Sadeglo-H01.jpg

تورکمن نیوز: بیش از یک سال از انتخاب جناب دکتر صادقلو به استانداری گلستان می گذرد، ماهیت جایگاه استانداری و استاندار ماهیتی چند وجهی است و پر از مسوولیت.

از سویی نیاز به رشد و حرکت و از سویی تنگناها و سختی‌ها و از جانب دیگر سلیقه‌های مختلفی که ممکن است همواره مدیریت و حوزه مسوولیت چنین جایگاهی را تحت تاثیر قرار دهد ضرورت به نقد و بررسی و گفت و گو در این باره را آشکار می‌کند ناگفته پیداست که رسانه‌ها باید به گونه‌ای مستقل و بدور از نگاهی جناحی به بررسی عملکرد مدیران بپردازند و تا آنجا که می‌توانند حق ملت را استیفا نمایند.

در این گفت و گو محمدحسین علی اصغری دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی از نهادهای سیاسی متقدمی که بیش از سه دهه سابقه فعالیت داشته و همچنان در سپهر سیاسی گلستان تاثیر گذار است و دکتر حسین رفعتی از فعالان سیاسی و عضو مجمع مشورتی اصلاح طلبان دعوت ما را برای گفت و گو پذیرفتند از آنها سپاسگزاریم و آماده دریافت نظرات و انتقادهای شما هستیم. تنظیم این گفت و گو به عهده الهه رمضانپور بوده است.

• جناب علی اصغری با سلام بیش از یک سال از آغاز به کاردولت تدبیر و امید می گذرد . نظر شما در ارتباط با عملکرد دولت تدبیرو امید در گلستان در این مدت چیست ؟

علی اصغری: با سلام و ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) باید بگویم که دولت تدبیر و امید، دولتی است که با اراده نیروهای اصلاح طلب و یاران امام شکل گرفته، اگر چه آقای روحانی از نیروهای اصلاح طلب نبود اما از یاران امام ، رهبری و هاشمی رفسنجانی بود و درک و اندیشه های امام(ره) را داشت به همین دلیل بزرگان اصلاحات و یاران امام به این نتیجه رسیدند که با رای مردم این دولت بیاید و انحصار و تحجر را در هم بشکند و دوباره کشور روی ریل انقلاب و تفکر امام بیفتد .

• به نظر شما دولت هم باید از مجموعه اصلاح طلبان انتخاب می شد؟

علی اصغری: خیر، اما شکل گیری دولت، بیشتر از نیروهای کارگزاران و معتدل راست شکل گرفته است و کمتر نیروهای با انگیزه اصلاحاتی در آن دیده می شود و با توجه به این مجموعه اسم دولت هم دولت اعتدال شده است. البته گمان ما بر این است که اعتدال به معنای استفاده از ظرفیت ها و توانمندی ها است نه به معنای عقب نشینی از اصول.هر چند برخی اعتدال را به معنای جلوگیری از واقعیت گویی ها معنی می کنند که این تعریف غلط است. اعتدال یعنی اینکه واقعیت هایی که جامعه پذیرفته است در قالب یک برنامه ی معتدل دنبال شود و خواسته های مردم بدون خشونت و تحکم انجام شود . این معنی واقعی اعتدال است اعتدال به معنای راهکارهای مدبرانه استفاده از عقلانیت برای پیشبرد یک برنامه منظم باشد. با توجه به اینکه اکثر آن توانمندی ها پشت پرده تصمیم گیری ها مانده است این اتفاق نیفتاد.

• آیا دولت از تمام ظرفیت ها بهره برده است؟

علی اصغری: دولت اعتدال تنهاقسمتی از ظرفیت های کشور را توانسته است استفاده کند و به طبع در استان ما هم این اتفاق افتاده است. و تنها بخشی از توانمند ی ها استفاده شده است. در گلستان هم مردم رابطه خوبی با استانداران زمان اصلاحات برقرار کردند که از نیروهای بومی بودند،به همین منظور در دولت تدبیر و امید نیزمردم بدنبال نیروی بومی بودند.

• به نظر شما در کلان ، دولت اعتدال عملکرد مثبتی داشته است؟

علی اصغری: بله در کل وبه نسبت دولت عملکرد خوبی داشته است مانند سیاست خارجی ،کنترل تورم، بحث اشتغال ، بحث امنیت و آرامش در جامعه قدم هایی برداشته است هر چند که ایده آل نیست اما قابل پذیرش است و تقریبا همه ی مردم متوجه این قضیه هستند و به آینده امید دارند.

اما در گلستان با توجه به انتخاب استانداری بومی که مدیر فرهنگی و از چهره اصلاح طلبانه می باشد اما در عمل، از نیروهای با انگیزه و فعال سیاسی و اجرایی کمتر انتخاب شده وبه همین دلیل آنچه انتظار مردم بود برآورده نشده است.

• یعنی انتظار تغییر بر آورده نشده است؟

علی اصغری: اکثر مدیران و ترکیب کابینه دولت نهم در استان گلستان تغییر نکرده اند و همین امر باعث شده است که بسیاری از مدیران مرکز استان از دولت قبل بمانند وجالب آنکه فرماندار مرکز استان ، هنوز تغییر نکرده است.

•آیا آماری هم ازاین تغییرات دارید؟

علی اصغری: گمان می کنم بالای 50 درصد از مدیران استان از دولت قبل مانده باشند و تغییر نکرده اند این به معنای خوب و بد بودن آن افراد نیست بلکه نشان دهنده آن است که یک برنامه مدونی برای سیاست های دولت جدید در گلستان وجود ندارد. وقتی برنامه مدونی برای نیروی انسانی وجود نداشته باشد نباید انتظار دست یابی به توسعه و رسیدن به آن درآینده نزدیک را داشت. توسعه ابزارهایی می خواهد که بزرگترین ابزار آن نیروهای با انگیزه، متخصص و متعهد به دولت است که متاسفانه در مدیریت استان این ظرفیت بوجود نیامده است .

توسعه به معنای جابجایی قدرت نیست بلکه توسعه برنامه مدونی است که با نیروهای انسانی بتواند خودش را تجهیز کند و پیش برود. متاسفانه این اتفاق در استان نیفتاد و بیشترین مطالبی که در این مدت مطرح می شود در حد گفتگو است و خیلی کم به ظرفیت های استان توجه شده است و با توجه به گذشت بیش از یک سال از شروع فعالیت دولت تدبیر و امید بنده معتقدم که مردم ، چهره ی دولت تدبیر و امید را در استان گلستان مشاهده نمی کنند.

•در تمام استان به این گونه است؟

بله در تمام شهرهای استان می بینید که آنها هم به این نتیجه رسیده اند که دولت تدبیر و امید در جامعه حاکم نیست و برنامه ای توسعه ای که بتوان به آن امیدوار بود دیده نمی شود و تغییر مورد نظر مردم هم اتفاق نیفتاده است.

بنده معتقدم که حلقه تفکر امام، که اوایل انقلاب مطرح شده بود اندیشه های گسترده ای بود که خیلی ها به طرف این اندیشه ها نیامدند و حتی مخالفت کردند . امام از تمام ظرفیت ها استفاده کرد و به تمام ظرفیت ها توجه داشت. برای اینکه به دیدگاه امام دست یابیم می بایست نیروهایی که به عنوان یاران امام هستند به صحنه بیایند همه نیروها، چه نیروهای روحانی، ایثارگر، رزمندگان و خانواده شهدا باید در صحنه باشند.

• منظور شما دقیقاً چه بخش هایی از جامعه است؟

اگر دقت کنید در دولت جدید سهم خانواده های رزمندگان و شهدا در گلستان خیلی کم است وقتی سهم این نیروها کم می شود نیروهای با انگیزه ای که برای انقلاب مایه گذاشتند حضور ندارند و کسانی که در آن موقع در زمان سختی ها در آسایش و رفاه بودند الان هم در آسایش و رفاه هستند و حاضر نیستند برای اهداف دولت تدبیر و امید خطر کنند . این باعث می شود توقعی که جامعه داشته تحقق نیابد. مسئولان باید با تکیه بر نهادهای مدنی، نیروهای صاحب نظر و قابل نفوذ آن جریانی که حاکم بوده را کنار گذاشته و سیاست های جدید را در استان ساماندهی کنند تا به امید خدا آینده بهتری را برای مردم رقم بزنیم.

جناب رفعتی ارزیابی کلی شما از عملکرد دولت تدبیر و امید در گلستان چیست ؟

حسین رفعتی: با سلام و ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم و با آرزوی قبولی عزاداری ها باید اذعان کرد که خرداد 92 یک تحول بود، یک انتخابات ساده نبود. گذر از یک شرایط دشوار به امید ورود به یک شرایط بهتر بود و کسانی که خالق 24 خرداد بودند انتظار تغییر داشتند که این انتظار هم عادلانه بود. به هر حال حرکتی بود که کشور را متحول کرد مسیر کشور را دوباره به ریل سازندگی و اصلاح سوق داد.

• پس در مجموع شما راضی بوده و هستید؟

ولی یک واقعیت هم هست که نه آقای روحانی مدعی اصلاح طلبی بود و نه از حامیانی که از وی حمایت کردند و به ایشان رای دادند به امید ، ایجاد یک حرکت اصلاح طلبی به وی رای دادند.

به هر حال باید پذیرفت که از نظر اصلاح طلبان آقای روحانی یک انتخاب مطلوب نبود بلکه انتخاب ناگزیر بود و انتخاب ناگزیر هم مختصات خاص خود را دارد. گاهی شما آزاد هستید در انتخابات ،کاندیدایی که می خواهید به مردم معرفی می کنید و وقتی انتخاب می شود انتظار دیگری دارید ،گاهی هم انتخاب ناگزیر است یعنی از بین افرادی که باقی می مانند ناگزیرید که انتخاب کنید. همین وضعیت هم در استان ها اتفاق افتاد. انتظار این بود که حداقل مدلی از دولت روحانی در استان‌ها شکل بگیرد که متاسفانه این مهم محقق نشده است و نمونه کوچکتری از دولت روحانی در گلستان دیده نمی‌شود.

شما به ترکیب وزرای کابینه آقای روحانی نگاه کنید. وزاری خوش فکر، توانمند و با سابقه خوب از لحاظ سیاسی در کابینه دولت وجود دارند که متاسفانه این ترکیب در کابینه دولت در استان دیده نمی شود.

• در این باره آیا نقد خاصی به نماینده عالی دولت دارید؟در ارتباط با نقد نماینده عالی دولت در استان می توان گفت که اولا من معتقدم نقد در هر شرایطی برای همه دولتها و مسئولان لازم است و از نون شب هم برایشان لازم تر است و به نفع مقامات حکومتی و هم به نفع جامعه است. ما نباید تجربه اصول گرایان در دولت احمدی نژاد را تکرار کنیم و چشمان مان را بر روی عملکرد نادرست و سیاست های غلط ببندیم و باید برای بهبود وضعیت دولت آنها را عنوان کنیم و نباید فراموش کرد که بدنه رای ما مردم هستند.

از طرفی باید گفت سرمایه اصلاح طلبان اینک قدرت سیاسی نیست بلکه بدنه اجتماعی است که اگر بدنه اجتماعی با نقد منصفانه و صادقانه همراه نباشد این بدنه از بین می رود .اگر این بدنه اجتماعی ازدست برود اصلاح طلبان در انتخابات پیش روفاقد پایگاه اجتماعی خواهند بود. خطایی که اصول گرایان کردند و نمی توانند هنوز از آثار و تبعات آن خود را خارج کنند.

ما نباید چشمان را بر روی اشتباهات دولت ببندیم و باید عملکرد دولت را مورد نقد و بررسی قرار دهیم البته نقد باید دلسوزانه، عالمانه و منصفانه باشد منظور از نقد تخریب، کوبیدن و توهین نیست بلکه بررسی عملکرد خوب و بد یک مجموعه با انگیزه های دوستانه وبا شکل عالمانه و شیوه منصفانه است. وقتی صحبت از نقد می‌شود باید نقد برنامه ای، مدیریتی، انتصاباتی و نقد مقایسه‌ای بین شعارها و وعده‌هایی که از بدو ورود آقای صادقلو داده شده است مقایسه شود.

در نقد می‌بایست در نظر گرفت که نماینده دولت تدبیر و امید در استان چقدر به سمت این شعارها و وعده ها حرکت کرده اند.آنچه مسلم است دولت کوچکی که در تراز دولت روحانی باشد در استان محقق نشده است . همان طور که مشاهده می کنید در کابینه دولت آقای روحانی از نیروهای اصلاح طلب شاخص استفاده شده است ، خانم دکتر ابتکار ، جناب حجتی و...اما در ترکیب استان و به طور کلی استان گلستان شباهتی با کابینه دولت روحانی دیده نمی شود.

آنچه می‌شود تا اینجا گفت اینکه یک سال از کار آقای صادقلو به عنوان استاندار گلستان می گذرد اما تاکنون برنامه ای برای اداره استان به افکار عمومی ارائه نشده است که بر اساس آن برنامه های ارائه شده، ایشان را نقد کنیم. بر این اساس مبنایی برای نقد خود نداریم جز اینکه به سخنان، سخنرانی ها، شعارها و حرف های آقای صادقلو مراجعه کنیم و بر اساس آن بتوانیم حرفی بزنیم.

• جناب آقای علی اصغری آیا دکتر صادقلو و مجموعه استانداری از نهادهای مدنی در برنامه هایشان استفاده کرده اند یا تاکنون از شما به عنوان یک نهاد مدنی در استان مشاوره خواسته اند؟

علی اصغری: این نکته می بایست در نظام جمهوری اسلامی ایران جا بیفتد که دموکراسی بدون نهادهای مدنی مفهوم نداشته و تحقق نخواهد یافت که متاسفانه ایران با فشارهای نیروهای انحصار طلب، اکثر نیروهایی که حتی خود را از اصلاح طلبان می دانند از همراهی با تشکل ها و نهادهای مدنی ابا دارند .

اتحادیه انجمن های اسلامی که از سال 58 فعالیت خود را آغاز کرد توانست خیلی از انسان های توانمند را به مردم معرفی کنند . از جمله آنها می توان شهید قندهاری و هزار جریبی را نام برد. اتحادیه انجمن های اسلامی حتی برای دفاع مقدس توانست فرماندهان خوبی را شناسایی و پرورش دهد و به طور کلی نباید فراموش کرد که این نهاد مدنی توانست نقش موثری در استان شدن، گلستان داشته باشد .

اما اکنون در نگاه شخصیت های کشوری، به نهادهای مدنی سهم کمتری داده شده است و تصمیمات پشت پرده گرفته می شود . الان با توجه به اینکه استانداری اصلاح طلبان است و ما نیز حمایت کردیم و حمایت نیز می کنیم و هنگامی هم که از ما خواسته شد ما در یک لیست ، مدیران پیشنهادی خود را در گلستان معرفی کردیم. اما با توجه به ترکیب تصمیم گیر، کمتر از نظرات و مشاوره ها استفاده شد و در استفاده از نیروهای مطرح و صاحب توانایی و شاخص پرهیز شد و بیشتر جزیره ای و منطقه ای تصمیم گیری شده است.

• منظورتان این است که به مشاوره های شما کم توجهی شده است؟

از نیروهای اجرایی و فنی که از سوی این نهاد مدنی معرفی شده اند کمتر استفاده شده است و برداشت ما این است که انتخاب این مدیران مردم را قانع نکرده است.

• آیا با استاندار دیدار هم داشته اید؟

بله در مدت 14 ماه، 4 بار با استاندار نشست داشته ایم که هر دفعه به درخواست ما بوده و ایشان تاکنون هیچ گاه درخواست نشست با این نهاد مدنی را نداشتند ، می شود گفت ارتباطات ما با استاندار بسیار محدود بوده است ودر ارتباطاتی که داشته ایم اتفاقی که باعث رضایت افکار عمومی باشد نیفتاد و استاندار سعی دارد از نزدیک شدن به تشکیلات و نهادهای مدنی پرهیز کند که این امر باعث دوری افکارعمومی از برنامه های استاندار و مجموعه استانداری شده است زیرا نهادهای مدنی نماینده افکار عمومی هستند هرچند که در حرف و شعار ایشان خود را کنار نهادهای مدنی می دانستند اما در عمل اینگونه نبود و از نهادهای مدنی فاصله گرفته اند.

• شما جز گروهی بودید که سه نفر(آقایان صادقلو، سید سبحان حسینی و صالحی) را به عنوان استاندار پیشنهاد کردید که آقای صادقلو یکی از آن سه نفر بودند آیا قبل از انتخاب با آقای صادقلو نشستی داشتید و ایشان به آن چارچوبی که اعلام کرده بودند عمل کرده اند؟

رفعتی: قطعا با آقای صادقلو قبل از انتخاب ایشان به عنوان استاندار گلستان، نشستی داشتیم . وی دیدگاه هایشان را مطرح کردند و البته چشم انداز برنامه ای شان و مختصات تیم همراه خود را به طور کلی ارائه دادند.

وقتی از ایشان پرسیدیم که تیم همراه شما از چه گروهی هستند به اعضای حاضر اشاره کردند و گفتند از نوع شما ولی متاسفانه این امر محقق نشد و ایشان از هیچ یک از افراد حاضر در آن گروه استفاده نکردند و تنها یک نفر به عنوان مشاوره و به طور غیررسمی استفاده شده است وگمان می کنم نقاط ضعفی که الان مشاهده می کنیم نشانش همین اشتباهات گام های اول مدیریت آقای صادقلو است.

منظورتان این است که یک سال وقت را از دست داده اید و در این مدت به آنچه می خواستید دست نیافتید.

رفعتی: قطعا همین طور است . شاید نسبت به دوستان اتحادیه اسلامی ما ناکام تر بودیم زیرا آنها 2 معاون از 4 معاون استاندار را از آن خود می دانند اما دولت اصلاحات نتوانست هیچ مدیری را وارد تیم استانداری کند.

• قرار بود از 2 کاندیدای دیگر برای پست استانداری گلستان (آقای سید سبحان حسینی و صالحی)، در پست های مدیریتی استفاده شود ولی این امرمحقق نشد درست است ؟

علی اصغری: البته قرار بر این بود اما این مساله محقق نشد مهم تر اینکه خواسته نهادهای مدنی بود که استاندار بومی باشد اما با انتخاب آقای صادقلو با آنکه ایشان گلستانی هستند اما خواسته های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نهادهای سیاسی و مدنی شان تحقق نیافت.

• در مسیر توسعه نیازمند به تعامل سه قوا هستیم شما به عنوان یک نهاد مدنی چنین تعاملی بین قوای سه گانه یا مدیران ارشد و نمایندگان مجلس و ... در مسیر توسعه دیده اید؟ برای مثال عرض می کنم در زمان نمایندگی شهیدان قندهاری و هزارجریبی قرار بر این بود که مجمع تشخیص مصلحت استان راه اندازی می شود و هدف آن هم تعامل و هماهنگی نهادها با هم بود اما اینک این چنین نیست هست؟

رفعتی: در چند ماه اول که استاندار آمده بودند علیرغم اینکه توافق نهایی معرفی استاندار با همراهی نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه در استان صورت گرفته بود ولی در چند ماه نخست، تنش شدیدی بین نمایندگان مجلس و استاندار وجود داشت و حرکت دولت تدبیر و امید در استان را دچار وقفه کرد و بعدها کمتر شد.

کمتر شدن این تنش هم به این صورت بود که نمایندگان دولت در استان، امتیازات بیشتری به نمایندگان مردم در مجلس دادند نه اینکه تعاملی بین آنها صورت گرفته باشد.

• اما هنوز با همه ی این اوصاف هنوز فرماندار مرکز استان تغییر نکرده است ؟

رفعتی – بله و این باعث شرمندگی است زیرا نشانه ی خوبی برای توسعه ی سیاسی نیست ، من هنگام آمدن دولت احمدی نژاد فرماندار گرگان بودم و اولین نفری هم بودم که تغییر کردم و درست هم بود .

• شما نام این رابطه را تعامل می گذارید؟

خیر متاسفانه نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت در استان قدمی در این جهت (برقراری تعامل) بر نمی دارند و کسی حاضر نیست چنین هزینه ای برای پیشرفت و توسعه استان انجام دهد.شما در نظر داشته باشید در اعتبارات ملی و کشوری، اعتبارات عمرانی استان ما جز ردیف های آخر است که وضعیت خیلی نگران کننده است و اصلا قابل مقایسه با استان های کوچک و عقب افتاده هم نیستیم.

• نمایندگان مجلس ما به دنبال مسائل کلان استان نیستند اما به شدت و به دنبال این هستند که چه کسی فرماندار شود؟ چه کسی بخشدار؟ و چه کسی رئیس اداره آب و فاضلاب فلان شهر ؟!...

علی اصغری: در 8 سال دولت گذشته، اگرچه نمایندگان و دولت اصول گرا بودند، ولی تدبیر آیه الله نورمفیدی خوب بود و بدنبال تعامل بودند. ایشان از تمام ظرفیت های استان و نمایندگان مردم در مجلس به عنوان یک ظرفیت،نیز استفاده کردند.ولی نباید فراموش کرد که نمایندگان مجلس نیز باید جایگاه خود را بدانند . نمایندگان یک وظایفی دارند و دولت هم یک وظایفی دارد.استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان، باید ظرفیت توانایی استفاده از آن ظرفیت ها را داشته باشد اگر استاندار دارای بدنه اجتماعی موثری باشد می تواند از این ظرفیت ها بهره ببرد و استان هم دچار چالش نمی شود. با توجه به اینکه در ابتدای سال مقام معظم رهبری شعار فرهنگ و اقتصاد را بیان نموده اند نمایندگان مجلس وظیفه دارند برای تحقق این شعار به دولت مردان کمک کنند و هر قوه ای وظیفه ی خود را عمل نماید تا حق مردم ضایع نشود ..

با تشکر از اینکه در این گفت و گو شرکت کردید

منبع: گلشن مهر

مطالب مرتبط:

ریزش دیوار در گنبدکاووس منجر به مرگ یک نفر شد

افتتاح آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای با طرح سفیر مهارت در شه

والیبالیست‌های ساحلی گلستان عازم اندونزی شدند

اولین سالگرد بزرگداشت شهدای منا در گنبد کاووس برگزار می‌شود+

ادای احترام مسئولان قضایی گلستان به آتش نشانان

صادقلو: 74 هزار بیسواد در گلستان نیازمند تلاش مضاعف هستند

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram