Enteqal Abتورکمن نیوز- اخبار محیط زیست: طرح انتقال آب سرچشمه‌های زرین‌گل استان گلستان به استان سمنان که از سال‌های گذشته اجرائی شده بود با مخالفت مردم و شکایت سازمان محیط زیست متوقف شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، طرح انتقال آب از سرچشمه‌های دهنه جنگلی زرین‌گل شهرستان علی‌آبادکتول به استان سمنان از سال 78 با تصویب وزارت نیرو بین آب منطقه‌ای استان گلستان و استان سمنان به امضاء رسید اما با اعتراض‌های فراوان مردمی روبه‌رو شد و اکنون با شکایت محیط زیست متوقف شد.

به‌نظر کارشناسان و مردم منطقه، این طرح انتقال آب سبب به خطر افتادن بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه‌های سرخداری ایران در این منطقه می‌شود و این در حالی است که بسیاری از روستاهای این دهنه زرین‌گل مشکل کمبود آب دارند.

کارشناسان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی معتقدند که هدایت این سرچشمه‌ها به شاهرود باعث تنش‌های اجتماعی و محیط زیستی در منطقه می‌شود و آثار مخربی که شاید در کوتاه‌مدت دیده نشود اما در درازمدت می‌توانند تأثیرات سویی در منطقه داشته باشند.

دهنه زرین‌گل با بیش از 450 هکتار اراضی زراعی امروز حال و روز خوشی ندارد و متأسفانه بیش از 5 میلیون مترمکعب آب سرچشمه‌های این دهنه در حال انتقال به استان سمنان است.

یکی از ساکنین منطقه علی‌آباد با بیان "کمبود آب سبب شده محصول خوبی نداشته باشیم" اظهار کرد: درآمدهای مردم منطقه از راه کشت شالی و گندم است.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان و نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح اولیه، این طرح قرار بوده انتقال آب از چشمه‌های قطری در حوزه آبریز شاهرود استان سمنان باشد اما دست‌اندازی به چشمه‌های آبریز شهرستان علی‌آباد کتول در استان گلستان شده است.

اسدالله قره‌خانی افزود: اجرای این طرح حیات وحش، حیات جنگل، حق‌آب مردم در بخش کشاورزی و دامپروری و شرب مردم روستاهای پایین‌دست را تهدید کرده است.

وی افزود: با روشن شدن مرزهای سیاسی استان گلستان جلوی برخی تعدی‌ها و تجاوزات به منابع استان گرفته می‌شود و انتقال آب سرچشمه‌های زرین‌گل به سمنان یکی از موارد تعدی است که ذخیره‌گاه سرخدار در استان گلستان را با خطر مواجه کرده است.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس تصریح کرد: آب سرچشمه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی زرین‌گل با زدن چاه‌ها به سمنان منتقل شده و تنها 800 متر تا پایان اجرای کامل این طرح باقی مانده و آب سرچشمه‌های زرین‌گل در حالی به سمنان منتقل می‌شود که سرانه مصرف آب شرب شاهرود بیشتر از مردم گلستان است.

به‌گفته وی، اگر اقدامات به‌موقع دادستانی و محیط زیست استان گلستان نبود تاکنون این پروژه به پایان رسیده بود.

استاندار گلستان هم در جلسه شورای اداری استان با اجرای این طرح مخالفت کرد و این قرارداد را بدون توجیه علمی دانست و گفت: این طرح صدمات زیاد زیست‌محیطی به استان گلستان می‌زند و ما پیگیر این طرح هستیم.

حسن صادقلو افزود: در انتقال آب سرچشمه های زرین‌گل و حوضه آبریز گلستان به سمنان تخلف صورت گرفته و براساس قراردادهای قبلی قرار بود 5 میلیون مترمکعب آب از حوضه آبریز قطری به سمنان انتقال یابد اما هم‌اکنون خطوط انتقال از حوضه آبریز در استان گلستان انجام شده است.

وی اظهار کرد: این موضوع تاکنون دوبار در شورای تأمین استان مطرح شده و هم‌اکنون این پروژه متوقف بوده و تخلف در حال بررسی است.

وی ادامه داد: بنابر تصمیم اخیر وزارت نیرو حجم آب انتقالی از پنج میلیون مترمکعب به 2 میلیون و 400 هزار مترمکعب کاهش یافته اما ما این را هم قبول نداریم.

استاندار گلستان تأکید کرد: آب حوضه آبریز گلستان باید به گلستان تخصیص یابد و آب حوضه قطری به سمنان منتقل شود و ما اعتقاد نداریم که آب شرب سمنان تأمین نشود اما با انتقال آب سرچشمه‌های گلستان برای توسعه باغ و کشاورزی در سمنان مخالفیم.

مدیرکل محیط زیست گلستان هم در گفت‌وگو با تسنیم در این باره گفت: این طرح از سال 78 با تصویب وزارت نیرو بین آب منطقه‌ای استان گلستان و استان سمنان به امضاء رسید.

اسماعیل مهاجر افزود: در این توافق با احداث 60 کیلومتر خط انتقال لوله 16اینچی سالانه 5 میلیون مترمعکب آب از استان گلستان برای آب شرب مردم شاهرود منتقل شود.

وی گفت: با اجرای این طرح چشمه‌های منطقه حوزه آبرزی استان گلستان هم به لوله‌های اصلی انتقال متصل و این امر سبب واکنش‌های محلی و منطقه‌ای شد که پس از سال‌ها کش و قوس قبل از اجرای نهایی وزارت نیرو با فرستادن کارشناسان این طرح را تعدیل کرد.

مدیرکل محیط زیست گلستان تصریح کرد: در این تعدیل از 5 میلیون مترمکعب به 2.5 میلیون مترمکعب کم شد و به‌جای 12 ماه در سال قرار شد 8 ماه در سال آب منتقل شود.

وی افزود: با شکایت محیط زیست با این عنوان که این طرح مطالعات زیست‌محیطی ندارد، از طرف دادستانی علی‌آبادکتول اجرای این طرح متوقف شد.

مهاجر گفت: احدث جاده به‌طول 10 کیلومتر در دل جنگل با عرض 8 متر و خسارت فراوان، رانش‌های 400متری ارتفاعات در جنگل، کور کردن چشمه‌ها با زدن حلقه‌های چاه برای رسیدن به عمق چشمه از جمله دلایل محیط زیست گلستان برای توقف این طرح بود.

وی افزود: مهم‌ترین خطر اجرای این طرح برای بزرگترین زیستگاه 4هزار هکتاری سرخدار در این منطقه است و این از نظر محیط زیست توجیه علمی نداشتن این طرح است.

مدیرکل محیط زیست گلستان تصریح کرد: با داشتن چشمه‌های آب شور در منطقه از آنجایی که براساس این تنها آب‌های شیرین منتقل می‌شود منطقه دچار لب‌شوری و از بین رفتن درختان پهن‌برگ دوران سوم زمین‌شناسی می‌شود.

مهاجر گفت: سازمان محیط زیست تحت هیچ عنوانی از شکایت خود صرف نظر نمی‌کند.

استان گلستان در چند سال اخیر با تنش آبی مواجه است و با وجود بارش کمتر از 300 میلی‌متر در استان ذخیره‌های آب زیرزمینی استان دچار مشکل شده است./تسنیم

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

برای عضویت کلیک کنید.

telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

دعوت بوکسور گنبدی به تیم ملی

تخریبچی گلستانی در برخورد با تله انفجاری اشرار به شهادت رسید

افراد مذهبی در آمریکا تمایلی به حمل سلاح ندارند

اجرای جشنواره نوروزی در روستاهای گردشگری گلستان

جشن وحدت و جشنواره‌های موسیقی و شعر در گلستان برگزار می‌شود

نگاهی به جاده ابریشم امروز، گذرگاه و راه‌ قدیمی عبور کاروان‌

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram