×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 713

ENtekhabat96تورکمن‌نیوز:  هم اندیشی از اصول ضمان حکومتی ست، و تقرب به اقتدار حکومت مردمی را قادر گردد. ما مهیای این هستیم که بر مداومت وحدت ملی در کوشیم، و بر استقصای تمام بر انسجام ملی باشیم.

آنچه که تأسف و تأثر سرزمینی را باعث شود، در پراکندگی و تفرقه، خلاصه شود، و هر چه که بتواند افتراق را به اتحاد رساند، و اشتراک را به تماشا نشیند، از موجبات واجب انسجام و وحدت ملی‌ست.
ما بر سبیل مصدوقه آن راه رهنماییم که انسجام را منسجم و وحدت را به حدت رساند. هم اندیشی اگر از دشوارترین صلاحدید حکومتی ست، اما اگر اینراه بتواند گشایشی در وحدت آفریند، و انسجام را به اجرا در آورد، خود از ملزومات لازم حکومتی ست.
ما همچنان برای گذران زندگی بر آنیم، تا به مشاوره با یکدیگر باشیم و به اندیشه ای متحد در رسیم. و اگر این کارکرد اندیشه را در قالب کشوری بخواهیم، چه بسا که مورد پسند مردمان باشد و انسجام را به سرانجام رساند، و وحدت ملی را به شهود نشاند.
در دنیا دسته بندی خاصی برای هم اندیشی نیست، که اندیشه جز شور و مشورت با آحاد و احفاد مردمی نیست. فرزندان برومند و مردمان غیرتمند این آب و خاک بر آنند، تا بهترین هم اندیشی را در حیطه آن فکری بخوانند، که سران را افسر سازد، و مردمان را مرید خواند.
سنگ نبشته های پیشینه کز تمدن دیرینه بجای مانده ست، خود حاکی ست کز دیرباز مردمیان به هم اندیشی بوده اند، و انسجام و وحدت ملی را در بستر آن اتحادی یافتند، کز لوح لایح سر بزد. و آدمیان خود بسان مصقولی اند که سنگ بنای زندگی را صیقل زنند و جاودانه سازند.
آموزه‌های دینی نیز مؤید آن است که هیچ مجهولی بر ما معلوم نگردد، مگر به علمی کز جهل خود برهیم، و به یقینی در رسیم. عدل و داد و رفاه اجتماعی اگر از خصایص جامعه اسلامی ست، ما آن را در ایران اسلامی، پیاده سازیم و بر مرکب انسجام آنچنان باشیم که وحدت از دور به ما ملحق شود، و ملیت ایرانی تحت لوای واحد در آیند، و هم اندیشی را آرمان جامعه اسلامی سازند.

اندیشیدن پیرامون آنچه که بر دولت و مردم می‌گذرد، از مسایل اساسی و اصول منطقی ست که مصالح لازم انسجام را برای نیل به وحدت ملی فراهم سازد. اگر که موافقت و مرافقت اقوام را در همدلی آنان بیابیم، هم اندیشی از انتقال آن افکاری نشأت گیرد، که در صدد انسجام وحدت ملی باشد، و مردمان آب و خاک مان ایران را به یگانگی در یکپارچگی رساند، و بر احتراز ایشان از دودستگی همت گمارد.
ما هیچگاه مجال آن به خود ندادیم، که اندک تفاوت اقوام را به تفرقه کشانیم، و بر تکلف در تنوع اقوام باشیم. هیچ کشوری به شهادت تاریخ آنگونه نبود که بتواند به سلاح تفرقه به صلاح سلطه رسد، که سلطه بر سرزمینی بی رضایت راضی مردمی روا نباشد، و دوام نیاورد.
به دیاری که ما در آنیم، و به آب و خاکی که بدان می بالیم سوگند، که تسلیم سلیم و دلیل مدلل آن وحدت ملی هستیم که هیچگاه انسجام را به انفکاک نرسانیم، و تیشه بر ریشه آب و خاک خود بر نزنیم.ما هم اندیشان واحدیم که خوف از غیر بر نداریم و یکصدا و یکپارچه بر صلاح و صواب کشورمان باشیم، و وحدت ملی را به انسجام رسانیم و اتحاد را به عرش اعلی کشانیم.
به دنیایی که بی رحمانه به سرکوب مسلمانان است، و می کوشد هر پنجه خشمی را نسبت مسلمانی دهد، می باید، پنجه در پنجه فتنه بیگانه در اندازیم، و فضای مرز و بوم مان را رنگ و رویی دیگر دهیم، و بر پندار انسجام به جستجوی وحدت ملی باشیم، تا تجلی وحدت ملی را بر جام انسجام به باور نشینیم.
ما عمری ست که تابناکی هم اندیشی را به زیبایی جاودانگی می دانیم، و می خواهیم که سپیده دم انسجام و وحدت ملی را به مرز آرامش رسانیم، و دست های مردمی را به راه دعایی بر خوانیم که آفتاب نیایش از آن برآید.
هم اندیشی اگر شتابناک از ذهن ما می گذرد، ما آن شتاب اندیشه را پاس می داریم، که بر سحر صافی اندیشه واقفیم، و می دانیم که تا حال هرگز نبوده اینسان، که انسجام را آغازیده ایم، و به وحدت ملی بر هر رگ و خون مان دست یازیده ایم.
بر آستان صدارت سرزمین‌مان، و از فراز انسجام به حماسه وحدت ملی می رویم، و سرود همنوایی را از قبل یکدلی می آغازیم، تا به کدامین کوی آرزومندی در آییم.
اگر انگیزه زندگی و دولت بخت دیارمان ایران در انسجام و وحدت ملی ست،‌ ما آن انگیزه را بر سر هر بام و سرایی رواج دهیم، و بر رویای وحدت ملی به در آییم، و به نجوای همدلی در گوش هم بخوانیم، که ایرانی اسلامی و آباد بداریم، که انسجام آن در وحدت ملی مردمی ست که اندیشه و اعتقاد واحد و یگانه ای دارند.
هویت ملی هر فردی از هویت قومی وی حاصل آید، و درونمایه دولت ها در نماد اقوامند، که در خدمت دولت‌ها‌ست، و هیچ ملتی، تک بعدی نیست، و تنوع اقوام از مختصات خاص ملت ها است.
ارزش ماندگاری دولت‌ها اگر در قابلیت قابل  و شاکله شکیل آن است، گستره اقوام از ابعاد برآمده از زندگی آدمی‌ست که تنوع مخاطب انسانی را می‌طلبد، تا از هم اندیشی شگرف اینان به وحدت و انسجام ملی در رسد، و اختلاف را به اتحاد رساند، و اندیشه را ابزاری برای تعالی روحی و فکری خواند.
آیتکین عطاخانی
خبرنگار و عضو هیات تحریریه تورکمن‌نیوز

مطالب مرتبط:

زندگی جهنمی در بهشت/حکایت سیستانی و بلوچ‌های گلستان

حضور چهار هزار و 857 داوطلب گنبدی در آزمون سراسری 95

نگاهی به جاده ابریشم امروز، گذرگاه و راه‌ قدیمی عبور کاروان‌

استاندار گلستان از طرح‌های تولیدی و عمرانی شهرستان گنبد کاوو

جایزه جامعه ریاضیات اروپا برای یک زن ایرانی

ثبت‌نام هفت نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی در سومین روز در

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram