Mashad Kazemi 2تورکمن نیوز – مشدبردی کاظمی (مک): وزش باد صبا بر فراز زیباترین صحرای دنیا، صحرای ترکمن. چنان عاشقانه شانه هایش را بر گیسوان عرصه‌های "باشنگان"، گیاهان گندمی، آلاله‌های رنگین، گلهای وحشی و پراکنده و چنان رایحه‌ای بر فضای دیار قابوس افکنده بود که انسان و حیوان، زمین و زمان را به شادی و هیجان برانگیخته و عشق و دوستی را به کمال رسانده بود.


 مستانه از عطر بهار صحرا و سهیم از این همه شادی و زیبایی، دیدگانم به جمعیتی در گوشه میدان شهر افتاد. کنجکاوانه پیش رفتم، در میان جمعیت دختر خانمی دوچرخه بدست با قدی کشیده و چشمانی آبی، متبسم در عین حال جدی و باوقار آدرس هتل می‌پرسید. جمعیت اطراف هر یک به فراخور حال و با زبان "فتاگلیش" چیزی می گفتند ( زیباترین بخش گفتگو ). دعوت اکثریت جمعیت از مهمان توریست بود.


خانمی میانسال با اشاره به همسرش می‌گفت: بگو بیاد خانه‌ی ما ، قورمه سبزی پخته ام و .... .
و من شادمان از اینهمه محبت ، صفا و دوستی مردم دیارم و با ایمان به این اصل که پایه اولیه ی صنعت توریسم همین رفتار دوستانه و محبت آمیز مردم است که در کمتر کشوری وجود دارد و این که می توانیم صنعت توریسم را جایگزین چاههای نفت نماییم.


پیش رفتم، محترمانه و صمیمانه خود را معرفی و پیشنهاد کردم در صورت تمایل می‌توانند امشب مهمان من و خانواده‌ام باشند.
همسر همیشه مهمانپذیرم این بار از دیدن چهره ای ناآشنا و غیر معمول دوچرخه به دست تعجب کرد. توضیح دادم ، استقبال دوچندان شد. به دخترم که هم سن و سال او و آشنا به زبان انگلیسی بود تلفن کردم و خواستم امشب مهماندار مخصوص او باشد.


بعد از استحمام و کمی استراحت مهمان به جمع ما پیوست. بعد از تعارفات خاص ایرانی و معرفی اعضای خانواده ، انگار که می دانست سوال دارم اینچنین لب به سخن گشود : اهل کشور سوئیس هستم ، حدود یک سال پیش دانشگاه را در رشته ی توریسم با گرایش هتلداری به پایان رساندم. تنها فرزند خانواده ام. مادرم نویسنده بود و مرحوم شد. پدرم یکی از اعضای هیئت مدیره ی ساعت سازی رولکس است. نامزد دارم که هم اکنون به عنوان سرمایه گذار در کشور چین به سر می برد و من قصد دارم با دوچرخه ام از طریق کشورهای ایران ، ترکمنستان ، ازبکستان و قرقیزستان به چین بروم و ادامه داد به کشورها مختلف سفر کرده ام. در مورد کشور شما مطالعات فراوانی دارم. خیام و حافظ و دیگر شاعران و اندیشمندان ایران را نسبتاً می شناسم. فرش کم نظیر و صنایع دستی شما را دارم. حدود دو ماه پیش با هواپیما به تهران آمدم. اصفهان و شیراز را دیدم و مردمی به مهربانی و صمیمیت مردم ایران ندیدم. اینچنین کشور و اینچنین مردم فقط در کتاب های داستانی و رویاها متصور است. در طول سفرم به جز در تهران و اصفهان هزینه ای بابت هتل نپرداختم ، چون اغلب این مردم هزار و یک شب مهمانم می کردند. در ادامه ی سفرم به آبعلی رسیدم. جهت رفع خستگی کنار جاده در مجاورت خانواده ای نشستم. هنوز لحظاتی نگذشته بود که دختر خانمی با چای و شیرینی از من استقبال کرد و در کمتر از یکساعت چنان صمیمی شدیم که انگار سالهاست همدیگر را می شناسیم و این خانواده ی اصیل و مهربان تا بلندترین نقطه ی دماوند ( امامزاده هاشم ) به نوبت از خودرو پیاده و همراهی می کردند. باورم نمی شد ، آخه چرا؟ برای چه؟ این همه زحمت و رنج را متحمل می شوند. چنین دوستی و محبت در هیچ کشوری بخصوص در کشور من متصور نیست.


شب از نیمه گذشته بود ، همسرم به رسم مهمان نوازی او را تا اتاقش همراهی کرد و لحظاتی بعد مرا صدا زده و گفت : ببین چه می گوید ، و او با هیجان فوق العاده گفت:(هی I am not queen ) ببینید من ملکه نیستم. از همه چیز متشکرم. این همه صفا و صمیمیت ، این همه محبت ، این همه توجه ، همه چیز از بهترین بهترینها ، ملافه ی نو ، حوله ی بزرگ و کوچک نو و غذاهای ایرانی و غیره ، واقعاً تشکر می کنم و گفت ، نکند که من خواب هستم؟ گفتم ، نه ، شما خواب نیستید بلکه مهمان محترم یک خانواده ی ایرانی هستید. سر میز صبحانه گفتم اجازه می دهید یک سوال نسبتاً خصوصی بپرسم و پرسیدم : از روزی که وارد ایران شدید تا امروز کسی باعث رنجش ، ناراحتی و یا مزاحمتی برای شما ایجاد کرده اند اعم از اینکه زن هستید یا سرقت یا به هر دلیلی؟ گفت : مادرم سالها یکه و تنها در دور افتاده ترین نقاط آفریقا زندگی می کرد ، در قسمتی از تجربیاتش گفت اکثر بلایا حاصل انتخاب یا عامل خود فرد است و می تواند علل مختلفی داشته باشد ، از قبیل نوع پوشش ، آرایش ، نگاه ، نحوه ی راه رفتن ، نوع حرف زدن ، خندیدن و ... می تواند باعث تحریک و کج فهمی طرف مقابل شود و من به یاد مثل معروف ترکمنی افتادم که می گوید : « بایتال حُقراماسا ، آت کنگشمز ». مادیان شنه نکشد ، اسب شیهه نمی کشد و به محض ارتباط و برخورد با افراد با تمام وجود سعی کنید به او القا نمایید که به شخص او پناه آورده اید و او را حامی و پشتیبان خود می دانید و صد در صد به رفتار و کردار او اطمینان دارید و این عمل را به صورت واقعی به او نشان دهید.


و از همه مهم‌تر تجربه‌ای است که در ایران آموخته‌ام، تنها ملتی که عشق، دوستی، محبت، صمیمیت و تمامی کلمات نیک را که در هر زبان و ملل وجود داشته باشد نزد ایرانی‌ها است و بس.


و من چقدر دلم می‌خواست که او مدت بیشتری بماند و من کتاب شاهد را با شاهدی از نوع و جنس آنهایی که می‌گویند ایرانی‌ها وحشی هستند بنویسم و با شاهدم و شاهدها در سراسر دنیا راه بیفتم و بگویم معنای وحشی را این خانم نوع دیگری ترجمه می کنند نه آنچه شما می‌گویید.


زمان خداحافظی فرا رسیده بود. تا ابتدای جاده ی مقصد او را همراهی کردم و آخرین جملات او چنین بود: بهترین نقطه‌ی دنیا برای توریسم و سرمایه گذاری در صنعت توریسم و تولید ایران است و ایران. و من مطمئناً این پیشنهاد را به پدرم و نامزدم خواهم گفت.


و حالا می‌فهمم که شما ایرانی‌ها حق دارید حافظ‌ها و خیام‌ها داشته باشید. اگر غیر از این بودجای تعجب و سوال داشت.


چند ماه بعد کارت پستالی از او بدستم رسید. نوشته بود: یکی از زیباترین مناظر کشورم را برایت می فرستم و کارت حاوی کوهی بود پر از برف و یخ ، همین، نه سلامی، نه خبر از سلامتی مهماندار. کارت را به همسرم نشان دادم و او با سادگی تمام گفت: از کوزه همان تراود که در اوست و گفت: این کارت عین تفاوت فرهنگ شرق و غرب است و باز گفت: هر کاری کنی ذات آنها همین است، یخ، همان کوه یخ.


مشد بردی – کاظمی ( مک )
    گنبد کاووس – اسفند 93

 

مطالب مرتبط:

راه‌اندازی قطار گردشگری قزاقستان – اینچه‌برون (ایران)

ایران 1 - صربستان 3؛ معجزه‌ای نشد !

قبرستان عجیب و غریب خالد نبی در دل کوه

راهکارهای ساده ای که با به کارگیری آنها دیگر خروپف نخواهید ک

کاهش قیمت طلا !

چرخ زندگی زوج جوان گميشانی با مرغ محلی می‌چرخد ! + تصاوير

دیدگاه‌ها  

0 #6 ذات آنها همین استآتابای 1394-02-26 15:28
مهندس کاظمی عزیز و دوست داشتنی
واقعا زیبا بود امیدوارم روزی فرا برسد که میزبان ، مردمان مختلف باشیم .
با تشکر
0 #5 ذات آنها همین استاپوری - آق قلا 1394-02-20 10:00
با سلام
مقاله ذات آنها همین است، نوشته مشد کاظمی بسیار مهم و مؤثر بود، حاوی امنیت حاکم در کشور.
چنانچه هر نوع هزینه هم میشد و سفارش به خبرنگاران داخلی و خارجی داده می‌شد اینقدر موثر نمیافتاد و به زیبایی صحرا و محبت ایرانی ها را توصیف کرده بود.
این مقاله حاوی چندی مورد پیام سازنده هست.
با تشکر از مشد کاظمی - آق قلا - اپوری.
0 #4 ذات انها همین است یخبابا بابایی 1394-02-18 14:59
اقای کاظمی موضوع بسیار با ارزشی را انتخاب کرده ا یدتوریسم دراکثر کشورهای دنیا منبع درامد خوبی است باتوجه به این واقعیت موضوع رابسیار ظریف زیبا مطرح فرموده ایدمصداق ان مهربانی مهمان نوازی ترکمن ها را در چهار چوب مهمان نوازی ایرانیان وامنیت وغنای فرهنگ اثار باستانی را که زیر بنا های جذب توریست را به زیایی مطرح نموده اید از شما تشکر کرده برایتان ارزوی موفقیت منمایم
0 #3 یخ همان یخامان 1394-02-17 15:22
تورکمن ها در مهمان نوازی در تاریخ ید طولانی و مثال زدنی دارند. دوست عزیزم آقای کاظمی شما هم به عنوان یک ترکمن از سرزمین زیبای ترکمن صحرا با پذیرایی از مهمان توریست خارجی این توصیه حضرت رسول را که مهمان حبیب خداست به کمال رساندین ...
0 #2 تشکر از احساسات زیبامهماندوست 1394-02-17 15:18
سلام - متن بسیار دل انگیز و پر احساسی بود.
از آقای کاظمی کمال تشکر را داریم که در وصف زیبایی و پتانسیل توریسم شهر زیبا و تاریخی گنبد با خاطره ای از یک گردشگر خارجی به کمال توصیف نموده اند.
0 #1 نظرهادی خرمالی 1394-02-07 10:59
یادداشت جالبی بود .موفق باشید

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram