jalase 2tاخبار فرهنگی - تورکمن‌نیوز -  دومین جلسه ستاد استهلال مناطق قومی استان گلستان سال 96 در شهرستان علی آباد کتول برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین خیرخواه:

ملاک برای اعلام عید فطر، رویت هلال و حکم حاکم اسلامی و اعلام ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری است

رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور در این جلسه ضمن قبولی طاعات و عبادات در این ماه پرخیر و برکت گفت: ملاک برای اعلام عید فطر، رویت هلال و حکم حاکم اسلامی و اعلام ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام و المسلمین خیرخواه گفت: علما در بحث نجوم در کشور فعالیت های علمی خوبی داشتند و در استان گلستان نیز از علمای اهل سنت دعوت کرده ایم که در دوره های آموزشی نجوم شرکت کرده ودوره های مجازی آشنایی بانجوم را برگزارکردیم.

وی افزود: در شرایط فعلی که رهبر معظم انقلاب زمام امور را مدیریت می کنند و بیشترین اهتمام را دارند شاهد آن هستیم که دیگر نگرانی نیست و با نگاه وحدت و هم دلی ماه مبارک رمضان را به سرانجام رسانده و روز عید را با عظمت، قدرت و شکوه برگزار نماییم.

مسئول دفتر امور سیاسی اجتماعی کشور:

در جهان اسلام  نظر عربستان معیار شرعی نیست

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اینکه، برای اثبات هلال در فقه اسلامی تشیع و تسنن 6 راه مطرح شده است، افزود: در 5 راه اتفاق نظر داریم و فقط در یک راه اختلاف نظر هست.

وی افزود: در مباحث، رویت هلال، حکم حاکم، شهادت ادلین، شیاع و استهار بین مردم، گذشت 30 روز از ماه رمضان اتفاق نظر داریم و وفقط در بحث محاسبه نجومی اختلاف نظر داریم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی: با تاکید بر اینکه، نظر مذاهب اسلامی اعتبار حکم حاکم است و در صورتی که امت اسلامی اختلاف نظر داشته باشند حکم حاکم اسلامی انجام می شود.

مسئول دفتر امور سیاسی اجتماعی کشور تاکید کرد: در جهان اسلام  نظر عربستان معیار شرعی نیست و اعلام و نظر عربستان برای استهلال ماه ملاک نیست و حجیت شرعی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه، در مساله رویت معیار ما حکم حاکم اسلامی است، افزود: اگر هم روئیت شود حتما کسانی که روئیت کردند به ستاد استهلال اعلام کنند و اگر اثبات شد تمام ملت ایران با هم یکدل و همدل عید را جشن بگیرند.

دکتر محمد حسن زمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمله های اخیر موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر تجاوز داعش افزود: موشک های سپاه با طی 7 دقیقه فاصله موشکی مسیر 700 کیلومتری را پس از عبور از آسمان عراق، به صورت دقیق به اهداف اصابت کرده است.

وی با بیان اینکه موشک ها درست به هدف خورد افزود: این موشک ها به انبار مهمات، مقر فرماندهی و ستاد برنامه ریزی اصابت کرد وباعث کشته شدن تعداد زیادی از داعشیان شد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اینکه، دنیا تعجب کرد که موشک ها از آن فاصله دور به هدف ها خورده است، گفت: این مهم ضربه شصتی بود که ایران اسلامی به همه دشمنان و مستکبران جهان نشان داد.

فرماندار شهرستان علی آباد کتول:

اهل سنت و تشیع در این شهرستان در سایه وحدت و امنیت زندگی می کنند

فرماندار شهرستان علی آباد کتول نیز ضمن قبولی طاعات و تبریک ایام گفت: شهرستان علی آباد با داشتن بخش اهل سنت و حوزه های علمیه  با کمال وحدت و همفکری در شهرستان، استان و کشور فعالیت چشم گیری داشته است.

احمد تجری با اشاره به مشکلات بین المللی موجود در منطقه گفت: اهل سنت و تشیع در کنار هم در سایه وحدت و امنیت زندگی می کنند و اهل سنت همواره دلسوز نظام و ارزش های آن هستند.

وی با بیان اینکه، شاهد آن هستیم که اهل سنت دوشادوش سایر هموطنان خود در پاسداری از کشور عزیزمان در دوران هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند و خون ها تقدیم انقلاب و نظام کردند، اظهار کرد: در انتخابات اخیر نیز شاهد حضور پرشور اهل سنت نشان از این دارد که دوستدار نظام هستند.

وی با بیان اینکه، شهرستان علی آباد کتول بعنوان نمادی از وحدت ملی بوده و مرحوم آخوند نظری در وحدت منطقه بسیار تاثیرگذار بوده است، افزود:  قطعا نخواهیم گذاشت که دشمنان هیچ گونه خللی در این وحدت و همدلی ایجاد کنند.

عضو ستاد استهلال استان گلستان:

محاسبات نجومی نشان می دهد روز شنبه امکان روئیت هلال در منطقه نیست

عضو ستاد استهلال استهلال استان  و مدرس نجوم نیز در این جلسه با تبریک عید سعید فطر افزود: مرجع رسمی اعلام عید فطر مقام معظم رهبری است.

محمد شفیع افزود: تمام سعی و تلاش ها برای این است که از لحاظ علمی و نجومی اطلاعات رویت هلال بدرستی ارسال و اثبات شود و ما هم سهمی در این امر خیر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه، بصورت تخصصی گروه هایی هستند که رصد را انجام می دهند، اظهار کرد: گروه های مختلف و متخصص رصدی برای استهلال و رویت هلال با ما همکاری می کنند تا اطلاعات خود را به ما برسانند تا به جمع بندی نهایی برسیم.

وی با بیان اینکه، گروه رصدی ستاد استهلال متشکل از 5 نفر متخصص و خبره علمی و نجومی است، افزود: گروه استان گلستان جزو گروه های موفق رصدی هلال ماه هستیم که با استفاده از نرم افزارها و تجهیزات و با توجه به محاسبات می پردازیم.

عضو ستاد استهلال استهلال استان  با بیان اینکه، بعلت فضای باز و افق خاصی که در استان است، رصد ما در منطقه هزارپیچ صورت می گیرد، افزود: با تبدیل و بومی سازی افق ناظر در روز شنبه 29 رمضان ساعت 6 صبح وقتی که ماه و خورشید هم سطح می شوند، غروب دقیق ماه هم ساعت 8 و نیم اتفاق می افتد و با مکس 14 دقیقه ای ماه  14 دقیقه فرصت داریم تا رصد کنیم.

محمد شفیع با تاکید براینکه، بعلت کوچکی و ضخامت هلال و ارتفاع ماه و نزدیکی به خورشید امکان روئیت هلال را از ما می گیرد، افزود: محاسبات نجومی نشان می دهد که با قویترین تلسکوپ ها هم روز شنبه امکان روئیت هلال در منطقه نیست.

وی با بیان اینکه، در کشورهای اسلامی نیز این امر میسر نیست چون که کشورهای اسلامی در منطقه رویت نیستند، اظهار کرد: در روز یک شنبه روئیت هلال ماه میسر خواهد بود.

منبع : رابط خبری دفتر نمايندگي ولي فقيه در امور اهل سنت استان هاي گلستان و گيلان

مطالب مرتبط:

دیدار نماینده ولی فقیه و استاندار گلستان از خانواده‌های جانب

کشاورزی گلستان چشم‎انتظار توجه و تدبیر

اجرای رزمایش اقتدار پلیس در استان گلستان

نرخ ۱۰/۱ درصدی بیکاری در گلستان/کشاورزی گلستان نباید نادیده

استاندار: تغییر مدیران گلستان در اولویت نیست

در گرگان همایش دانش‌آموزی فصل حضور با موضوع "اقتدار ملت، تدب

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram