sazeman hefazat mohit 01توركمن نيوز- اخبار محيط زيست: دوستداران حیات وحش در بندرترکمن سه قطعه پرنده مصدوم را برای مداوا و تیمارداری به محیط زیست شهرستان تحویل دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، رییس اداره محیط زیست شهرستان‌های گمیشان و بندرترکمن گفت: سه تن از علاقه مندان محیط زیست و حیات وحش، این پرندگان که شامل یک بهله دلیجه ،یک بهله سارگپه و یک قطعه زنبور خوار معمولی هستند، را به ماموران محیط زیست تحویل دادند.
علی بیانی افزود: پس از ثبت اطلاعات مورفولوژیکی و بیومتری و تیمارداری اولیه ،این پرنده ها به اداره امور حیات وحش اداره کل محیط زیست استان گلستان انتقال داده می شوند.
وی اعلام کرد: با هدف ارتقای سطح مشارکت و تشویق شهروندان برای کمک به حیات وحش از دوستداران و حامیانی که این پرندگان را به محیط زیست تحویل می دهند به شیوه های مختلف قدر دانی می شود.
بیانی همچنین از مردم خواست که در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش مصدوم یا بیمار مراتب را از طریق تلفن 1540 به ادارات محیط زیست اطلاع دهند.
سارگپه ها پرندگانی شکاری از راسته شاهین سانان هستند که در تیره قوشیان قرار می گیرند.
کورکورها، عقاب ها، قوش ها، سنقرها و کرکس ها نیز در این تیره قرار دارند، این تیره از پرندگان شکاری روز زی بوده و گوشتخوار هستند.
سارگپه ها بال هایی پهن، گردنی کوتاه، سر نسبتا گرد و دم کوتاهتری نسبت به عقاب ها دارند، نر و ماده سارگپه هم شکل و بیشنر روی درختان و یا صخره ها آشیانه می سازند.
دلیجه نیز پرنده ای شکاری از تیره شاهینیان است که 32 تا 38 سانتیمتر طول دارد؛ بدن این پرنده باریک و دمش بلند است که در انتهای لبه صاف یا اندکی گرد دیده می شود و در زمره پرنده های حمایت شده می باشد.
زنبور خوارها، پرندگانی اجنماعی با رنگ آمیزی زیبا ،بال های دراز و کشیده، دم نسبتا بلند بوده و نر و ماده آن کم و بیش هم شکل هستند.
این پرنده در فضای باز با بوته های پراکنده و اندک درخت به سر برده و در تابستان در ایران فراوان دیده می شود.
سواحل و آبگیرهای بندرترکمن از مامن های حضور پرندگان آبزی و کنار آبزی و بسیاری از انواع پرندگان مهاجر و گونه‌های بومی می‌باشد.
گلستان از معدود تنفس گاه‌های گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری ایران است، این استان به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است و به گفته مسوولان محیط زیست 114 گونه پرنده مهاجر در این منطقه زمستان گذرانی و بعضا زاد آوری می کنند.
بندرترکمن با افزون بر 61 هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان قرار دارد، این شهرستان در ساحل شرقی خزر واقع بوده و دارای 9 تشکل محیط زیستی می باشد./ايرنا

با کانال تلگرامی « شبکه خبر» همراه شوید

مطالب مرتبط:

برگزاری مسابقات تیراندازی گرامی داشت هفته دولت در بندرترکمن

سن اعتیاد در ایران به مرز فاجعه رسید

سطح زیر کشت گندم، جو و کلزا در گنبدکاووس به مرز 130 هزار هکت

توصیه رهبر ایران به اردوغان قبل از کودتا

خط لوله گاز سراسری شرق به غرب ترکمنستان به بهره‌برداری رسید

مشغول به فعالیت 500نیروی بومی در پروژه‌های عمرانی/ دغدغه‎ها

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram