TakhtJamshid 1اخبار اجتماعی - تورکمن نیوز: آبراهه کشف شده توسط باستان شناس این بار هم «تخت جمشید» را از سیلاب‌ها نجات داد.

پخش تصاویری از آبگرفتگی پایتخت  2500 ساله هخامنشیان در مرودشت  با  واکنش و ابراز نگرانی بسیاری برای این اثر ثبت جهانی  مواجه شد. با وجود این مسعود رضایی‌منفرد سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت‌ جمشید  می‌گوید: «سیلاب‌ها از طریق آبراهه خارج شده است و تهدیدی برای تخت جمشید وجود ندارد.» او می‌گوید: «فقط جلوی ورودی تخت جمشید مقداری آب وجود داشت که به کمک آتش‌نشانی از سایت خارج شد. » اما هنوز یک نگرانی وجود دارد. باران با نقش برجسته‌های تخت جمشید چه می‌کند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  تخت جمشید سال‌هاست که با آبگرفتی و سیلاب دست به گریبان است. این آبگرفتگی به حدی بود که حتی با پمپاژ نیز باز هم سطح کاخ‌ها را آب باران فرا می‌گرفت. فرسایش مداوم، رشد گلسنگ‌ها، ترک‌خوردگی و شکستگی سنگ‌ها و کتیبه‌های تاریخی از عوارض رطوبت و راکد ماندن آب در بخشی از محوطه تاریخی تخت جمشید است که سال 58 در فهرست جهانی یونسکو به ثبت  رسید. در برخی مواقع آبگرفتی تا چند روز سطح کاخ‌ها را می‌گرفت و باعث آسیب رسیدن پای ستون‌ها، سنگ‌ها و کف‌های اصلی دوره هخامنشی می‌شد.رضایی منفرد پمپاژ را باعث آسیب به تخت جمشید می‌داند و کشف آبراهه‌های هخامنشی را شانس بزرگ این سایت ارزشمند اعلام می‌کند.تخت جمشید در حالی سال‌ها از سیلاب و آبگرفتی رنج می‌برد که نخستین مجموعه تاریخی دارای سیستم فاضلاب است.رضایی منفرد می‌گوید: « خوشبختانه قبلاً کانال‌ها را لایروبی کرده بودیم، به همین دلیل در حال حاضر تخت‌ جمشید تقریبا خشک است و مشکل آبگرفتگی لوله‌ها نیز با حضور مأموران آتش‌نشانی در ورودی این محوطه جهانی برطرف شده است.»

او همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام آبراهه‌های تخت جمشید و نقش رستم لایروبی شده است، می‌گوید: در این راستا، آمادگی کامل وجود دارد تا این دو بنا هیچ‌گونه آبگرفتگی نداشته باشد.

TakhtJamshid 2

او درباره تخریب نقش برجسته‌های تخت جمشید هم  می‌گوید: «این اتفاق طبیعی است.»رضایی منفرد درباره ایجاد پوشش برای جلوگیری از تخریب نقش برجسته‌های این اثر 2500 ساله هم می‌گوید: «نظرها متفاوت است برخی حتی به پوششی که روی پلکان‌های شرقی کاخ قرار داده شده اعتراض دارند و می‌گویند باید اجازه داد تا اثر روال طبیعی خود را پشت سر بگذارد.»بخش قابل توجهی از نقش برجسته‌های «تخت جمشید» که شناخته شده‌ترین اثر تمدن ایرانی است در حال «خورده شدن» است. تاج درخت‌های «سرو» خشک شده است. بال عقاب‌ها و شاهین‌های آن زخمی است.  حیواناتی که روی دیوارهای این بنای 2500 ساله می‌غریدند، ناقص شده‌اند.

سر برخی از کسانی که هدیه به دربار هخامنشی آورده‌اند کاملاً محو شده است. دیگر پوتین و کفشی پای بعضی از نقش برجسته‌ها نیست.کارشناسان تا الان موفق شده‌اند 13 گونه جانوری  را که یا در مرودشت زمان هخامنشی می‌زیسته‌اند یا برای شاه هخامنشی هدیه آورده‌اند در این نقش برجسته‌ها شناسایی کنند.رضایی منفرد می‌گوید:«یکی از روش‌ها برای جلوگیری از تخریب نقش برجسته توسط عوامل طبیعی ایجاد سقف روی آنهاست. اما برای اینکه سقف  زده شود باید ابتدا ستون آن ایجاد شود، فونداسیون این ستون کجا باید زده شود که تخریبی هم به سایت وارد نکند؟»

مطالب مرتبط:

سیل در هند را موش ها بوجود آوردند

پسربچه ۹ ساله، مزاحم اینترنتی زن جوان+عکس

افزایش مفقودی های سیل / آخرین جزئیات سیل شمال شرق کشور

ریاحی: استان گلستان نیاز به چهارهزار تخت بیمارستانی دارد

خسارت سیل در گلستان بیش از 95 میلیارد تومان/برآورد اولیه+عکس

خزر طوفانی می‌شود/احتمال وقوع سیل در گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram