Jangal 15 Aمحیط زیست-تورکمن‌نیوز- معاون اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به اینکه همه قراردادهای اجرایی طرح‌های جنگلداری تا امسال پایان می‌یابد، گفت: هیچ‌گونه قطع درختی از زمستان امسال در سطح جنگل‌های استان گلستان انجام نمی‌شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي ترکمن‌هاي ايران،  سید هاشم موسوی‌نژاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت طرح‌های جنگلداری در استان گلستان اظهار داشت: در اجرای مصوبه هئیت دولت با عنوان "برنامه بهینه‌سازی پایش، حفظ، بهره­برداری و مدیریت جنگل‌های کشور" از سال 93 روند بهره‌برداری از درختان طرح‌های جنگلداری تغییر کرده و در نشانه‌گذاری درختان جنگلی تنها درختان آسیب دیده مانند ریشه‌کن، شکسته و افتاده علامت‌گذاری شده است.

وی افزود: در این راستا در 3 سال اخیر در استان گلستان نزدیک به 50 درصد از حجم نشانه‌گذاری درختان جنگلی در قالب اجرای طرح های جنگل‌داری کاهش یافته است.

معاون جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: در سال 1395 براساس دستور وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد در صورت پایان قرارداد اجرای طرح‌های جنگلداری، قراردادهای مذکور تمدید نشده و از انعقاد قرارداد جدید نیز خودداری شود.

موسوی‌نژاد گفت: در این راستا تا پایان سال 1395 در استان گلستان تعداد 5 فقره قرارداد با سطحی نزدیک به 40 هزار هکتار با تعداد پرسنل ثابت 89 نفر تعطیل شد و از تمدید آنها جلوگیری شد.

وی افزود: در سال 1396 هم براساس دستورالعمل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مقرر شد همه قراردادهای اجرایی طرح‌های جنگلداری تا پایان سال 1396 و براساس برنامه زمانی مشخص و پس از پایان سال بهره‌برداری 96-95 خاتمه یابد که در این راستا تا ابتدای آبان ماه تعداد 5 فقره قرارداد اجرای طرح‌های جنگلداری با سطحی نزدیک به 38 هزار هکتار و با تعداد نیروی ثابت شاغل 81 نفر خاتمه یافته و در قالب طرح حفاظتی واگذار شده است.

معاون جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: در حال حاضر تعداد 15 فقره قرارداد اجرایی طرح‌های جنگلداری در حال اجرا بوده که تا پایان سال 1396 و با اتمام دوره بهره‌برداری خاتمه خواهند یافت.

وی همچنین گفت: عملیات بهره‌برداری از درختان جنگلی و نشانه‌گذاری آنها در سال 97-96 متوقف شده و این به این معنا است که در زمستان 1396 هیچ‌گونه قطع درختی در سطح جنگل اتفاق نخواهد افتاد، البته این مطلب بدین معنا نیست که درختان مزاحم و خطرساز نشانه‌گذاری نشوند.

موسوی‌نژاد افزود: بدیهی است در راستای رفع خطرات احتمالی ناشی از درختان خطرساز موجود در مسیل و رودخانه‌های سیل‌گیر پارک‌های جنگلی، درختان ریشه‌کن و شکسته افتاده مزاحم جاده‌های مسیرهای اصلی، شبکه‌‌‌های برق رسانی و غیره باید نشانه‌گذاری و قطع شود.

وی خاطرنشان کرد: حداکثر تا پایان سال 1396 با انتقال مقطوعات از جنگل به محل‌های دپو و جمع‌آوری و حمل به مبادی مصرف از حجم درختان مذکور و کامیون‌های حامل مقطوعات جنگلی در سطح استان کاسته خواهد شد.

معاون جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تأکید کرد: مقطوعات جنگلی مشاهده شده در سطح جاده‌های استان مربوط به پروانه قطع‌های دوره قبل بوده و به منظور فروش و انتقال مقطوعات باقیمانده درختان دپو شده و ربطی به نشانه‌گذاری و قطع در سال جدید ندارد.

 

منبع: تسنیم

مطالب مرتبط:

برداشت گندم در رازوجرگلان آغاز شد/ کاهش ۵۰ درصدی محصول گندم

نزديك به 300 هزار هکتار از اراضی گلستان مستعد بیابانی‌شدن اس

حضور ۵۷ هزار رأی اولی در انتخابات گلستان

حضور مادر و نوزادی در صف ثبت‎نام انتخابات و هدیه معاون استان

تشکیل۱۳۰ پرونده تخلف انتخاباتی در گلستان

جزیره ای کوچک در سنگاپور، آینده صنعت انرژی تجدیدپذیر را رقم

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram