Bagh-Melly-Gonbad 64 Copyتورکمن نیوز - گردشگری:  رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس گفت:29 هزار و 717 مسافر نوروزی از بلندترین برج آجری جهان در این شهرستان بازدید کردند.


قدرت شاکری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد مسافر و گردشگر از ابتدای تعطیلات نوروزی تا روز گذشته از برج آجری قابوس شهر گنبدکاووس دیدن کردند.

 

میل گنبد یا برج قابوس بن وشمگیر یکی از آثار ارزشمند معماری دوره اسلامی است، این بنای تاریخی هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه ای بزرگ قرار دارد.

 

این بنای تاریخی در سده چهارم هجری قمری به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار و در سال 397 هجری(1007- 1006 میلادی) ساخته شده است.

 

MilGonbad 4

 

 

ارتفاع برج قابوس 55 متر و با احتساب بلندی تپه 15متری پای بست ان به 70 متر می رسد، این بنا با نقشه ستاره ای شکل و گنبد مخروطی به ارتفاع 18 متر است و بر روی بدنه آن 10 ترک وجود دارد که راس هر ترک 60/1 متر و قاعده ان نیز 4/1 متر از هم فاصله دارد و محیط اصلی گنبد نیز 30 متر می باشد.

این بنای تاریخی در تابستان سال 91 به عنوان بلندترین برج آجری دنیاد در یونسکو به ثبت رسید.

 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس گفت: در این مدت 69 هزار و 592 مسافر از بازارچه مرزی اینچه برون در شمال شهرستان گنبدکاووس بازدید کردند.

 

شاکری همچنین از بازدید 17 هزار و 137 مسافر و گردشگر به تالاب بین المللی آلماگل یکی از سه تالاب بین المللی گنبدکاووس در منطقه مرزی داشلی برون خبر داد و گفت: در ایام تعطیلات نوروزی امسال میزان مسافران و گردشگران ورودی به بازارچه مرزی و نیز تالاب های بین المللی این شهرستان افزایش قابل توجهی داشته است.

 

به گفته وی، همچنین تعداد 26 هزار و 900 نفر از مسافران در این مدت از بقعه ملاعلی دانشمند در بخش داشلی برون بازدید کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس همچنین در باره اسکان مسافران نوروزی در اماکن اقامتی و طرح اسکان مدارس این شهرستان گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا دیروز در مجموع 2 هزار و 238 نفر در مراکز فوق اسکان یافته اند.

 

به گفته وی، تعداد بازدیدکنندگان نوروزی از شهر باستانی جرجان این شهرستان نیز یک هزار و 584 نفر بوده است.

شاکری در خصوص ماموریت اورژانس این شهرستان در روز گذشته هم گفت: اورژانس گنبدکاووس در دهم فروردین 38 ماموریت داشت که 16 مجروح تصادفی و 24 بیمار غیر تصادفی را به مراکز درمانی منتقل کرد.

شهرستان گنبدکاووس با بیش از 325 هزار نفر جمعیت در شرق گلستان قرار دارد./ایرنا

 

مطالب مرتبط:

سردار آزمون سومین گلزن برتر جهان در مقدماتی جام جهانی شد!

ظرفیت بالای گلستان در زمینه تولیدات کشاورزی

آغاز طرح راهداری نوروزی از ۲۵ اسفندماه در گلستان

ضعیف بودن زیرساخت‌های درمان بیماری‌های قلبی و عروقی در گلستا

روس‌ها به دنبال بازيابي جايگاه خود در عرصه بين‌الملل هستند/

تدارک 26 جایگاه عرضه دام زنده ویژه عید قربان در گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram