Dam Havaiiاخبار محیط زیست- تورکمن‌نیوز: رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن از کشف 2 فروند قایق چوبی و 15 رشته دام هوایی از شکارچیان غیر مجاز در محدوده تالاب بین‌المللی گُمیشان خبر داد و اظهار داشت: این ماموریت در نواحی مرزی ایران با ترکمنستان در غرب گلستان انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، علی بیانی با اشاره به چندین ساعت فعالیت شبانه محیطبانان این اداره برای جمع آوری دام ها، گفت: در این مأموریت که از ساعت یک بامداد آغاز و تا حوالی 5 صبح به طول انجامید ، محیطبانان در منطقه ای باتلاقی و مردابی و در تاریکی شب موفق به رهگیری 15 رشته دام به طول تقریبی 1500 متر شدند .
وی ادامه داد :مامورین همچنین پس از جمع آوری این دام ها ، وارد پهنه آبی تالاب گمیشان شدند و در تعقیب و گریز دامگستران و شکارچیان غیر مجاز موفق شدند دو فروند قایق چوبی متعلق به شکارچیان را به همراه یکدستگاه موتور سیکلت که به طرز ماهرانه ای در مناطق نیزاری تالاب پنهان شده بود ،کشف و ضبط کنند.
وی ادامه داد در این ماموریت که در سرمای شدید منطقه انجام شد در مجموع محیط بانان علاوه بر پاکسازی مناطقی از پهنه آبی تالاب، مناطقی از حاشیه باتلاقی تالاب را نیز از وجود دام های هوایی پاکسازی کردند.
بیانی همچنین گفت: در این ماموریت 40 قطعه کوکر شکم سفید که در دام ها گرفتار و تلف شده بودند از داخل دام ها جمع آوری شد
کوکر یا باقرقره پرنده‌ای است دانه ‌خوار که در نگاه اول به کبک و بلدرچین شبیه است و در پرواز نیز به کبوتر می ‌ماند اما از نظر پرنده شناسی دارای خانواده‌ای مستقل با نام کوکریان (Pteroclididae) است.
جمع آوری و معدوم سازی این دام های هوایی نیازمند پایش پیاده محیط‌بان در داخل تالاب در مناطق کم عمق است به نحوی که گاه ماموران برای جمع آوری کامل این دام ها مسافت هایی بیش از 20 کیلومتر را به صورت پیاده پایش و سپس دام های جمع شده را به ساحل منتقل می کنند.
متخلفان با نصب دام های هوایی در پهنه آبی مجاور تالاب بین المللی گمیشان مبادرت به زنده گیری گروهی و جرگه ای پرندگان باارزش می کنند.
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان‌های ترکمن و گمیشان با داشتن یک پاسگاه شبانه روزی در مناطق شمالی گمیش تپه و در مجاورت تالاب گمیشان وخودروهای عملیاتی، قایق، دو دستگاه هاور کرافت آبی - خاکی وظیفه حفاظت از زیستمندان تالاب را بر عهده دارد.
تالاب گمیشان در 35 کیلومتری شمال غربی گرگان مرکز استان گلستان و در حوزه شهرستان گمیشان آبگیر گسترده ای با نیزارهای انبوه است.
تالاب گمیشان با وسعت بیش از 20 هزار هکتار که 14 هزار هکتار آن جزو مناطق شکار، صید و تیراندازی ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست است طیف گسترده ای از گونه های مختلف پرندگان همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله را در خود جای داده است.تعداد گونه های موجود که برای زمستان گذرانی یا زادآوری در تالاب گمیشان هستند حدود 110 گونه برآورد می شود.
در میان پرندگان آبزی چنگر فراوان ترین و غاز پیشانی سفید و پلیکان پا خاکستری کمیاب ترین و شاید ارزشمندترین پرندگان تالاب بین المللی گمیشان محسوب می شوند.
ضلع جنوبی تالاب بین المللی گمیشان به گرگان رود محدود می شود و قسمت شمال آن تا مرز جمهوری ترکمنستان ادامه دارد.
عمق این تالاب از 2/5 متر در قسمت شمال غرب تا یک متر در سایر قسمت ها متغیر است، این تالاب در سال 1381 از سوی کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی به ثبت رسید.
شهرستان گمیشان با افزون بر67هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان واقع است./ایرنا

مطالب مرتبط:

علت چپ دست‌ بودن افراد کشف شد

کشت ۱۵ هزار هکتار پنبه در استان گلستان

اختصاص 500 میلیون تومان لوازم توانبخشی به معلولان گلستان

افتتاح پروژه‌های عمرانی اداره راه و شهرسازی مراوه تپه

سفر نوبخت به استان گلستان برای بازدید از مناطق سیل‌زده

مسلمانان جهان ۱۲ و ۱۳ مهرماه عید قربان را جشن می‌گیرند

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram