boorsاخبار گلستان-تورکمن‌نیوز:  بورس گلستان با سابقه چندین سال فعالیت در حوزه های مرتبط با کشاورزی و خرید و فروش کالاهای این حوزه؛ اینک ناکام از تاثیرپذیری اتفاقات مهم بین المللی مانند گشایش های پسابرجام بوده و این روزها حال و روز خوشی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  اقتصاد گلستان بر محور کشاورزی در افزون بر 650 هزار هکتار پایه ریزی شده است و تمرکز هر چه بیشتر بر توسعه بخش های مرتبط با آن مانند زمینه سازی برای ورود کالاهای تولیدی به بورس یکی از راه های موثر در بهبود وضعیت درآمدی کشاورزان و فعالان این بخش است.
بورس، بازار مطمئن در جهت افزایش سرمایه بخش خصوصی، انجام طرح های سرمایه گذاری بلند مدت و محل مناسبی برای مردم است که پول های مازاد خود را برای سرمایه گذاری در شرکت ها به کار انداخته و از سود آن برخوردار شوند.
در این بازار، علاوه بر اشخاص حقوقی و فعالان اقتصادی، مردم می توانند وارد معامله شده و همراه با افزایش درآمد خود در تولید و رونق اقتصادی صنایع کشور مشارکت کنند.
در گلستان شرکت های بزرگ به واسطه قوانین مرتبط با منع راه اندازی صنایع مادر در استان های شمالی در گذشته سربرنیاورده و بار اصلی اقتصاد آن بر دوش کشاورزی گذاشته شده است.
حوزه کشاورزی گلستان به واسطه برخورداری از زیرساخت های گوناگون ،دشت های حاصلخیز و منابع آبی فراوان از گذشته تاکنون نقش موثری در تامین نیازهای استان و همچنین امنیت غذایی کشور داشته و دارد.
اما یکی از آسیب های جدی که همواره باعث اعتراض کشاورزان و نگرانی مسئولان است ،نقش پررنگ واسطه ها و دلالان برای خرید ارزان قیمت تولیدات و فروش گران تر آن به مصرف کننده می باشد.
مشکل دیگر کشاورزان گلستانی، ناتوانی از فروش محصولات در برخی سال ها به واسطه افزایش تولید است که به نظر می رسد راه حل برطرف شدن این مشکلات رونق هر چه بیشتر تالارهای بورس و ترغیب فعالان این بخش به حضور در آن است.
بورس کشاورزی سال 85 برای نخستین بار در کشور در گرگان آغاز به کار کرد و شاید فرصت مناسبی برای رفع این مشکلات بود ،اما برخی کمبودها نه فقط بورس کشاورزی بلکه همه فعالیت های این بازار متعارف را در معرض خطر قرار داد و اینک بورس گلستان به اتاقی اجاره ای با فعالیتی محدود و کم اثر منحصر شده است.
صنایع بزرگ و کوچک، فعالان کشاورزی و مردم از این بازار برای افزایش اندوخته و کمک به اقتصاد کشور استفاده نمی کنند و به همین دلیل روز به روز بورس گلستان به مرز تعطیلی نزدیک تر می شود.
یکی از فعالان بورس گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در بین بازارهای سرمایه، بورس اولین بازاری است که نسبت به تحریم ها واکنش نشان داد و روند کاهش تحریم ها نیز در این بازار سریع تر از هر جای دیگری نمود پیدا می کند.
ایمان کریمی افزود: با توجه به اینکه بورس تامین کننده بخشی از سرمایه شرکت ها و کارخانه ها بوده و سهامداران نقش تامین مالی این واحدها را بر عهده دارند ،این روند تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
وی بیان کرد: با این وجود ،عملکرد بورس گلستان مطلوب نیست و هنوز راه زیادی برای رونق این بخش مهم و تاثیرگذار اقتصادی استان باقی است.
این کارشناس بورس افزود: در سال های گذشته مردم به دلیل آگاه نبودن از فعالیت بورس و فرایندهای سودآور آن، در بازارهای مسکن و طلا سرمایه گذاری کردند که این ناآشنایی موجب به حاشیه رفتن بورس و وارد شدن آسیب های جدی به آن شد.
کریمی ادامه داد: برگزاری سمینارهای آشنایی با اوراق بهادار ،یکی از راهکارهای آشتی مردم گلستان با بورس و فرا گرفتن نحوه سرمایه گذاری در این بازار است که مسئولان باید نسبت به آن اهتمام بیشتری داشته باشند.
وی گفت: هم اینک برخی شرکت های بزرگ استان از فعالیت در بورس امتناع می کنند که بی شک ورود آنها به این بازار، علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی استان در بلندمدت موجب واریز شدن سودهای بیشتر به حساب فعالان این عرصه خواهد شد
این کارشناس بورس؛ تبلیغات و فرهنگ سازی ،برگزاری دوره های آموزشی و پایین آمدن سود بانکی را از جمله عوامل موثر در بهبود شرایط بورس دانست.
مصطفی گواهی کارشناس کشاورزی گلستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، راه اندازی بورس کشاورزی را راهکاری موثر برای بهبود وضعیت درآمدی کشاورزان و حذف واسطه ها بیان کرد و افزود: کشاورزان سختی های زیادی برای تولید محصولات با کیفیت تحمل می کنند، اما به دلیل مشکلات فراوان در بازاریابی ،فروش و نامناسب بودن سیستم های اطلاع رسانی بازار چاره ای جز فروش ارزان تولیدات خود به واسطه ها ندارند.
وی بیان کرد: متاسفانه بخش عمده سود به دست آمده از طریق فروش محصولات کشاورزی به جیب دلالان می رود و واسطه ها کالاها را ارزان خریده و گران می فروشند تا هم تولید کننده و هم خریدار از قیمت محصولات ناراضی باشند.
این کارشناس کشاورزی افزود: یکی از راه های حذف واسطه ها در بازارهای کشاورزی گلستان، رونق هر چه بیشتر بورس کالاهای کشاورزی است.
گواهی ادامه داد: بورس کالای کشاورزی بازار رقابتی است که به دلیل نقش آفرینی در این حوزه، ‌شفافیت و برخورداری از امنیت در معامله باید مورد توجه بیشتر مسئولان استان گلستان قرار گیرد.
مدیر تالار بورس گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: شرایط بورس استان به دلیل بی توجهی مسئولان به تامین نیازها، همراهی نکردن خریداران و حمایت نشدن از سوی بورس کشوری در آستانه تعطیلی دائم قرار دارد.
علی احسانی اظهار کرد: در گذشته بورس استان از رونق اقتصادی و تبادل خوبی برخوردار بود ،اما تصدی گری بخش های دولتی در عرضه محصولات مورد نیاز فعالان بورس، این بخش مهم را با توقف فعالیت ها و معاملات مواجه کرد.
وی بیان کرد: به عنوان نمونه در گذشته مایحتاج مورد نیاز مرغداران از طریق کارگزاری های بورس استان تامین می شد، اما با ورود شرکت پشتیبانی امور دام در واگذاری این نیازمندی ها، توجه مرغداران به بورس به حدود صفر درصد کاهش یافته است.
به گفته وی؛ رکود بورس استان به اندازه ای است که تعداد معاملات انجام شده در یک ماه به عدد انگشتان دست هم نمی رسد که این شرایط نتیجه ای جز احتمال تعطیلی دائمی ندارد.
احسانی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بورس گلستان، نداشتن مکان ثابت برای استقرار دفتر بورس و کارگزاری ها بوده که موجب تغییر چند باره محل دفتر و بروز مشکلات ناشی از آن شده است.
وی گفت: در گذشته، بورس گلستان در مکانی دولتی استقرار داشت ،اما از زمانی که تصمیم گرفته شد در مکانی مستقل مستقر و پرداخت اجاره آن بر عهده کارگزاری ها باشد، تعداد این کارگزاری ها از 7 مورد به 4 کارگزاری کاهش یافت.
کارگزاری؛ دفتر معاملاتی است که خدمات مربوط به خرید و فروش انواع اوراق بهادار قابل معامله در بازار سرمایه کشور و مشاوره سرمایه‏‏گذاری و سایر خدمات جانبی مربوط به امور سهامداری را ارائه می‎‎ کند.
مدیر تالار بورس گلستان بیان کرد: مسئولان استان در سال های قبل رغبت بیشتری برای حمایت و توسعه فعالیت های بورس داشتند که هم اکنون اینگونه نیست.
احسانی افزود: حمایت نکردن بورس کشور از تالارهای استانی از دیگر عوامل سکون و رکود فعالیت های بورس گلستان است.
به گفته وی؛ این مسائل باعث شده که بورس گلستان با وجود ظرفیت فراوان، توفیقی در گسترش فعالیت ها نداشته است.
وی اظهار کرد: یکی از مزایای عرضه کالا در بورس، جلوگیری از دلالی و واسطه گری است، ولی عده ای که علاقه ای به شفاف سازی فعالیت های اقتصادی خود ندارند، از حضور در بورس فراری هستند.
مدیرتالار بورس گلستان ادامه داد: فعالیت در بورس به معنای شفاف بودن همه خریدها و فروش ها و مشخص بودن مقدار مالیات قابل پرداخت است که برخی برای فرار از مالیات، حاضر به خرید و فروش در بورس نیستند.
احسانی گفت: این عده حاضرند کالاهای مورد نیاز خود را با قیمتی بالاتر از بازار آزاد بخرند اما مقدار خرید و فروش های خود را در جایی مانند بورس ثبت و هویدا نکنند.
به نظر می رسد رونق گرفتن بازار و تالار بورس در گلستان به توجه بیشتر مسئولان در حمایت از فعالان این بخش و ترغیب بیشتر صنایع، شرکت ها و فعالان اقتصادی برای مشارکت مستمر و مداوم در بورس نیاز داشته باشد.
گلستان با تولید سالانه 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و دامی ،قابلیت بازرگانی داخلی و خارجی و کیفیت مناسب تولید؛ نیازمند تالار بورس مستقل کشاورزی است تا از این طریق علاوه بر ساماندهی فروش محصولات، زمینه بین المللی شدن عرضه و فروش برون مرزی تولیدات آن از طریق بازار بورس فراهم گردد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران یک میلیون و 900هزار نفر جمعیت دارد که حدود نیمی از آنان در روستاها زندگی کرده و پایه اقتصاد آن کشاورزی است./ایرنا

 

مطالب مرتبط:

قطران کاوه گرگان به جمع هشت تیم برتر لیگ یک بسکتبال راه یافت

تیم سپکتاکرای بانوان استان گلستان عازم مسابقات کشوری شد

برگزاری جشنواره ارتقای فرهنگ مصرف شیر در گلستان

دولت یازدهم 2232 پروژه را در سه شهرستان شرق استان گلستان به

225 دانشجوی دختر در گنبدکاووس به مناطق جنگی جنوب اعزام شدند

تنها نماینده بانوان گلستان در راه پارالمپیک ۲۰۱۶

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram