Malakh 11 Khاخبار محیط زیست-تورکمن‌نیوز- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: با رویت و شناسایی کلونی‌های ملخ مهاجر در شمال آق‌قلا، با مشارکت بهره‌برداران حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری آق‌قلا، عملیات مبارزه با آنها به سرعت آغاز و پس از طی مراحل مختلف به اتمام رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، ابوطالب قزلسفلو اظهار کرد: ملخ مراکشی از جمله آفات مهم استان گلستان محسوب می شود که متأسفانه طی سال‌های اخیر طغیان آن‌ها باعث بروز خساراتی به مزارع و مراتع استان می‌شود. از این رو با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط به محض رویت اولین کلونی‌ها، عملیات مبارزه با آنها انجام می‌گیرد.

وی افزود: در سال جاری نیز با توجه به رویت و شناسایی کلونی‌های آنها در شمال آق‌قلا، با مشارکت بهره‌برداران حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری آق‌قلا، به سرعت عملیات مبارزه آغاز و پس از طی مراحل مختلف به اتمام رسید.

قزلسفلو بیان کرد: بنا به گزارش ارسالی ملخ در منطقه قره قر بزرگ حوزه منابع طبیعی شهرستان آق‌قلا رویت شده بود که سریعاً به اطلاع ارگان‌های ذیربط رسانده شد و با هماهنگی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و فرماندار و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آق‌قلا، گروهی از کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آق‌قلا از کانون‌های طغیان ملخ مهاجر بازدید کردند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اضافه کرد: در این خصوص جلسه‌ای با دامداران منطقه در رابطه با تامین آب مورد نیاز جهت عملیات سمپاشی و در اختیار گذاشتن تراکتور و تانکر آب برگزار شد.

وی گفت: در ادامه جهت هماهنگی بیشتر و برنامه ریزی جلسه‌ای با مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان، کارشناسان حفظ نباتات، مسئولین مراکز خدمات حومه و انبارالوم، مدیرعامل شرکت های تعاونی مرتعداری چمنزار آلاگل، بخشدار بخش وشمگیر و معاون فرماندار شهرستان برگزار و مقرر شد تأمین سم مورد نیاز و ادوات سمپاشی و نیروی متخصص و عملیات سمپاشی به عهده کارشناسان مرکز خدمات انبارالوم و با نظارت مسئول حفظ نباتات صورت گرفته، آب مورد نیاز نیز توسط شرکت تعاونی مرتعداری چمنزار آلاگل و دامداران منطقه تأمین شود.

قزلسفلو  تصریح کرد: در ادامه با شناسایی کانون های ملخ پرچم سفید جهت عملیات سمپاشی نصب و پیرو آن مناطق سمپاشی شد و با نصب پرچم قرمز نشانه گذاری انجام گرفت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اظهار کرد: عملیات سمپاشی در سرتاسر تپه‌های قره قر بزرگ از جنوب و جنوب شرقی تا غرب و جنوب غربی دریاچه آلاگل که بوته کاری‌های سال 94 و 95 را نیز پوشش می‌دهد، صورت گرفت و در بعضی نقاط با توجه به تعدد طغیان ملخ 2 الی 3 بار سمپاشی انجام شد. عملیات مربوطه در دو اکیپ جداگانه با نظارت کارشناسان مربوطه و با مشارکت شرکت تعاونی مرتعداری چمنزار آلاگل و بهره‌برداران منطقه انجام گرفت.

وی افزود: همچنین در مرتع قره قر کوچک نیز عملیات سمپاشی در دو مرحله به میزان 200 لیتر با نظارت اداره در سطح 200 هکتار با مشارکت دامداران و کشاورزان منطقه با تعداد 7 دستگاه سمپاش و 3 دستگاه تانکر آب صورت گرفت که نهایتاً منجر به مهار ملخ مراکشی شد.

قزلسفلو در پایان خاطرنشان کرد: در عملیات مبارزه با ملخ مراکشی بطور متوسط روزانه 6 دستگاه سمپاش و 3 دستگاه تانکر آب فعالیت داشته، دو نفر از کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و دو نفر از کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری آق قلا و همچنین مدیرعامل شرکت تعاونی مرتعداری چمنزارآلاگل، بهره برداران و کشاورزان منطقه، مزرعه نمونه ارتش، شرکت شادی مهر وشرکت پیوند همکاری خوبی خصوصاً در امر سمپاشی داشتند و در مجموع با مصرف 1375 لیتر سم دلتامترین (دسیس) در سطح 2750 هکتار از مناطق مختلف مراتع شمال شهرستان آق‌قلا این عملیات با موفقیت به پایان رسید.

منبع: ایسنا

 

مطالب مرتبط:

اعتبارات کردکوی 70 درصد افزایش یافت/بهره برداری از 37 پروژه

اهدای یک بنای بومی تاریخی به موزه میراث روستایی گلستان

معرفی نامزدهای مجلس مورد حمایت اصولگرایان در استان گلستان

فراخوان مسابقه فرهنگی هنری شهدای غواص در گنبدکاووس

اسب‌هایی که در کورس بهاره ۹۶ ترکمن‌صحرا مجوز رقابت‌ دارند+تص

ورزش پایه سلامتی در ترکمنستان + تصاویر

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram