yaddasht 21fیک سئوال سقراطی از دوستان /آیا عدم کارخوب به معنای کار بد می باشد؟

یادداشت – ترکمن‌نیوز:   آیا منطقه حایلی میان کار خوب وکار بد وجود دارد؟ یعنی خط فارقی باشد بین خوب و بد یا رذیلت و فضیلت که انسان با قرار گرفتن درآنجا دو طرف را تماشا کند.؟ یا چنین خط جدا کننده ای وجود ندارد؟ اگر خط فارقی نباشد به معنای این است کار خوب نکردن به معنای کار بد کردن می باشد؟ به عنوان مثال: نماز خواندن کار خوبی است اگر ما نماز نخوانیم کار بدی مرتکب شده ایم؟ ما در اینجا با حکم شرعی دین کاری نداریم. فقط با عقل می خواهیم بررسی کنیم. آیا نماز نخواندن مساوی با کار بد کردن است در عین حال که هیچ عملی مرتکب نشده‌ام؟ یا منطقه‌ی حایلی میان این دو وجود دارد؟
 یک وقت است آدم فقیر و بیچاره یا کودک یتیم از ما تقاضای کمک می کند ماهم توان کمک را داریم ولی به او کمک نمی کنیم آیا این به معنای کار بد می باشد؟ اگر کاربد است آیا قابل مجازات هم است؟ یا صرفاً کار بد است ولی قابل مجازات نیست؟ آیا می تواند یک کار هم بد باشد و هم قابل مجازات نباشد ؟ یا کار خوب و بد  مراتب دارد و پاداش و مجازات را نوع مراتب آن مشخص می کند؟یک وقت است که ما به یک آدم بی گناه ظلم می کنیم قطعاً این کار بد و قابل مجازات است. اما با عدم نمازوعدم کمک به فقرا تفاوت دارد؟ اگر تفاوت دارد تفاوتش در چیست؟ اندیشمندان معتقدند میان ظلم و عدل منطقه حایلی وجود ندارد. هرکس ازعدل خارج شود ظلم کرده است، هرکس باهرنیتی ظلم نکند عدل کرده است. عدل خوب وبد معنا ندارد، عدل خوب است و خوبی اش از خودش جدا نمی شود. ظلم خوب وبد هم  معنا ندارد ظلم بداست وبدی اش ازخودش جدا نمی شود.

 یک کودک در حال غرق شدن در رودخانه ای است ما می توانیم او را ازغرق شدن در رود خانه نجات دهیم ولی به خاطرترس از عمق آب رودخانه این کار را انجام نمی دهیم و می ترسیم که خودِ ما هم غرق بشویم. آیا ما کاری بدی کرده ایم؟ اگرکار بدی کرده ایم قابل مجازات است؟ ما ازپیاده رو خیابان در حال  عبورهستیم یک کودک دوساله هم در حال غرق شدن دردرون حوض آب است ما به راحتی می توانیم کودک را از غرق شدن در درون آب حوض نجات دهیم. برای ما هیچ خطری جانی هم ندارد ولی این کار را نمی کنیم، ما درعین حال که هیچ کاری نکرده ایم ، آیا کار بدی مرتکب شده ایم؟ اگر مرتکب شده ایم قابل مجازات هستیم؟ این دو کار تفاوتش در کجاست ؟ شاید جواب به این سئوالها کار فلسفه اخلاق باشد ولی چون خودم نمی دانم با دوستان در میان گذاشتم.
امان محمد خوجملی

مطالب مرتبط:

سفر رئيس جمهوري قزاقستان به ایران در 23 فروردين

پاسخ به يك سئوال

روکش آسفالت گنبد کاووس به ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

جزئیاتی از حادثه پلاسکو به روایت یک آتش‌نشان

هکرهای آمریکایی به شبکه برق ترکیه نفوذ کرده‌اند

بهره برداری از 38 طرح مخابراتی استان گلستان به مناسبت هفته د

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram