Rizesh-Sakhtman تورکمن نیوز- گرگان: فروریختن ساختمان‎های در حال احداث یا ساختمان‎های مجاور آن در گرگان موضوع چندان تازه‎ای نیست و هربار هم با بی‎تفاوتی و اظهارات تکراری قلم گرفته می‎شود. 

تورکمن نیوز به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، باید پذیرفت، ریزش آوار آن هم در یک مهد کودک، موضوع کوچکی نیست که بتوان از کنار آن بی‎تفاوت گذشت و البته دردناک‎ترین قسمت این ماجرا آنجا است، دستگاه‎هایی که در بروز مبنایی چنین حوادثی نقش دارند و یا به عنوان دستگاه ناظر باید تمهیدات مناسبی برای فقدان وقوع چنین حادثه‎ای مدنظر قرار دهند، اصولاً در این حوادث گم می‎شوند.

پس از حوادث متعددی که در احداث سازه‎های بنایی در گرگان از جمله صیاد، نوبخت و غیره روی داد، متأسفانه حتی برخی از این اتفاقات ناخوشایند موجب تلفات انسانی نیز شد، این بار حادثه در مهد کودکی در کوی «علی‌محمدی» گرگان روی داد.

این بار نوبت یک مهد کودک واقع در گرگان بود تا طعم ناخوش آوار را بچشد؛ هرچند فروریختن مهد کودک در ساعات اولیه روز جمعه روی داد؛ در غیر این‌صورت شهروندان گرگانی باید شاهد فاجعه‎ای دردناک و فراموش‎‎ناشدنی بودند.  

مدیرکل سازمان بهزیستی گلستان در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان ضمن اعلام پیگیری موضوع گفت: این حادثه بامداد جمعه و در یک روز تعطیل رخ داده و خوشبختانه آسیبی به کسی وارد نشده است.

رقیه رحمانی اظهار کرد: همان‎گونه که پیش از این نیز گفته شد، مهد کودک فوق دارای تأییدیه استحکام بنا از سازمان نظام مهندسی بوده، اما در بازدیدهای انجام شده، فقدان استحکام بنا محرز شده است.

وی، گودبرداری غیراصولی و نادرست پیمانکار در زمین مجاور را از دلایل اصلی وقوع این حادثه برشمرد.

 

*حادثه آوار مهد کودک اولین حادثه گودبرداری غیرفنی نیست

هرچند حادثه‎هایی از این دست پیش از این نیز در گرگان روی داده، اما به نظر می‎رسد این موضوع و بازتاب آن در جامعه برای مسئولان مرتبط از اهمیت چندانی برخوردار نیست و کسی به نتایج احتمالی چنین حادثه‎ای توجه ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان نیز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان با اشاره به اینکه خطر در چیزی نیست که ما آن را نمی‌دانیم، بلکه خطر در چیزی است که تصور می‎کنیم می‌دانیم، اما آن طور نیست، گفت: گودبرداری غیراصولی که ناشی از نبود شناخت کافی از وضعیت ساختگاه و همچنین فقدان ارزیابی صحیح از وضعیت ساختمان‎های مجاور است، دلیل اصلی وقوع چنین حوادثی به شمار می‎رود.

صادق‎علی مقدم بیان کرد: عملیات طراحی گودبرداری باید براساس شناخت دقیق از وضعیت خاک از جهات مختلف باشد که در حال حاضر به دلیل فقدان شناخت کافی برخی از کارشناسان از وضعیت خاک‎ها و همچنین عدم اطلاع کافی از طراحی گودبرداری و احداث سازه‎های نگهبان منطبق بر شرایط عرصه اجرایی پروژه، منجر به ریزش عرصه‎های مجاور شده است.

 

*چه مرجعی پاسخگوی حوادث احتمالی گودبرداری غیراصولی است

وی تصریح کرد: با توجه به چنین حوادثی و همچنین میزان تهدید این‎گونه حوادث برای جان شهروندان توجه به این موضوع فنی و ایمنی پیرامون آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

مقدم با تأکید بر پاسخگویی مراجع ذی‌ربط در چنین حوادثی، توضیح داد: چنانچه این‎گونه حوادث منجر به حادثه تلخ و ناگوار شود، چه مرجعی پاسخگوی آن خواهد بود، هرچند پاسخگویی دردی از آلام بازماندگان دوا نخواهد کرد.

وی متذکر شد: فرسوده بودن ساختمان یا نداشتن استحکام فنی بنا به‎ هیچ‎وجه توجیه‌کننده آواری که ایجاد شده نیست و چنانچه احساس می‎شد مشکلی وجود دارد، از سوی پیمانکار باید به اهالی این مهد کودک دستور تخلیه داده می‎شد و ساکنان در جایی دیگر اسکان داده می‎شدند.

وی با اشاره به اهمیت بررسی موضوع گودبرداری غیراصولی و تهدیداتی که این موضوع برای شهروندان دارد، اضافه کرد: مقرر شد، موضوع در سریع‎ترین زمان ممکن در کارگروه تخصصی زلزله مدیریت بحران مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه برای اتخاذ تصمیم نهایی به شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ارائه شود.

 

*در حادثه مهد کودک اجرای صحیح سازه نگهبان الزامی بود

همچنین یک عضو نظام مهندسی در گلستان نیز در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان با اشاره به دلایل وقوع این حادثه ناشی از گودبرداری غیراصولی، بیان داشت: فقدان نظارت درست مهندس ناظر و مجری ساختمان در حال احداث، عدم اجرای صحیح گودبرداری ساختمان در حال احداث از جمله عوامل ریزش این مهد کودک و دیگر ساختمان‎هایی است که طی سال‎های اخیر دچار چنین حوادثی شده‎اند.

محمدرضا زال‌آقایی اضافه کرد: از دیگر عوامل چنین اتفاقی، فقدان اجرای سازه نگهبان مناسب برای استحکام ساختمان مهد کودک و عدم استحکام بنای ساختمان یاد شده است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از ریزش ساختمان مهد کودک در داخل گود، اجرای صحیح سازه نگهبان الزامی بود.

زال‌آقایی تأکید کرد: در چنین شرایط حساسی، اجرای گودبرداری در فاصله مناسب با ساختمان مجاور، باید توسط دستگاه بیل‌مکانیکی یا به شکل دستی انجام گیرد نه توسط لودر.

متأسفانه این حادثه پایان حادثه‎هایی مشابه نیست، اما انتظار می‎رود برای دستگاه‎های متولی و افراد دخیل درسی باشد تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

مطالب مرتبط:

اختصاص ۴۷ میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های شهرداری گرگان

125 پروژه با اشتغال 273نفر در آق قلا به بهره برداری رسید/آغا

استقبال گردشگران از طرح آرامش بهاری در گلستان

قتل مرد ۳۵ساله پس از مقاومت در برابر اخاذی

برگزاری مسابقات والیبال نظام مهندسی کشور در گنبد

حضور ملت در پای صندوق رأی با همه گلایه‌ها و انتظارات مهم‌تری

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram