Bagh-Melly-Gonbad 67 Copyتورکمن نیوز – یاشار نیازی: امروز دومین روز بهاری، سال 1394؛ در پارک ملی قابوس گنبد (باغ ملی) با قدرت شاکری، رئیس میراث فرهنگی و گردشگری گنبد کاووس مصاحبه‌ای داشتیم که همراه با گزارش تصویری در ادامه به نظرتان می‌رسانم.


رئیس میراث فرهنگی و گردشگری اذعان داشت: گنبد شهری تاریخی با فرهنگی عظیم و باستانی است بدلیل وجود اقوام مختلف و اقلیت‌های گوناگون به مانند کشوری با فرهنگ‌ها و سنت‌ها و عقاید متنوع هست که قسمت اعظم جمعیت آنرا ترکمن‌ها تشکیل می‌دهد و دومین شهر بزرگ استان گلستان و مرکز ترکمن‌صحرا محسوب می‌شود.

 

وجود بلندترین برج آجری دنیا در گنبد و بازمانده‌های شهر کهن (هیرکان یا جرجان) در غرب گنبد بلحاظ میراث فرهنگی و تاریخی نیز گنبد کاووس را یکی از باستانی‌ترین شهرهای ایران نموده است.

 

قدرت شاکری افزود: گنبد کاووس با وجود بی‌نظیرترین آثار هنری و باستانی از دوره‌ی اسلامی و دارا بودن پتانسیل ویژه میراث فرهنگی و گردشگری اما همواره از طرف مسئولین و مدیران استانی و کشوری مورد بی‌مهری و کم‌توجهی قرار گرفته است و فضای کافی فرهنگی برای معرفی صنایع دستی، موسیقی سنتی و آداب و رسوم بومی این منطقه که ریشه در تاریخی کهن دارد وجود ندارد.

 

شاکری در خصوص برگزاری جشن اقوام در پارک قابوس گفت: امروز در محوطه پارک قابوس با ایجاد فضای فرهنگی و گردشگری با نام جشن اقوام سعی داریم با جذب گردشگران داخلی و خارجی در این مرکز برخی آداب و رسوم مانند غذاهای محلی و صنایع دستی اقوام گنبد را معرفی نماییم. جمعا 50 غرفه با شکل سنتی و آلاچیق (قارا اؤی) ترکمنی ایجاد کردیم و با خرید 70 متر کابل برق فشار قوی به تمامی محوطه برق‌رسانی کردیم تا کمبود فشار برق نداشته باشیم.


15 غرفه از آلاچیق‌ها را برای عکاسی کاربری دادیم و بقیه به صورت نمایشگاهی و فروشگاهی هنرهای دستی و قالی و قالیچه ترکمنی هستند، همچنین در چند غرفه غذاهای محلی مانند: چکدرمه، بؤرک، پیشمه، قاتلاما، تاتار چؤرک، نان ترکمنی و غیره به صورت تازه پخت از بازدیدکنندگان، گردشگران محلی و  مهمانان پذیرایی و ارائه می‌گردد.

 

 

Bagh-Melly-Gonbad 43 Copy

 

 

شاکری گفت: امسال تعداد غرفه‌ها را محدود کردیم تا مدیریت آنها راحت‌تر و بهتر باشد و شکل سازه و اسکلت نباشد و بصورت کاملا سنتی و بومی در‌آوریم، ضمن اینکه امسال برای غرفه‌ها و آلاچیق‌ها بیمه حوادث درنظر گرفتیم.
برای امنیت محوطه جشن اقوام روزانه 1 نگهبان و 2 ناظر به صورت کشیک و شب‌ها 2 نگهبان با مدارک سوء پیشینه قرارداد بستیم.

 

در پایان مصاحبه، برای حسن ختام ؛  قدرت شاکری رئیس میراث فرهنگی و گردشگری گنبدکاووس گفت: از مسئولین دستگاه‌ها و ادارات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌طلبیم تا دست به دست هم بدهند و برای ایجاد یک فضای مناسب در این شهر بزرگ و تاریخی تلاش کنند تا علاوه بر معرفی فرهنگ اقوام بومی و غیر بومی این شهر در استان زیبای گلستان و کشوری بتوانیم، بلحاظ توسعه تجاری و اقتصادی، صنایع دستی نیز موفق باشیم.

 

Bagh-Melly-Gonbad 64 Copy

 

 

 

Bagh-Melly-Gonbad 29 Copy

 

برای دیدن تصاویر بیشتر کلیک کنید.

 

Kelik001

 

 

مطالب مرتبط:

گذر خشکسالی در گلستان از مرز تهدید

شناسایی مشترکان پرمصرف آب در گلستان

کوراش‌کاران استان خراسان رضوی در رقابت‌های کشوری اسفراین حاض

صدور کارت سلامت برای زنان خیابانی در ایران از شنیده‌ها تا وا

230 هزار گنبدی واجد شرایط شرکت در انتخابات

حضور دو بانوی پاراموتور سوار در مسابقات گرامیداشت روز ملی خل

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram