Ab Tn2اخبار محیط زیست -تورکمن نیوز:  معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت که با وجود بارش های جوی اخیر ،طبق سنجش ایستگاه های شاخص استان رواناب رودخانه های اصلی استان بین 26تا 82 درصد نسبت به دوره بلندمدت کاهش دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  از آب منطقه ای استان، سید محسن حسینی روز شنبه در گزارشی از وضعیت بارش ها در استان، اظهار داشت: ذخیره آبخوان های استان حدود 76 میلیون متر مکعب است که 6 درصد کاهش نسبت به آمار دوره بلند مدت نشان می دهد.
وی افزود: این درحالی است که طبق آمار ثبت شده توسط ایستگاه های آب و هواشناسی میزان بارش در سال آبی 94- 95 حدود 617 میلی متر بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن 50 درصد و دراز مدت 28 درصد افزایش دارد.
 طول رودخانه های جاری در استان گلستان دو هزار و 700 کیلومتر است.
حسینی توضیح داد که ظرفیت آب تجدید پذیر استان به عواملی چون میزان بارندگی، ماه های دارای بارندگی، شدت و مدت هر بارش، نوع بارش اعم از برف یا باران، دما و باد و تبخیر بستگی دارد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، میزان و نوع پوشش گیاهی، جهت و میزان و طول شیب ارتفاعات حوزه و پوشش گیاهی و جانوری در این زمینه موثر است.
معاون آب منطقه ای به وضعیت آب‌های زیرزمینی گلستان نیز اشاره کرد وافزود: در طول سال به صورت متوسط حدود 9 میلیارد مترمکعب بارش در گلستان اتفاق می‌افتد که کمتر از30 درصد آن معادل 2.5 متر مکعب به عنوان منابع تجدیدپذیر بوده و یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آن به زمین نفوذ می‌کند.
حسینی تصریح کرد: آبی که به داخل زمین می‌رود باعث ایجاد سفره های زیرزمینی می شود و بهره برداری از آن در بخش کشاورزی استان از نیمه های فروردین آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد و در بخش صنعت و آب شرب زمان بهره مندی همه ایام سال است.
به گفته وی؛ از کل آب استحصالی استان که میزان آن 2 میلیارد و 76 میلیون متر مکعب است، حدود 80 درصد در بخش کشاورزی، 13 درصد شرب، 3 درصد صنعت و 4 درصد در بخش محیط زیست استفاده می شود.
وی افق 1420 استان را در تامین آب حدود سه برابر مقدار کنونی (دو میلیارد و 500 میلیون متر مکعب) بیان کرد و افزود که برای تامین آن باید بهره مندی از آب دریا، آب های شور و نامتعارف و نیز ترویج سیستم آبیاری مدرن باید بررسی و پیگیری شود.
معاون شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: برنامه شرکت در درجه اول توسعه منابع آب سطحی قابل توسعه و مهار آنها در قالب سدهای بزرگ و مخزنی و نیز استفاده از سایر تاسیسات آبی به جهت استحصال است که در این راستا علاوه بر 14 سد فعال استان طرح سد نرماب در دست اجرا و سد شصت کلاته و قره چای در مرحله مطالعه است.
به گفته وی؛ در حوزه بهره مندی از آب های زیرزمینی نیز هم اینک میزان استحصالی اعم از مجاز و غیرمجاز حدود 97 درصد ظرفیت است درحالی که طبق شیوه نامه جدید وزارت نیرو باید این میزان تعدیل شود و به حدود 75 درصد کاهش یابد که برای تحقق آن طرح احیا و تعادل بخشی در حال اجراست.
حسینی بیان کرد: انسداد چاه های غیر مجاز، نصب شمارشگرهای هوشمند و حجمی روی چاه های مجاز، تکمیل طرح های تغذیه مصنوعی، تقویت و استقرار گروه های گشت و بازرسی، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، ساماندهی شرکت های حفاری از فعالیت ها در قالب طرح احیا و تعادل بخشی بوده که در گلستان اجرایی شده است.
گلستان با گستره افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع وسعت در شمال ایران واقع است و با یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت از قطب های مهم کشاورزی کشور به شمار می رود،28 درصد از اقتصاد استان را بخش کشاورزی و افزون بر 650 هزار هکتار زمین زیرکشت تامین می‌کند./ایرنا

مطالب مرتبط:

واریز 915 میلیارد ریال بهای کلزا و جو به حساب کشاورزان گلستا

بحران کم آبی گلستان و اشتیاق بالای کشاورزان برای کشت شالی

برپایی 20 پست ثابت و 10 سیار هلال احمر در گلستان

کشیک نوروزی قضات گلستان برای مبارزه با زمین‌خواری

برداشت گندم در رازوجرگلان آغاز شد/ کاهش ۵۰ درصدی محصول گندم

طرح ژنوتایپینگ اسب اصیل در گلستان اجرا شد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram