیت است و در حال معرفی فلسفه گردشگری معلولان با نام «پاراتور» هستیم.

وی افزود: تاکنون ۱۴ پاراتور درون شهری تهران و خارج شهری به همراه دو جشنواره هنرهای تجسمی برگزار کرده‌ایم.

مدیرعامل انجمن گردشگری معلولان پارس با اشاره به نقش و تأثیر رسانه‌ها گفت: از رسانه‌ها خواهش می‌کنیم مارا در این مسیر حمایت کنند؛ چرا که هر حرکتی که برای رفع موانع  انجام شود همه آحاد جامعه از آن استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه سن سالمندی در ایران رو به افزایش است باید سریعتر این قضیه را دنبال کنیم و نتیجه‌اش را مشاهده کنیم.

شیخ قرایی به روز سوم خرداد و حماسه فتح خرمشهر اشاره کرد و گفت: در این روز جشنواره‌ای تحت عنوان «موزه و معلولیت» و به نام روز معلولیت و موزه در موزه صلح تهران برگزارشد که حضورمهندس سید محمد بهشتی و احمد محیط طباطبایی از سازمان میراث فرهنگی در مراسم ما نقطه عطفی در پیشرفت روند کارهای معلولان به حساب می‌آید.

 

namayeshgah ax malolan 02

 

اضافه شدن رشته گردشگری معلولان به رشته های صنعت گردشگری

مدیرعامل انجمن گردشگری معلولان پارس به اظهارات معاونت توانبخشی بهزیستی کشور اشاره کرد و گفت: در این روز از سوی دکتر نحوی نژاد نوید اضافه شدن رشته گردشگری معلولان به رشته‌های صنعت گردشگری داده شد.

شیخ قرایی یکی از راه‌های برطرف کردن مشکلات معلولان را شناخت زیرساخت‌ها و راهکارها و معرفی آن به مسئولان نام برد و اضافه کرد: یکی از مشکلات معلولان موانع معماری است که در سر راه معلولان قرار دارد.

وی به مجتمع کاپری که محل برگزاری این نمایشگاه است اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز در ساختمان کاپری از این دست موانع را ندیدیم و خیلی برای ما محسوس نبود.

بعد از مدیرعامل انجمن گردشگری معلولان پارس به سراغ مدیرعامل انجمن باور و رئیس هیئت مدیره کانون سراسری تشکل‌های بهزیستی رفتم.

سهیل معینی با اشاره به ترویج فرهنگ در عرصه گردشگری گفت: این نمایشگاه با هدف ترویج فرهنگ در عرصه گردشگری برای افراد معلولی که مانند سایر افراد سالم جامعه حق استفاده از مواهب طبیعی و تاریخی را دارند برگزار شده است.

وی تصریح کرد: اولین قدم در این راه این است که تمام مراکز گردشگری حق دسترس پذیری را به رسمیت بشناسند؛ یعنی اگر هتلی تأسیس می‌شود حق استفاده از آن را برای همه بدانند و ساختمان آن را طوری طراحی کنند تا افراد معلول هم بتوانند استفاده کنند.

مدیرعامل انجمن باور با بیان اینکه امروزه در دنیا محدودیت جسمی معنی ندارد، گفت: اگر پیست اسکی برای استفاده افراد سالم وجود دارد یک معلول هم می‌تواند با وسایل ویژه به خود و آموزش‌های ویژه خود اسکی کند و برایش از این نظر محدودیتی وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری تشکل‌های بهزیستی تصریح کرد: شاخه گردشگری و پاراتور در دنیا در حال تبدیل شدن به شاخه تخصصی است که دولت‌ها در حال سرمایه گذاری برروی آن هستند؛ چرا که اگر بستر آن فراهم شود بسیاری از افراد معلول می‌توانند به گردش اقتصادی گردشگری کمک کنند.

معین به بُعد فرهنگ سازی عمومی اشاره کرد و گفت: ما یاد گرفته‌ایم که چگونه محدودیت‌های جسمی خود را مدیریت کنیم به شرطی که فرصت برابر برای ما در نظر گرفته شود و افرادی که صاحب هتل، تور و یا آژانس مسافرتی هستند می‌توانند با در نظر گرفتن شرایطی برای معلولان یک کار انسان دوستانه انجام دهند.

 

مکان گردشگری مناسب ویژه معلولان وجود ندارد

رضا شاه حسینی عضو هیئت مدیره انجمن همت و مدیرعامل استانی تشکل‌های استانی گلستان که به عنوان نماینده انجمن پارس در گلستان معرفی شده، گفت: با توجه با ارتباطی که با میراث فرهنگی دارم و تحصیلاتم در رابطه با جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری است، یکی از دغدغه‌های اصلیم بحث گردشگری برای همه بوده است.

وی به تعداد اندک موزه ها و مکان های گردشگری که برای معلولان مناسب هستند، اشاره کرد و گفت: سعی می کنیم به سمتی برویم تا در موزه هایمان فضای مناسبی برای معلولان فراهم شود.

مدیرعامل استانی تشکل‌های استانی گلستان برای نمونه به بافت تاریخی گرگان و بازارچه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: در این بازارچه و یا مکان های مشابه آن فضا به گونه ای طراحی شده که حتی یک فرد معلول نمی تواند با ویلچر وارد آن شود و هدف ما حساس کردن جامعه به این نیاز است.

شاه حسینی در پاین گفت: این نمایشگاه تا تاریخ ۱۰ خرداد ماه پذیرای بازدید کنندگان است./ مهر

شبکه خبری گلستان، ایران و جهان:

telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

هزینه ۱۰ میلیارد تومانی برای محافظت از سردار آزمون!

یک افتخار تکراری دیگر برای کریس رونالدو

طرح تمایز در کارآفرینی برای کسب موفقیت و توسعه پایدار با بهب

برگزاری یازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران زمین د

برگزاری دورهای آموزشی برای کارکنان شرکت گاز گلستان در سال گذ

رهبر معظم انقلاب در دیدار دبیر کل جبهه مردمی برای آزادی فلسط

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram