TurkmensNews Telegram TN

IMG 0251اخبار ویژه گنبد کاووس - تورکمن‌نیوز: مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد عروج ملکوتی 31 تن از حجاج بیت الله الحرام شهرستان گنبدکاووس عصر امروز (یکشنبه) با حضور کاروان بیت عتیق در جوار برج قابوس بن وشمگیر به عنوان بلندترین برج آجری جهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، به نقل از خبرگزاری ایرنا، در این مراسم که با حضور ائمه جمعه، علما و روحانیون شیعه و اهل سنت، معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه و برخی مسوولان گنبدکاووس و مدیران کل حج و زیارت و بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان به همراه خانواده های جانباختگان فاجعه منا و جمع زیادی از مردم این شهرستان برگزار شد، کاروان مردمی و هنری بیت عتیق به اجرای برنامه پرداخت.
برنامه های بزرگداشت نخستین سالگرد شهدای منا در گنبدکاووس که از برخی شبکه های سیمای جمهوری اسلامی از جمله شبکه یک، قرآن و معارف، افق و شبکه استانی گلستان به صورت مستقیم پخش می شد، با اهدای تندیس 'معراج' به خانواده های جانباختگان منا پایان یافت.
در این مراسم برخی برنامه های فرهنگی و هنری از جمله ذکر خنجر، قرائت سرود به زبان ترکمنی توسط یک نوجوان گنبدی، اجرای نمایش تئاتر به یاد شهدای منا، مداحی و بیان واقعه منا توسط یکی از شاهدان عینی اجرا شد.
امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس دربخشی از این مراسم در سخنانی با تسلیت شهادت جمعی از حجاج بیت الله الحرام، رخداد این فاجعه دردناک و غیر انسانی را ناشی از بی تدبیری و بی کفایتی خاندان آل سعود دانست و برلزوم پیگیری حقوق شهدای مطلوم این فاجعه ازسوی مسوولان و مجامع بین المللی تاکید کرد.
آخوند عبدالباسط نوریزاد با اشاره به فلسفه برگزاری مراسم حج در دین مبین اسلام، گفت: این کنگره عظیم باهدف ابراز بندگی به خداوند و اظهار اخوت و برادری در بین امت اسلام هر سال برگزار می شود.
وی افزود: متاسفانه درسال گذشته کنگره عظیم حج به دلیل مدیریت ضعیف آل سعود، فاجعه ای دردناک را برای امت اسلامی رقم زد و قلوب امت اسلام بویژه مردم ایران اسلامی جریحه دار کرد.
آخوند نوریزاد با بیان اینکه آل سعود با این فاجعه ناشایست چهره ای خشن از کنگره عظیم حج و فلسفه آن را به جهان معرفی کرد، ابراز داشت: فاجعه منا نشان داد که بین شاهزادگان سعودی بر سر قدرت و ثروت اختلاف نظر وجود دارد و به جای اینکه تلاش خود را برای مدیریت بهتر مناسک حج معطوف نمایند، این تلاش را برای کشتار مردم مظلوم دریمن، سوریه و عراق و دیگر کشورهای اسلامی می گذارند.
وی از برگزارکنندگان مراسم بزرگداشت شهدای منا در گنبدکاووس و حضور کاروان بیت عتیق در این شهرستان قدردانی کرد.
در حاشیه این مراسم که نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی نیز در آن حضور داشت، چندتن از هنرمندان این شهرستان تصاویری از فاجعه منا را طراحی کردند.
درفاجعه منا که در روز عید قربان پارسالو در ایین رمی جمرات روی داد، 49 نفر از حجاج استان گلستان که 31 نفر آنان از شهرستان 360 هزار نفری گنبدکاووس و تماما اهل سنت و ترکمن بودند، به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
کاروان بیت عتیق در پنجمین روز حضور خود در شهرهای مهم کشور، امروز ( یکشنبه ) در گنبدکاووس به اجرای برنامه پرداخت و طبق برنامه اعلام شده ، این کاروان فردا در نیشابور حضور می یابد.
شهرستان گنبدکاووس صبح امروز نیز شاهد برگزاری آیین نکوداشت نخستین سالگرد شهدای منا با حضور استاندار گلستان، نماینده ولی فقیه در این استان ، نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسئولانن استان و شهرستان، علما و ائمه جمعه برخی شهرهای شرق استان گلستان به همراه جمع کثیری از مردم و خانواده های شهدای منا در مصلای اهل سنت این شهرستان بود.
سیزدهم تا هجدهم شهریور ماه امسال به عنوان هفته بزرگداشت شهدای منا نامگذاری شده است.

گزارش تصویری: یاشار نیازی

با کانال تلگرامی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

 

مطالب مرتبط:

آمار مشارکت گلستانی‌ها در انتخابات از ۹۵۰ هزار نفر عبور کرد

برگزاری مسابقات تیراندازی گرامی داشت هفته دولت در بندرترکمن

تخلیه برج «ترامپ» در نیویورک به دلیل هشدار امنیتی

برگزاری اولین دوره مسابقات شطرنج جام شادروان محمد سقلی در بن

ذخیره 158 میلیون متر مکعب آب در سدهای استان گلستان

سهم 66 درصدي حقوق و دستمزد كارمندان در اعتبارات هزينه اي سال

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram