Parcham Iran Qazaqاخبار گلستان- تورکمن‌نیوز: سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو قزاقستان اعلام کرد که این کشور از پنجشنبه این هفته به مدت سه روز میزبان هیات اقتصادی ، بازرگانی و فرهنگی استان گلستان خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، محمود ادیب افزود: این هیات اقتصادی ، بازرگانی و فرهنگی به ریاست حسن صادقلو استاندار گلستان با سفر به آکتائو قزاقستان صفحات جدیدی در پرونده همکاری های این دو استان ساحلی خواهند گشود و اجرای توافق های گذشته را بررسی و پیگیری خواهند کرد.
وی اظهار داشت: هیات 35 نفره اقتصادی استان گلستان متشکل از استاندار، مدیران بخش های خصوصی، صاحبان صنایع، تولید کنندگان، سرمایه گذاران، اعضای اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی و تعدادی از مدیران کل بخش های دولتی ضمن دیدار با مقامات عالی استان منگستائو قزاقستان از ظرفیت های بندری، حمل و نقل، انرژی، کشاورزی، صنعتی، گردشگری و شیلات این استان بازدید خواهند کرد.
ادیب افزود: بازدید از بندر تجاری بین المللی آکتائو، منطقه ویژه اقتصادی آکتائو، کارخانه تولید کود شیمیایی، مزرعه پرورش ماهی، منطقه نمونه گردشگری و طرح های کشاورزی و گلخانه ای منگستائو از بخش های مورد نظر برای بازدید هیات ایرانی بوده که در کنار برنامه های دیدار و ملاقات هیات تنظیم شده است.
سرکنسول ایران در اکتائو قزاقستان یادآور شد: همایش بررسی فرصت های سرمایه گذاری مشترک که در محل هتل کاسپین آکتائو برگزار می شود نیز فرصتی را فراهم خواهد ساخت تا سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و بازرگانان دو استان بتوانند به صورت دوجانبه و رو در رو مذاکره کرده و نسبت به ادامه همکاری ها و توسعه آن توافق نمایند.
در جریان این سفر تفاهم نامه جامع همکاری های اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی و علمی بین استانداران به امضا خواهد رسید و در نظر است به موجب آن زمینه تسهیل در تبادل مسائل و موضوعات مهمی از جمله اطلاعات، برگزاری نمایشگاه های اختصاصی و تخصصی اقتصادی، تاسیس شرکت های مادر تخصصی، مدیریت صادرات و دانش بنیان در حوزه های مختلف فراهم شود.
انعقاد قراردادهای همکاری های مشترک در خصوص تولید و تکثیر ماهیان خاویاری و آبزی پروری (ماهی و میگو)، ساخت پایانه، انبار و سردخانه های مواد غذایی، سیلو و پایانه غلات در مناطق ویژه و آزاد دو طرف، تبادل گروه های هنری و فرهنگی، برگزاری هفته های فرهنگی و تداوم پرواز مستقیم بین آکتائو و گرگان از دیگر برنامه هایی است که بین دو طرف بررسی و توافق خواهد شد.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو افزود: علاوه بر تفاهم نامه جامع، بین استانداران، مدیران کل ورزش دو استان نیز یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تبادل کارشناس متخصص، داور و مربی در حوزه تربیت بدنی، ورزش همگانی و علوم پزشکی، تبادل تیم های ورزشی، شرکت در مسابقات و رویدادهای ورزشی یکدیگر، برگزاری اردوهای دوستانه ورزشی و تبادل تجارب و دانش فنی در خصوص زیرساخت ها و تجهیزات ورزشی امضاء خواهد شد.
ادیب در تشریح اهمیت استانهای گلستان و منگستائو در توسعه روابط دو کشور گفت: به واسطه میزبانی مردم گلستان از حدود 15 هزار نفر قزاق تبارهای مقیم این استان در بیش از یک قرن و با فراهم شدن امکان دیدار اقوام قزاق ساکن در این دو منطقه با یکدیگر در ابتدای استقلال جمهوری قزاقستان در سال 1991 ، این دو استان به نوعی طلیعه داران روابط دو کشور محسوب می شوند.
وی تصریح کرد: علاوه بر این قرابت مردمی و اشتراکات و مشابهت های تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی متعددی موجبات تحکیم روابط و مراودات این دو استان را فراهم ساخته است .
ادیب یادآور شد: آیین تاریخی فرهنگی نوروز و دریای خزر از شاخصه های ممتاز پیوند این دو منطقه است./ایرنا

 

مطالب مرتبط:

سختی سرمایه گذاری در گلستان صدای استاندار را درآورد

مدیر ساخت و توسعه راه‌های گلستان: ۲۵ پروژه برای جبران خسارات

بانوان ورزشکار گلستان در مسابقات دو ومیدانی کشور دو نقره و ی

ارائه سوابق برخی تاسیسات آبی قدیمی مناطق ترکمن‌نشین استان به

اولویت ورزش گلستان کسب افتخار در رقابت های المپیک و جهانی اس

امدادرسانی هلال‌احمر گلستان به 36 حادثه در محور کوهستانی سمن

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram