ZibaKalam01تورکمن نیوز - محیط زیست: حسن روحانی در همایش هفته محیط‌ زیست، تحریم‌ها را عامل اصلی مشکلات مردم ایران دانست.

به گزارش پایگاه خبری تورکمن نیوز، روز گذشته رییس جمهور در سخنانی، سرنوشت بسیاری از مسائل کشور را به تحریم ها گره زد و صراحتاً گفت كه تحريم‌ها بايد از بین برود تا مشکلاتی چون اشتغال جوانان تا منابع آب برطرف شود.

 

رییس جمهور، روز گذشته در مراسم دهمين دوره جايزه ملي محيط زيست و دومين روز از هفته محيط‌ زيست گفت: اینکه می گوییم تحریم ظالمانه باید از بین برود بعضی‌ها چشم هایشان را زیاد نچرخانند. تحریم های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید. تحریم های ظالمانه باید برود تا مسئله محیط زیست و اشتغال جوانان حل شود.

 به دنبال سخنان رئیس جمهور، بسیاری از تحلیل گران داخلی و خارجی به سخنان وی واکنش نشان داده و این موضوع به تیتر یک برخی روزنامه های داخلی تبدیل شد.

به گزارش انتخاب خبر، صادق زیباکلام در خصوص این سخنان رئیس دولت تدبیر و امید و نقش تحریم ها در زندگی روزمره مردم و حتی محیط زیست گفت: آنچه مسلم است تحریم ها ضایعات و مشقت های بسیاری برای کشور داشته است؛ چه در حوزه اقصاد، صنعت و چه بسا در امور محیط زیست.

 

زیباکلام این تحلیلگر ارشد مسایل سیاسی و اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار سایت انتخاب خبر افزود: تا اینجا با سخنان رئیس جمهور موافق هستم، اما در این میان، چند نکته اساسی دیگری هم وجود دارد. اولین و مهمترین نکته این است که جمهوری اسلامی ایران و دولت هایی که از اول انقلاب روی کار آمده اند برای محیط زیست و مسائل مرتبط با این حوزه حیاتی چقدر ارزش قائل شده اند؟ برای هر کدام از دولت ها اساساً دغدغه محیط زیست مطرح بوده  و یا اهمیت داشته است.

 

وی در ادامه گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران، دولت یازدهم و یا دولت های قبل، برای مسائل دیگری مانند: مسائل نظامی و نیروی های مسلح اهمیت بیشتری برخوردار بوده اند و به اندازه یک هزارم این فعالیت ها برای محیط زیست، کار انجام نشده است. در حال حاضر به ازای هر چند صد هلی کوپتر و هواپیماهای جنگی، چند هلی کوپتر آب پاش وجود دارد که در مواقع آتش سوزی در محیط زیست، برای اطفای حریق وارد عمل شود.

 

زیباکلام تصریح کرد: 174 میلیارد تومان، بودجه ای بوده است که به محیط زیست اختصاص داده شده و این درحالی است که برای 36  نهاد و ارگان و بنیاد، 6000  میلیارد تومان اختصاص داده اند؛ به همین دلیل است که نمی توانیم در مورد بعضی از مسائل مانند تخریب محیط زیست، مقصر را فقط تحریم ها معرفی کنیم.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون به فکر آب نبوده ایم و هیچ مهندسی راهبردی برای هدایت آب های کشور نداشته ایم و حالا که با مشکل کم آبی روبه رو هستیم، همه تقصیرها را به گردن تحریم ها می اندازیم، اظهار داشت: در 30  سال گذشته، زیرساخت های آبی کشور دچار مشکل بوده است و به همین دلیل نمی توانیم تقصیر را به گردن آمریکا، انگلیس و غرب و در نهایت تحریم ها بیاندازیم.

 

این تحلیلگر ارشد مسایل سیاسی و اجتماعی کشور ادامه داد: به هرحال، ظرف یکسال گذشته پس از توافق ژنو بخشی از دارایی های کشور که مصادره بود، آزاد شد و در حال حاضر ماهیانه 700  میلیون دلار به خزانه کشور واریز می شود، اما از این مبلغ، چند درصد به مسائل محیط زیستی و ماشین آلات و تجهیزات مرتبط با این حوزه اختصاص پیدا کرده است؟ بنابراین نباید تقصیرها را به گردن دیگران بیاندازیم و یا مسائل حاشیه ای را به رخ بکشیم.

صادق زیباکلام گفت: ایران یک کشور جهان سومی است و مصالح نظام، بیشتر از محیط زیست اهمیت دارد.

منبع: انتخاب خبر

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

روحانی: توافقی را امضا نمی‌کنیم مگر همه تحریم‌ها برداشته شود

دغدغه اصلی رهبری، مجلس و دولت رفع مشکلات بیکاری و اقتصادی در

دانشگاهیان باید اتاق فکر نظام و دولت برای توسعه و رفع مشکلات

نماینده گنبد: تحقق سیاست‌های اقتصادی راه‌گشای رفع مشکلات معی

دبیرستان ابوحنیفه گنبد، قوت‌ها و مشکلات آن

شکارچی غیرمجاز پرندگان به همکاری با محیط زیست گلستان محکوم ش

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram