jergelan 21f‌اخبار سوارکاری-تورکمن‌نیوز:  نوروز و تعطیلاتی که گذشت در بخش جرگلان با مسابقات سوارکاری در پیست محلی یکه صعود همراه بود. اهالی شمال شرقی ترین نقطه کشور جشن ها و مراسم محلی شان را با مسابقات اسبدوانی همراه کرده بودند تا در راستای حفظ آیین و احیای پرورش اسب ترکمن، قدمی برداشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  این مسابقات فرصت مغتنمی بود برای مالکان و چابکسواران مهد اسب ترکمن که باز هم تماشاگران و طرفداران این رشته محبوب ورزشی را روی تپه های اطراف پیست که نقش جایگاه تماشاگران را دارد بکشانند.
این رقابت ها بهانه ای شد برای نوشتن گزارش و بهانه ای شد که مهمان مالکان و اسب های توفنده ترکمن در تنها پیست جرگلان باشم.
با حضور در محل برگزاری مسابقه اسبدوانی، اسب ها و مالکان و چابکسوارانی در کنار چادرهای شان به استقبال چشم هایم آمدند که بنای اسبدوانی را با مشقت ساخته اند.
این اولین باری نیست که از دغدغه ها و مشکلات پرورش دهندگان اسب ترکمن در این منطقه می نویسیم و باز هم سراغ آن هایی را می گیرم که بارها و بارها شاهد شکسته شدن پاهای اسب هایی بوده اند که چشم های مالکان شان به پاهای اسب ها گره خورده بود و بعد از زمین خوردن در پیست غیر استاندارد،کاسه چه کنم در دست گرفته و چاره ای جز سر بریدن اسب های شان نداشتند.
اسب هایی که با هزار امید و در صدر آن در راستای توسعه مشاغل روستایی و ایجاد اشتغال مورد توجه قرار دارند و البته نبود پیست استاندارد و تجهیزات پزشکی و شرایط حاکم بر پیست اسبدوانی تاکنون صحنه دلخراش شکستن پاهای اسب ها را ایجاد کرده است و در سایه بی توجهی مسئولان، مقوله صدمه دیدن اسب ها این بار هم در مدار تکرار قرار گرفته و تعدادی از اسب ها را زمین گیر کرده است.از هر چه بگذریم نمی توان از دغدغه اسبداران برای نداشتن پیست استاندارد گذشت، پیستی که اگر وضعیت بهتری داشت اسب ها این گونه آسیب نمی دیدند و مسابقات با خیال راحت مالکان و بدون وارد شدن صدمه به اسب ها برگزار می شد.
با یکی از پرورش دهندگان ساکن روستای باغلق همکلام می شوم، «ابراهیم یزدانی» که روزهای شیرین کودکی را نیز روی زین اسب سپری کرده و حال مالک چند اسب است می گوید: ابتدا تشکر می کنم از مردمی که برای ترویج و پاسداشت این رشته محبوب ورزشی آن را با جشن های عروسی شان همراه کرده اند و گامی بلند در ترویج حفظ و پرورش اسب ترکمن در منطقه برداشته اند.
وی می افزاید: نبود پیست سوارکاری مناسب و شرایط مساعد برای برگزاری مسابقات در این فرصت محدود، مشکلاتی از قبیل شکستن پای اسب در حین مسابقه و ورم کردن پای اسب را به وجود آورد که سبب دلسردی مالکان و چابکسواران شد.
وی تصریح می کند: ورم کردن پای اسب به دلیل سفت بودن زمین باعث شد تا بسیاری از اسب ها در آغازین روزهای مسابقات از دور رقابت ها کنار بروند و تمایلی به حضور در مسابقه نداشته باشند.
وی همچنین برگزاری مسابقات سوارکاری در یک زمان محدود و پشت سر هم را یکی از مسائل قابل توجه برمی شمرد و می گوید: در روزهای آخر خستگی از سر و روی اسب های مان می بارید و نای تاخت نداشتند و در صورت برنامه ریزی مناسب و همکاری و نظارت مسئولان مربوطه به طور حتم مسابقات در شرایط بهتری برگزار می شد.اکنون که اهالی کوشیده اند تا جای خالی کورس بهاره از طرف مسئولان کمتر احساس شود و مسابقات سوارکاری در چند روز پیاپی و با استقبال مثال زدنی اهالی جرگلان برگزار شده است بهتر است به ٢ میلیارد ریالی اشاره کنیم که مقرر شده بود مسئولان در سال ٩5 برای تکمیل پیست باغلق که بعد از ١٠ سال 4٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است هزینه کنند که این امر جامه عمل نپوشید.وقتی پای صحبت های سرپرست اداره ورزش و جوانان راز و جرگلان می نشینیم با اشاره به ظرفیت بالای این منطقه در زمینه پرورش اسب اصیل ترکمن می گوید: برگزاری هر گونه مسابقه ورزشی در سطح شهرستان در صورتی رسمیت پیدا می کند که با هماهنگی اداره ورزش و جوانان و اخذ مجوز از هیئت مربوطه باشد.
لنگری می افزاید: مسابقات سوارکاری در ایام نوروز در بخش جرگلان بدون هماهنگی با اداره ورزش و جوانان شهرستان و هیئت سوارکاری برگزار شد و در صورت هماهنگی مسئولان برگزاری مسابقات اسبدوانی، نظارت و مساعدت های لازم برای برگزاری مسابقه از سوی اداره و هیئت انجام می گرفت.
منبع : روزنامه خراسان شمالی

مطالب مرتبط:

فوتبال: روسها پیشنهاد تغییر تابعیت به سردار آزمون را تکذیب ک

برپایی نمایشگاه هنرهای دستی توسط کودکان و نوجوانان دختر گنبد

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار ویژه گنبد معارفه شد

وزارت بهداشت نتیجه پرونده دختر 6 ساله گرگانی را اعلام خواهد

فرزند سالم و صالح برترين نعمت خداوند است/تصاویر نماز جمعه

آیفون را رها کنید، شرکت اپل آخرین مدل و پرفروش‌ترین خودروی خ

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram