Ghorban-G-B.jpgتورکمن نیوز: رئیس‌جمهور ترکمنستان دستور داد هزینه‌‏های اضافی و غیر ضروری دولتی با توجه به کاهش بهای جهانی نفت و گاز و بحران اقتصادی ناشی از آن، کاهش یابد.

تورکمن نیوز به نقل از خبرگزاری فارس: به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در جلسه هفته‏‌ای هیات دولت این کشور ضمن بیان مطالب فوق تصریح کرد: با توجه به کاهش یک مرتبه بهای جهانی نفت و گاز، ترکمنستان نیز مجبور است برخی اقدامات اضطراری را اتخاذ کند.

تلویزیون ملی ترکمنستان روز شنبه در گزارش مصور از جلسه هیات دولت به نقل از رئیس جمهور این کشور تصریح کرد: ترکمنستان با توجه به کاهش بهای نفت و گاز در بازارهای جهانی، برخی تمهیدات لازم را انجام داده و در این زمینه بهای برخی کالا و خدمات را افزایش و ارزش «منات» واحد پول ملی ترکمنستان را نیز نسبت به ارز رایج خارجی (دلار و یورو) کاهش داد.

رئیس جمهور ترکمنستان خطاب به معاونان و مقامات عالی گفت: در شرایط ادامه بحران اقتصادی مذکور به منظور مدیریت موفق اقتصاد کشور، لازم است اجرای بودجه ملی برای سال جاری میلادی(2015) به شدت کنترل و هزینه‏‌های برنامه‏‌ریزی نشده و همچنین سایر هزینه‏‌های غیر ضروری دولتی کاهش یابد همچنین اقدامات پیشگیرانه در ارتباط با تحولات جهانی بویژه کاهش بهای نفت و گاز اتخاذ شود.

رئیس جمهور ترکمنستان در عین حال دستور داد که فهرست طرح و پروژه‌های ملی که قرار بود در سال جاری میلادی از محل اعتبارات بودجه ملی در این کشور اجرا شوند، بازنگری شود و اختصاص اعتبارات کاهش و برنامه‌های کارآمد و فعال برای افزایش صادرات تهیه و اجرا شوند.

بردی‏‌محمداف همچنین اعلام کرد: مردم ترکمنستان نگران وضعیت اقتصادی نباشند، زیرا دولت این کشور برای تامین زندگی مرفه و سعادت‏مند در سال‌های آتی دارای منابع مالی بیمه کافی می‌باشد اما این به آن معنی نیست که ما اقداماتی را انجام ندهیم بلکه تحولات اقتصادی جهانی ما را وادار می‏‌کند که برای جلوگیری از تاثیرات منفی آنها به اقتصاد ملی ترکمنستان تمهیدات و تدابیری کارآمد و پیشگیرانه را انجام دهیم و رشد اقتصادی کشورمان را حفظ کنیم.

وی افزود: اتخاذ تمهیدات و تدابیر پیشگیرانه در آینده موجب خواهد شد، رشد اقتصاد ملی ترکمنستان همچون سالهای گذشته رو به رشد بوده و ارزش«منات» واحد پول ملی خود را نیز در سطح مطلوب نگه داریم و سعی کنیم که مردم این کشور همچون گذشته در رفاه و خوشبختی کامل زندگی کنند.

در اولین روز آغاز سال جدید میلادی (2015) در ترکمنستان بنزین حدود 60 درصد و ارزش دلار آمریکا نیز بیش از 20 درصد افزایش یافت.

نرخ یک لیتر بنزین با 95 درصد اکتان 1 منات تعیین شده که نسبت به قیمت یک روز قبل از آن 60 درصد افزایش نشان می‌دهد که به این ترتیب قیمت هر لیتر بنزین در این کشور آسیای مرکزی 30 سنت می‌باشد. پیشتر نرخ هر لیتر بنزین با 95 درصد اکتان در ترکمنستان 0.62 منات بود.

از سوی دیگر بانک مرکزی ترکمنستان نیز قیمت «منات» واحد ارز ملی این کشور در برابر دلار را 3.5 منات(سه و نیم منات) تعیین کرد که بیش از 20 درصد نسبت به نرخ یک روز قبل آن می‏‌باشد.

نرخ یک دلار آمریکا 2 روز پیش 2.85 منات بود که از سال 2008 میلادی نوسان چندانی نداشته و یکی از با ثبات‌ترین ارز ملی کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‏‌شد.

صادرات گاز طبیعی و نفت و فراورده‏‌های آنها، از مهمترین اقلام صادراتی ارزآور ترکمنستان هستند که قسمت عمده بودجه ملی و دولتی این کشور آسیای مرکزی را تامین می‌کند.

مطالب مرتبط:

امضای سند همکاری 5 ساله ترکمنستان و سازمان ملل

اصول ايمني در شهرهای بازی، پارک‌ها و مهد كودك‌ها+عکس

نگاهی به جاده ابریشم امروز، گذرگاه و راه‌ قدیمی عبور کاروان‌

واردات جوجه و تخم‌مرغ از اروپا ممنوع شد

جان باختن ۳ نفر در برخورد شدید نیسان و پراید در ساری

پل بناور سيمين شهر باريك و غير استاندارد بعد از نيم قرن نياز

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram