Ghazagh Iran 30 TNگلستان-تورکمن‌نیوز- استاندار قیزیل اوردا کشور قزاقستان در سفر به گلستان گفت که تامین مرکبات و صیفی جات از استان گلستان برای ما مهم است و در این زمینه آمادگی گسترش همکاری ها را داریم.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مستقل ترکمن های ایران، کریم بیک کوشر بایف شنبه شب در نشست هیات تجاری استان قیزیل اوردا با جمعی از فعالان اقتصادی گلستان در گرگان، اظهارکرد: هیات قزاقستانی با نیت دوستی و توسعه همکاری به گلستان سفر کرده است.
وی اضافه کرد: قیزیل اوردا در حمل و نقل ظرفیت خوبی داشته و به خط ریلی قزاقستان - ترکمنستان - ایران نیز دسترسی دارد.
وی همچنین از توانایی این استان قزاقستان در تامین سالانه 20 میلیون تن برنج و صادرات آن به ایران خبر داد و افزود که از ابتدای سال جاری 10هزار راس گوسفند به ایران صادر شده است.

** معاون استاندارگلستان: اشتراکات با قزاقستان به تقویت همکاری‌ها و روابط کمک می کند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان نیز گفت که اشتراکات میان این استان و برخی استانهای قزاقستان از جمله در شرایط اقلیمی، آب و هوایی و ظرفیت های گلستان در حوزه سلامت و گردشگری به توسعه و تقویت روابط کمک می کند.
محمود ربیعی افزود: ابتدای امسال تفاهم نامه ای بین بخش‌های کشاورزی گلستان و دو استان قیزیل اوردا و منگستائو بسته شد که روابط و همکاری های مشترک را تقویت می کند.
وی به ظرفیت گردشگری استان گلستان به ویژه در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: در این زمینه می‌توان همکاری خوبی را تجربه کرد، مراکز درمانی و پزشکی استان گلستان توانمندی بالایی در این بخش دارند.
ربیعی همچنین براستفاده از سرای تجاری بین اتاق‌های بازرگانی دو طرف تاکید کرد و افزود: بهره گیری از این ظرفیت در آینده امکان خدمت دهی به تجار را تسهیل خواهد کرد.
به گزارش ایرنا هیات تجاری قیزیل اوردا را در سفر به گلستان؛ 'بغداد امریوف' سفیر قزاقستان در جمهوری اسلامی ایران، 'یوگینی کیم' معاون استاندار در امور سرمایه‌گذاری و صنعت، 'بخت ژاخانوف' مدیرکل کشاورزی، 'رینات سلطانگیریوف'، مدیرکل توسعه صنعت و فناوری، 'تمیرخان کینژیبایوف' رییس هیات مدیره شرکت اجتماعی و کارآفرینی بایکانور و 'گالیمبک ژاکسیلیکوف' رییس اتاق کارآفرین ، 'اونتلاب اونالبایوف' سرکنسول جمهوری قزاقستان در گرگان و تعدادی از مدیران شرکت‌ها و تیم رسانه‌ای همراهی می‌کنند.
نشست کوشربایف استاندار قیزیل اوردا قزاقستان و هیات همراه با استاندار گلستان، بازدید از شرکت 'بهاران پیمان'، شرکت ویتامین E و آریا تیناژن در شهرک صنعتی آق قلا، بازدید از موزه و بافت قدیم گرگان، دیدار با قزاق‌های ساکن گلستان بخشی از برنامه‌های این سفر است.
برگزاری همایش مشترک همکاری‌های اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین فعالان اقتصادی دولتی وخصوصی استان‌های گلستان و قیزیل اوردا و امضای یادداشت تفاهم همکاری فیمابین از دیگر برنامه‌های این هیات اقتصادی است.
این هیأت تجاری که شامگاه شنبه 29 مهر وارد استان گلستان شد، در ادامه به استان مازندران سفر خواهد کرد.
گلستان با یک میلیون و 869هزار نفر جمعیت علاوه بر خواهرخواندگی با منگستائو و فعالیت سرکنسولگری قزاقستان در گرگان قرابت های دیگری هم از گذشته با این کشور دارد چراکه نزدیک به 1500 خانوار قزاق با جمعیتی قریب به شش تا هشت هزار نفر از گذشته‌های دور به این استان مهاجرت کرده و ساکن شده اند.
علاوه بر این گلستان جزو نزدیک‌ترین استان‌های ایران با کشور قزاقستان محسوب می شود و این جایگاه مطلوبی در راستای توسعه همکاری ها وارتباطات بین دو کشور است.
ارتباط ریلی از طریق خط آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان، ارتباط دریایی از طریق خزر و خط هوایی اکتائو - گرگان از مزیت های ایجاد شده در توسعه روابط بین گلستان و قزاقستان بوده که در دولت تدبیر و امید عملیاتی شده است.
طبق آمارها ارزش مبادلات دو استان گلستان و قیزیل اوردا قزاقستان سالانه 9 میلیون دلار است.
جمعیت قزاقستان 16 میلیون و 600 هزار نفر، زبان رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول این کشور تِنگه است.

منبع: ایرنا
 

مطالب مرتبط:

برای نخستین بار در استان گلستان یک زن به عنوان شهردار انتخاب

عدم تحمل مواد غذایی و تفاوت با آلرژی غذایی

وجود ببر هیرکانی در گلستان صحت ندارد

امدادرسانی به ۳۹۴ حادثه‌دیده توسط نیروهای هلال‌احمر استان گل

اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اطفای حریق در منابع طبیعی

راه اندازی 29 کانون فرهنگی و هنری در مساجد رامیان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram